Senaste inläggen
Bo.Siltberg: Steg ett är att se som det finns en vilja att göra nåt. Sedan är det dags att fundera på detaljerna. Det finns många svårigheter, ja, som redan nämnts - det kan lätt gå överstyr, och hur får man vederbörande att flytta med till nya tråden istället för att fortsätta spamma originaltråden. Man behöver också få med alla andra som bemöter vederbörande. Flytta eller kopiera är
tveksamt: [citat] Att köpa nya verktyg är väl ett skolboksexempel på ett roligt projekt. Att använda nya verktyg till något är ett annat. Och hur man motiverar att köpa nya verktyg är ju en helt annan fråga. 🙃
Gabbe1: [citat] Min lösning har kullager, både vertikalt som bär upp traversbalken men även kullager som sitter horisontellt och effektivt förhindrar "byrålådeeffekt" som skulle kunna uppstå. På bilden nedan kan man se "lagerhusen" eller hålen där dessa horisontella lager sitter. [bild]
Alfredo: [citat] Och då måste denne först få chansen. Sen kan man göra det själv.
djac: [citat] Det som däremot är riktigt är att de som anpassar sin förbrukning får en lägre avgift, relativt de som inte gör det.
Sittställning: [citat] Dock vet vi inte om den fästs eller ej, vi vet bara en sida av historan. Det vi vet är att personen medvetet ställde sig fel, oavsett anledning. Och det är märkligt att man anses sig ha rätt att stå mot gällande skyltning, men ofta rättfärdigar man på olika sätt för det känns "rimligt". Det diskuteras massa i tråden, jag personligen tycker det är kanon med fler perspektiv
Johan Gunverth: [citat] Var glad du att det ändå är en 12 GDL. Hade det varit gamla modellen 12 SD så är den en halvmeter djupare också. 😄
nino: Inte osb och dubbel gips? Är brandgips eller Fermacell eller liknande bättre än vanlig gips?
AndersS: Låsspray och mineralolja använder jag i förebyggande syfte på våra fastigheter med 1-2 års intervall, framför allt de mekaniska delarna med olja, räcker med en droppa på t.ex. hakar. Spray till låskolv, spraya och dra lite med nyckel och dra ut nyckel som torkas, blir det svart så upprepa igen.
Jansson69: [citat] Men det är skillnad nu tar du upp spel förkortningar i ett bygga hus forum😉
Huddingebo: [citat] Handlar ju också om att man inte orkar med struliga grejer! För 2v sedan installerade en kompis ny duschblandare och kran i köket. Rörisen var helt okej med att han köpte de kranar han ville ha. Så länge det var Mora, FM, Gustavsberg osv. Han sa uttryckligen "inga kranar från Biltema eller Ikea".
KA-1: Har en tegelvägg på mitt radhus ifrån 70-talet. Den börjar långsamt vittra sönder, ett antal stenar spricker varje år. Har funderat på träfasad utanpå teglet ( som en granne har gjort) alt plåtfasad. Men är lite rådvill. Tacksam för förslag på lämplig mer varaktig åtgärd.
karlmb: [citat] Höhö, du har uppenbarligen bara denna nivå att komma med.
Harald Blåtumme: [citat] De där 4,8 mm passar inte på min, men dessa 7,1 mm ser ut att vara rätt: https://www.amazon.se/dp/B000V8IESQ?ref=emc_s_m_5_i_atc&th=1 Det står ZD931 på stationen och lödpennan, lödspetsen är som en hylsa och värmeelementet/staven hamnar inuti när det är monterat. En intressant sak med den lödstationen: fick en del error och pipande stundtals, indikerande att tempsensorn inte
Solhemsgatan: [citat] Jag med. Men hon var senast aktiv här 4 nov. Tänk om hon bor i ett tält nu utan internet😱🤷♂️
M85: Plast kör vi i en behållare under vasken med hushållssopor. Övriga artiklar åker ned i behållare med lock i skafferiet (kartong o glas främst). När den är full har vi en handfull sorteringskärl i källaren som det sorteras i. Dessa behållare stuvar jag in i bilen och tar med till återvinningsstationen o tömmer där. När jag väl lyckas åka så brukar det vara ett halvt berg med
karlmb: [citat] Svag regen lär ju ladda batteriet med minst förluster. Max regen blir mer värmeförluster. Ogillar onepedal, blir ryckigt.
Bo.Siltberg: Dra inte detta för långt bara. De gamla föreskrifter förordar skyddsjordning av alla uttag ifall det finns flera berörbara utsatta delar inom räckhåll i rummet. Så ojordade uttag ställer faktiskt en del krav.
Lill72: Det blir jultema i matlådan idag med gubbröra, sill, skinka, köttbullar och lite rågbrödschips. Hur ska jag orka jobba efter det här 😋😁 [bild]
Hemingway: Går det att bygga carport framför garaget och även flytta fram garaget för mer tomtyta och mindre att skotta? Fler än en husägare får sitt garage belamrat med allt möjligt annat än bilen, då är det ganska skönt att ha en carport som bilen (och cyklar) kan stå under för att i garaget får de inte plats. Kanske bygga en carport med ett snett tak ut från huset? Finns säkert flera
karlmb: [citat] Om de programmerat att tillåta en viss variation kring inställd hastighet så hade mkt varit vunnet redan på 90-talet när cruise blev vanligt. Men det mäts ju inte i WLTP förstås...
jonaserik: [citat] Svar nej. Att piggen fastnar/kärvar till i stängt läge efter sommaren är en klassiker. knacka på den som sägs tidigare i tråden, så släpper den nog och tryck ett antal gånger på den.
J_B: Kan inte säga att jag direkt ser nån kontakt eller brytare, inbyggd i gångjärnet eller induktiv?
findus42: Skolkar i dag tills nu. Stått ute och kapat en massa rör och gängstång. Den som någon gång försöker få ihop grejer med tre skruv eller fler lär sig varför precision vid borrning är absolut nödvändig. Sits och rygg ihop har nio skruv. [bild] Axelhålen är fodrade med 12mm stålrör som skydd mot gängstången. Ställningen går att plocka ihop i steg. Kräver typ tre fyra händer.
Superkewl: [citat] Haha jag hade ju så tur och gick på ”syns inte” så den fick dela el med diskmaskinen
AXS: Någon som har erfarenhet att limma fast ett lager gips på slaggstensvägg? Tror ändå det är vettigaste vägen på den väggen som är i absolut sämst skick. Tretex får sitta kvar då jag vet att väggarna är riktigt kalla utan.
HCX: [citat] Ja, det är bara byggledaren som var fast anställd, företaget har beställt material och sedan anlitar de under entreprenörer som snickaren och plåtslagaren. Tydligen gjorde inte byggledaren sitt jobb. För min del skulle det vara intressant att få del ar avtalet mellan byggföretagent och underleverantörerna. Vad sker om den anger ca: 3 veckor och den blir 8 veckor eller om den