Hur hantera fel monterade fönster av byggfirma?

Besvarad 18 nov 2024 av Martin Wiklundh
Hej! Bytte ut ca 20 st fönster på vår fastighet (bor inte själva där) Hade fått offert på Elitfönster och fick nu av en händelse se att det inte är Elitfönster. Det är något annat märke? Problemet är att det är ca 5 år sedan de monterades? Har kontaktat företaget men han avisar frågan och att jag betalt och kommer nu fem år senare. Sedan svarar han inte varken på tel eller email? Kan man komma så här långt efter och begära något ansvarstagande? Tog självklart för givet att det var de fönster jag fått offert på. Häls Eva
 

Svar

Denna fråga blir initialt en fråga om vad ni avtalat och vilken lag som är tillämplig. Svaret på frågan blir beroende på om konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen tillämpas. Detta då det gått 5 år sedan fönstren monterades.

Om konsumentköplagen gäller måste en reklamation ha skett inom 3 år från köpet. Motsvarande regel för entreprenader i konsumenttjänstlagen är 10 år (ansvarstid). Inom dessa tider finns även snävare reklamationstider. Efter dessa tider kan man inte reklamera några fel som huvudregel. Sedan kan man såklart avtala andra längre tider än dessa men det är dessa tider som gäller om inget annat är avtalat.

Kortfattat kan man säga att konsumenttjänstlagen är tillämplig på entreprenader och konsumentköplagen när man som konsument köper saker. När det blir gränsdragningsproblematik så är det ofta om saken tex. värdet på fönstren är betydligt högre än värdet så tjänsten dvs. att montera fönstren. Jag har dock hittat ett rättsfall från Svea hovrätt från 2023 där hovrätten bedömt att konsumenttjänstlagen är tillämplig på en entreprenaden där man bytte fönster (och dörrar). Detta talar för att du kan reklamera felet fortfarande.

Även om du har ansvarstid kvar så måste du även reklamera utan dröjsmål från när du märkte eller borde märkt felet. Reklamation som sker inom två månader från att du faktiskt märkte felet skall alltid anses ha skett i rätt tid (förutsatt att reklamationen även sker inom den 10 åriga ansvarstiden). Om ni skulle ha haft en slutbesiktning när entreprenören var klar skall sådana fel som kan upptäckas vid slutbesiktningen reklameras inom 6 månader om inte besiktningsmannen antecknat felet i utlåtandet från slutbesiktning. Se alltid till att dokumentera reklamationen genom att skicka mail eller sms.

Svaret på din fråga blir således att du förmodligen kan utkräva ansvar fem år efter fönsterbytet. Sedan är det inte självklart hur din reklamation skall hanteras. Fråga återstår att utreda vad ni har avtalat vad gäller märke på fönstren och även fråga om felet kanske inte behöver avhjälpas beroende på om kostnaden eller olägenheten för entreprenören är oskäligt stora i förhållande till betydelsen av att det är fel märke på fönstren.
 

Kommentarer

Reklam ·
Tack snälla för ditt utförliga svar! Om man inte får svar från byggfirman, hur kan man konkret gå till väg? Häls Eva
 

De senast besvarade frågorna

Bestrida jobb delvis

28 nov 2024
Hej vi fått kamin + skorsten installerat och tycker det ser lite amatörmässigt ut på taket med plåten. Hur skal man gå videra? Bestrida fakturan delvis? oxh kontakte företaget för lösning...

Hur hantera fel monterade fönster av byggfirma?

18 nov 2024
Hej! Bytte ut ca 20 st fönster på vår fastighet (bor inte själva där) Hade fått offert på Elitfönster och fick nu av en händelse se att det inte är Elitfönster. Det är något annat märke? Problemet...

Avhjälpt fel men sämre resultat efter återställning!

17 nov 2024
Hej! Vi har totalrenoverat vårt hus och hantverkaren som la undergolvet har dels inte satt kottlingar enl anvisning, ej riktat golvspånen utan riktat golvet med hjälp av reglar ovanpå golvspånen...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.