Byggahus.se

Hantverkarens rätt att åtgärda fel

Besvarad 18 jan 2021 av Claes Blåe

  1. Har förstått att en hantverkare har rätt att åtgärda felaktigheter, men är den rätten obegränsad?

    Min hantverkare skulle bygga nytt kök, lägga in nytt golv, tapetsera och måla. Resultatet blev fruktansvärt. Efter att ha tagit in en besiktningsman fick jag ett 20 tal punkter som var felaktiga. Sneda skåp, snett kakel, ojordade uttag, fläckiga tapeter, fulskarvade lister etc etc. När jag klagade till hantverkaren blev han oerhört aggressiv och elak. Kallade mig för fula ord (har samtalet inspelat) och hotar med att stämma mig (oklart för vad).

    I och med detta vill jag absolut inte ha in honom i lägenheten igen. Dels för att hans arbete varit av sådan oerhört dålig kvalité och dels för hans aggressiva beteende. Måste jag trots detta ge honom tillträde att åtgärda felen?
     
  2. Svar

  3. En hantverkares möjlighet att åtgärda fel efter reklamation finns i Konsumenttjänstlagens 20 § 2 stycket. Hantverkaren skall genast efter reklamation erbjuda sig att avhjälpa fel. Ett avhjälpande skall ske inom "skälig tid", det vill säga så snart det rimligen är möjligt. En konsument kan avvisa ett erbjudande om avhjälpande om det finns" särskilda skäl". I ditt fall verkar felen vara av den karaktären att arbetena troligen helt måste göras om. Dessutom har han tydligen varit aggressiv och smädat dig med otrevliga tillmälen. (Inspelat samtal). Det skall en konsument inte behöva tåla inom ramen för ett avtalat arbete med en näringsidkare.

    Du kan alltså åberopa att hantverkaren tydligen inte är beredd att göra om arbetet, samt att även om så vore, så innebär hans amatörmässighet att han inte är kapabelatt åtgärda felen.

    Du bör också hävda att du efter det otrevliga telefonsamtalet är så rädd för hantverkaren att du helt enkelt inte vågar släppa in honom i bostaden, utan i så fall fruktar för din säkerhet.

    I det fall tjänsten är så felaktig så att syftet med tjänsten i huvudsak är utan nytta, kan du även häva avtalet enligt Konsumenttjänstlagen 21 § . Oavsett vilken väg du väljer bör du ta in en offert av annan hantverkare rörande vad det kostar att åtgärda alla fel, och kräva det beloppet av den tidigare hantverkaren samt även de ytterligare kostnader du kan ha drabbats av i anledning av den felaktiga tjänsten.

    Med vänlig hälsning

    Claes Blåe
     
    Claes Blåe

    Claes Blåe

    Advokat

  4. Kommentarer

  5. S
    snespikaren ·
    Du bör få ett protokoll från en besiktningsman. Sedan offert på att fixa.
     
  6. Åsa Lund
    Åsa Lund ·
    TS har ju haft besiktningsman på plats och fått en lista med tjugo fel?
     
  7. Bockamålen
    Bockamålen ·
    Rätt? Det är väl snarare en skyldighet!
     

De senast besvarade frågorna

  1. Ansvar vid fel som uppkommer i samband med jobb utfört av entreprenad?

    Hej, Vi har anlitat en entreprenad för att bygga ett kök (inkl vvs, el, etc) i vårt hus från tidigt 1950-tal. I samband med detta skulle 1 element (vattenburet) plockas bort och rören skulle...
  2. Dolt fel?

    Hej Claes, Jag sålde mitt torp/fritidshus sommaren 2019 Byggår 1920. Nu har köparen upptäckt sprickor i kakelplattor i badrummet. Jag vet att det fanns en spricka när jag sålde, men det kom inte...
  3. Beräkna ersättning vid dolt fel

    Hej, Läste ditt svar angående ev dolt fel i badrum renoverat i fritidshus där badrummet gjordes om 2015 av säljaren själv så har du missat två viktiga aspekter. Detta svar alltså:...

Visa alla frågor

Fråga experten

  • Claes Blåe
    Advokat Claes Blåe vid Advokatbolaget Claes Blåe svarar på frågor om fastighetsrätt, bostadsrätts-juridik, avtal, dolda fel, mm.

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.