Byggahus.se

Offert som nu ska ändras

Besvarad 31 aug 2023 av Claes Blåe
Jag kontaktade en takfirman hösten 2020 för att få mitt tak bytt. De kollade och lämnade en offert som jag godkände 160 000kr med rotavdraget. De meddelade även att de inte kunde starta förrän till våren 2021 men det var helt okej för mig.

Våren kom men de hörde inte av sig, jag ringde dem och fick till svar att de hade mycket men skulle ta mitt tak till hösten igen.

Hösten kom och jag ringde igen, sjukdom i personalstyrkan så de skulle återkomma, när de senare på hösten ringde så meddela de att de kunde börja men plåtslagaren inte hade tid så att ingen idé att starta. Vi får återkomma till våren 2022.

Våren kom och det var sjukdom med pandemin och de låg efter väldigt med arbeten. Hösten kom och inget tak var fixat, jag ringde igen och de skulle återkomma och ta taket till våren.

I dag 21 april ringde jag igen och meddelade att jag fortfarande vill ha mitt tak bytt och att vi var överens med den offerten jag fått och frågade när de kunde börja. Fick då till svar att de måste komma ut och räkna igen på allt för priserna har ju gått upp så det går inte att bygga för de priserna...

När jag då frågar men jag har ju fått en offert av er och det är inte jag som dragit ut på att arbetet inte skett fick jag till svar att de skulle räkna om och se vad det kommer kosta och så får jag ta ställning till om jag vill ha jobbet gjort för det nya priset eller inte alls.

Får de verkligen göra såhär? Vad kan jag hävda för att det ska kosta som min offert var på?
 

Svar

Huvudregeln är att avtal skall hållas. (Pacta sunt servanda). Denna grundläggande regel framgår i Avtalslagens första kapitel första paragraf. Den innebär helt enkelt att om någon lämnat ett anbud (offert) och mottagaren har accepterat anbudet utan ändringar, så har ett avtal uppstått, som binder parterna till de förpliktelser som avtalet rymmer.

I det fall ett fast pris avtalats så gäller det priset. Skulle priset i anbudet ha angetts som ungefärligt, så kan anbudsgivaren lägga på maximalt 15 % på det priset. Konsumenttjänstlagen 36 §.

Ett undantag från avtalsreglerna som möjligen skulle kunna föras fram från anbudsgivarens sida i ert fall är Force Majeure. (Av högre hand). Klassiska exempel på Force majeure är till exempel krig, upplopp, brand, naturkatastrofer och strejk. Det rör sig alltså om direkta, plötsliga och rejäla ingrepp i avtalsförhållandet, som skulle kunna motivera en uppräkning. (I praktiken ett nytt anbud). Enligt min mening når inte pandemin upp till nivån för Force majeure, och eftersom ni själva inte orsakat nämnda fördröjningar blir min slutsats att anbudsgivaren är bunden av sitt avtal.

Med vänlig hälsning

Claes Blåe
 

Kommentarer

VLJ ·
Om företaget har strulat så mycket och inte gjort jobbet 2 år efter de sa att de skulle göra det, och dessutom nu vill räkna om offerten, är det då inte läge att försöka gå vidare med ett annat företag? Priserna har gått upp mycket så klart men deras oförmåga att kunna leverera tjänsten på så lång tid hade gjort att jag inte velat ha med dem att göra.
 
BoAK ·
Jag hade exakt samma förhållande med en entreprenör och med ett pris som var relativt högt. Vid första senareläggningen meddelade jag att priset skulle vara oförändrat. Efter det ringde han aldrig åter trotts mina försök att nå honom. Jag hävde kontraktet och fick omeddelbar accept.
Fann sedan en annan hantverkare som med min hantlangning bytte taket till låg kostnad. Vi hade roligt också.
 
TypRätt ·
Oavsett rätt eller inte hade jag aldrig startat ett jobb med en firma som inte vill jobba eller skapar problem för mig redan innan start. Klämmer du åt dem för att göra jobbet kan du nog räkna med ett hafsverk eller att de börjar o sedan försvinner o obstruerar till du tröttnar. Hitta några seriösa istället.
 
Appendix ·
Som VLJ skriver. är det här ett bolag du vill göra affärer med?

Låter som ett förfarande där man fått ett bra pris och vill ha det. Istället för att se på företaget som helhet.

Tak är nog det område där man definitivt bör välja en seriös leverantör...
 
Appendix ·
pandemin har för övrigt accepteras som force majeure i väldigt många sammanhang så jag skulle vilja höra Blåis förklara hur pandemi/ukrainakrig inte är force majeure.
 
