Avhjälpt fel men sämre resultat efter återställning!

Besvarad 17 nov 2024 av Martin Wiklundh
Hej!

Vi har totalrenoverat vårt hus och hantverkaren som la undergolvet har dels inte satt kottlingar enl anvisning, ej riktat golvspånen utan riktat golvet med hjälp av reglar ovanpå golvspånen (golvvärme) med resultat att luftspalt mellan värmeslingor och furugolv (slipat och behandlat på plats) som isolerar och knarrar. Hantverkaren fick efter en besiktning av Golvbranschen ta upp furugolvet, flytspacklade (så han fick bort luftspalten) och la tillbaka samma golv. Dock nu med springor mellan golvbrädorna som ej fanns innan och furugolvet blev högre än tidigare varav en kant på 4-5 mm blev mellan trappan och golvet. Springorna på sina ställen är runt 1% breda av golvets bredd (25x155). Jag krävde efter återläggningen att golvet skulle slipas och behandlas på nytt eftersom orsaken till att man fick ta upp golvet var pga hantverkarens okunskap. Nu ett år senare ska hantverkaren komma på besök för att titta på golvet samt andra fel som har uppdagats efter att advokat har blivit inblandad.

Kan jag som konsument kräva ett nytt golv eftersom när hantverkaren återla samma golv efter deras avhjälpning eftersom det är i sämre skick än när dom tog upp det. Stundtals har det även förekommit knarr i golvet efter att det återmonterades.

Tack för svar
 

Svar

Hej,

Som jag förstår det har ni reklamerat fel avseende golvet och hantverkaren har avhjälpt felen. I samband med avhjälpandet har det blivit "nya fel" i form höjdskillnad och springor. Det verkar även ha blivit knarr i golvet.

Som utgångspunkt vad gäller felavhjälpande så kan det konstateras att en hantverkare har rätt att avhjälpa sina fel om denne utan uppskov meddelar att denne vill avhjälpa och konsumenten inte har några särskilda skäl för att avvisa erbjudandet. En hantverkare har i vart fall två gånger på sig att avhjälpa "samma fel". Hantverkaren avhjälper som huvudregel även på sätt denne finner lämpligt.

Det viktigaste för konsumenten är att reklamation av fel görs så snart konsumenten upptäckt felet. Om man dröjer med detta som konsument finns risk att felet preskriberas.

Svaret på din fråga är att du nog inte kan kräva att hantverkaren byter ut golvet utan hantverkaren får felavhjälpa på det sätt de finner lämpligt. När hantverkaren meddelar att denne avhjälpt felen så kan du ta ut en sakkunnig tex. en besiktningsman som kontrollerar om felen har avhjälpts. Detta kan vara bra då springor och höjdskillnader kan vara reglerade avseende bland annat hur stora toleranser som får förekomma i olika regelverk som besiktningsmännen har koll på. Även tillverkarens anvisningar brukar kunna ge en del svar vad gäller hur stora springor som får förekomma, om några. Du bör således låta hantverkaren felavhjälpa och därefter kontrollera om (i) felen är avhjälpta, (ii) felen kvarstår eller (iii) om nya fel blivit en följd av felavhjälpandet.
 

De senast besvarade frågorna

Bestrida jobb delvis

28 nov 2024
Hej vi fått kamin + skorsten installerat och tycker det ser lite amatörmässigt ut på taket med plåten. Hur skal man gå videra? Bestrida fakturan delvis? oxh kontakte företaget för lösning...

Hur hantera fel monterade fönster av byggfirma?

18 nov 2024
Hej! Bytte ut ca 20 st fönster på vår fastighet (bor inte själva där) Hade fått offert på Elitfönster och fick nu av en händelse se att det inte är Elitfönster. Det är något annat märke? Problemet...

Avhjälpt fel men sämre resultat efter återställning!

17 nov 2024
Hej! Vi har totalrenoverat vårt hus och hantverkaren som la undergolvet har dels inte satt kottlingar enl anvisning, ej riktat golvspånen utan riktat golvet med hjälp av reglar ovanpå golvspånen...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.