Senaste inläggen
3h
Boränteroboten: "4,62%, SBAB, 3 000 000, 3 månader (rörlig) ..." En anonym person har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
4h
polaris78: Om man har dagvatten ledningar eller annan naturlig avrining i nån form åt nåt håll från sin tomt så går det ju att gräva ner egen dränering på sin egen mark och leda vattnet vidare där.. Men då lär det ju finnas nånstans att leda iväg det där det inte skapar problem , för då har du ju plötsligt ändrat på hur vattnet leds bort och översvämmar du nästa grannes villatomt så
5h
dilemma: Finns flera trådar i ämnet, t ex https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-kabel-i-luftspalt-bakom-lockbraedan.180566/ Jag skulle dragit bakom panelen utan rör - men det sagt av en obehörig hypotetisk hobbypulare som alltid anlitar elektriker för sånt 🤫
5h
Bo Berglund: [citat] Fortfarande så att man kan bygga sin GTE men då är det den gamla modellen 2023.
5h
Elroboten: "7 600 kWh, villa i Västra Götaland, 135 m², 46% mindre än genomsnittet ..." En medlem har fyllt i sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
5h
Liljeros: [citat] Jag får ersättning för laddningskostnader och behöver bara presentera min kostnad per kWh för att ladda på schablon, dvs i princip elräkningens totala belopp delat med antalet kWh. Eftersom att jag har timtaxa så är det normalt en vinstaffär då laddning främst sker när det är som billigast. Siffran för total mängd kWh får jag ut från boxen, siffran i bilen är ofta
5h
HEM2121: [citat] En ny parkett ska inte slipas, då har man också slipat bort 1 av 3 slipningar.
5h
olofom: Hur gick det? Jag har precis samma problem och frågeställning.
5h
Bo.Siltberg: [citat] Vad vill du säga med ditt inlägg? Jag hittar ingenting som tillför vad som redan sagts.
6h
waldemarrr: Vägbygge I början av juli fortsätter vi gräva ur för garaget, flyttar massorna till den tilltänkta platån och påbörjar vägen upp på platån. Då väderprognoserna verkar peka mer åt regn i juli ville vi börja med infarten och vägen för att kunna undvika lera i den mån det gick. Dels för att lera är jobbigt att jobba i och dels för att den stora grävaren nog inte skulle kunna
6h
Noffing: Kör en tom maskin med blandning av Ättika och Bikarbonat. Det har hjälpt för mig och mina kompisar. Om felet beror på fett så hjälper det.
6h
Marwec: [citat] [citat] Jag har haft ett Yale Doorman som fungerade helt perfekt, Detta trots att det installerades i en gammal trädörr från 1940-talet. Jag anlitade en låssmed för installation och låset behövde aldrig justeras efter det.
6h
Walle85: [citat] Det går om man pillar bort det genomskinliga plasthöljet och bänder lätt med en liten mejsel samtidigt som man dra i tråden. Dock är det väldigt pilligt och tidskrävande. Sen finns det säkert åsikter om detta är vettigt eller inte.
6h
Daniel 109: Det finns tydliga regler om dimensionering. Det handlar om kortslutningsström, uppvärmning av kablage, där kommer typ av isolering och förläggnings sätt in. Och spänningsfall. Tumregler handlar om förenklade riktlinjer som fungerar i de flesta fallen. Typ till 16A är 2,5mm^2 till räckligt. Men man behöver veta när man kommer nära gränsen så att man faktiskt behöver räkna på det.
6h
Unikt namn: Ja DCL är generellt lite av en besvikelse. Men det är ju hyggligt enkelt att byta kontakt. Kanske att schneiders egna proppar har lite tajtare passform i deras uttag? (Här gissar jag dock). Men jag hade även lagt lite krut på att leta en snygg takkopp och ordnat krok. Lampor bör inte hänga i sina kontakter.
6h
mattetvilling: Och kolla även att det står BD på alla rören som ska gjutas in. Ser ut som du har en blandning av olika tillverkare.
6h
Aron72: En specialanpassad krok. Nya trädgården kan behöva lite verktyg den me så man slipper köra sakerna mellan husen.
6h
Maria T: [citat] Måste skicka en 😆 angående myrkriget (been there, done it, stll ants).
6h
O: [citat] I det fallet var det tydligen materialfel eller tillverkningsfel. Det är inget konstigt alls att produktfel kan ge problem. Logiskt att problemen försvann när felfria skivor monterades. Rent generellt för vanliga bruksbilar skulle jag säga att det inte är så noga vilken bromsskiva man väljer. Biltemas funkar. Det som gör skillnad är bromsbeläggen, där lönar det sig att betala
6h
Tokslut: [citat] En kompis fick nya framskärmar 1 månad innan 12års rostskyddsgarantin gick ut på hans Audi 100 eller om det var en A6a. Import och ingen servicebok fanns heller :O Jag provade med min A6a, tvärnej! Kändes som lotteri... (samma VAG )
6h
plan-g: Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel). Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort. Risker med
7h
phl: [citat] Får testa, har haft batteri i men inte gjort någon metodisk felsök ing med batteri/nätspänning.
7h
pennybridge: [citat] Okej. Då har vi kanske tur som bor väldigt nära varandra jag och kollegan :)
7h
Rikkurt: Nu fick jag bytt bottenventil ich hittade en packning till grenröret där det läckte innan. Allt är torrt och funkar felfritt! Tack för hjälpen alla 🙂 Blev en bottenventil från Biltema, billigt och bra 😁