AG A ·
Som @Appendix skriver så har pandemin accepterats som "force majeure" i flera fall. Även kriget i Ukraina har haft samma innebörd. Så helt oavsett hur dåligt det är av företaget, kan jag inte förstå hur Cleas tänker.
Men helt oavsett den saken skulle även jag föreslå att TS söker en ny takläggare.
 
TypRätt ·
Om det kan anses vara force majeure står ju i relation till verksamheten och hur den kan antas påverkas. En verksamhet som i stort har kunnat fortgå som vanligt (med möjligen fler kunder) kan ju inte använda sig av pandemin eller kriget i Ukraina som blanket statement medans den verksamhet som helt måste avbrytas för att den tex av staten tvingas att tillverka krigsmateriel eller att gällande rekommendation från hälsomyndighet gör att själva arbetet inte går att utföra bör kunna hävda det. Just takläggning känns som någon som borde ha (och bevisligen av andra bolag) kunnat fortsätta fungera relativt smärtfritt. Möjligen kan jag tänka mig att rätten skulle säga att bolaget kan tänkas undkomma del av vite för försening om så vore aktuellt men jag tror inte att de kan avskriva hela avtalet.
 
AG A ·
Visst har verksamheten kunnat fortgå. Exakt vad som krävs för att man ska kunna åberopa force majeure vet jag faktiskt inte. MEN, mycket material har ökat med närmare 300% i pris under pandemin. Det finns inga möjligheter att hålla lovat pris under de förutsättningarna.
 
Finndjävel ·
Skulle säga att det inte finns en chans att hävda att en över tre år gammal offert ska gälla. Speciellt inte när det varit corona och ukrainakriget mellan. Tar du det till rätten så kommer du att förlora en massa pengar.
 
Appendix ·
@AG A

Ska byta tak. "offert" före pandemin 250.000
Nu efter 322.000
I princip har takplåt gått upp 100% sen pandemin och kriget började. Utan dessa händelser och att europas största stålverk i Mariupol förstördes av Ryzzland skulle inte priserna gått upp så drastiskt.

Rätt solklart FM.
 
Conqvist ·
Att priserna på material förändras kan knappast vara Force Majuere (såvida det inte är fråga om extrema förändringar med 1000-tals procent), utan är en funktion av marknadsekonomi. Är det en såpass avgörande faktor vid anbudsgivning måste företaget rimligtvis antingen ta höjd för det i avtalet/offerten (dvs att förändringar i materialpriser påverkar priset) alternativt säkra sin kostnad för materialet i samband med att avtalet ingås, tex köpa varorna i samband med avtalstecknandet. Så jobbar man i flertaler andra branscher och det finns till och med finansiella säkringsinstrument som används för ändamålet som valutaterminer, dieselderivat mm. . Sen hade ju knappast firman justerat ner fastpriset om materialet av ngn anledning blivit billigare.
Men oaktat det juridiska instämmer jag i det som flera redan sagt att är detta verkligen en firma du vill ska göra jobb hos dig?
 
hempularen ·
Man kan väl iofs skriva att firman har 3 veckor på sig att fullfölja det ingågna avtalet, annars tar jag in en annan firma och de får stå för mellanskillnaden. Om firman har problem med prisökningarna som varit under tiden, så borde de ha sett till att slutföra arbetet som avtalat innan priserna gick upp. De måste ju uppenbarligen ha gjort en massa ansra jobb under tiden, de har prioriterat ned ett ingånget avtal.

Om man sedan i praktiken lyckas få ut ngn ersättning är väl mer tveksamt.
 
kabelkaparen ·
Alla verkar missa att pandemin hade pågått minst ett halvår när offerten skrevs. En känd händelse (även om exakta omfattningen är okänd) kan inte användas som force majeure.
 

De senast besvarade frågorna

Vem betalar underhållsbyte av avloppsgroda i bostadsrätt?

12 aug 2023
Hej! På tillträdesdagen 22-11-01 strömmar avloppsvatten ut genom ett spillrör i en slits, avloppsvatten trycks också upp underifrån golvet in i badrummet. Tidigare ägare förnekar all kännedom om...

Avloppet krånglar - dolt fel?

16 maj 2023
I juli -22 köpte jag ett hus och gjorde då ingen besiktning (vilket jag idag ångrar). Jag var tvungen att köpa innan årets slut för att kunna skjuta upp vinsten från en försäljning av förra...

Gammal fuktskada - känner oss lurade

5 jun 2023
Hej! Vi har köpt en lägenhet i en BRF. Vi anlitade en besiktningsman som gick igenom allt. I köket nämnde han att det troligen varit ett läckage från kyl/frys men att det nu inte gick att mäta...

Fråga experten

Claes Blåe

Läs mer