Byggahus.se
D
nu
Dilato: [citat] Det var duktigt jobbat för någon som är 43 år gammal 👏
804 svar · 24,1k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Jonatan79
3m
Jonatan79: [citat] Kör på det! Du är nog ganska ensam om den inställningen men det är inget fel så…
34 svar · 1,8k läst · Artikelkommentarer
pelle plåttak
5m
pelle plåttak: Lägg upp lite bilder på taket så skall jag hjälpa dig
2 svar · 167 läst · Tak & Vind
Grindtorp
5m
Grindtorp: [citat] Det är väl Du som beställare som bestämmer hur Du vill att det skall se ut och/eller göras?!
132 svar · 39,9k läst · Värmepumpar
tensiden
7m
tensiden: Det mesta är väl redan preppat sedan länge. Det enda jag borde göra är rotera lite i matförrådet och så lägga in ett paket salt där för det saknas. Annars bedömer jag att vi kan leva normalt i en vecka även om allt i samhället slås ut (tillgång till eget vatten, off-grid med elen och uppvärmning med ved, matförråd). En månad men då med vissa svårigheter (typ inga mejerivaror
5 svar · 90 läst · Prepping, Survivalism
AndersMalmgren
7m
AndersMalmgren: Varför ska kattfan älska min stol som inte tål kattklor? [bild]
10,7k svar · 842,5k läst · Övrigt Off Topic
HELTOR
9m
HELTOR: [citat] Super dödlig Asbest lås huset och släng nyckeln! Går aldrig att va i huset nå mer! ! ! Nä helt vanlig skumgummi isolering helt ofarligt. Så jävla trött på alla asbest frågor!
3 svar · 96 läst · Miljö & Hälsa
Fulkemisten
11m
Fulkemisten: [citat] Inte länsstyrelsen eller moderator alltså? Bra. Tänk vad vi lär oss av varandra.
1,6k svar · 75,6k läst · Övrigt Off Topic
FredrikR
12m
FredrikR: [citat] På dosan i väggen ser det ut som en innerring, eller är det en svart kabel? Jag tror du kan få fast förhöjningsringen om du kopplar bort strömbrytaren. Kolla där jag ringat in, det ser ut som någon typ av urtag där yttre ringen skulle kunna fästas. [bild]
9 svar · 132 läst · Badrum
A
12m
ANNA6869: Tack, jag återkommer om det behövs, vi började på ett annat ställe på huset nu😅
4 svar · 78 läst · Fönster & Dörrar
H
12m
heimlaga: Antingen en putsad plankvägg (kloasong) eller en tunn tegelvägg kanske rentav murad på kant. Lappa med kalkbruk. Våtsläckt kalk har bättre vidhäftning än torrslackt. Av hänsyn till omvärlden och för att förebygga familjevåld brukar jag förespråka våtsläckt kalkbruk som har egenskapen att det är klistrigt och fäster på underlaget. Torrsläckt kalkbruk borde klacificeras som
3 svar · 48 läst · Byggnadsvård
E
13m
etompau: Försämrat batteri märks först på reducerad klipptid. Efter 4-5 år kan man misstänka trött batteri när diverse stopp sker. Utgår från att du har kollat att guiden är hel så att klipparen snabbt kan hitta hem.
2 svar · 33 läst · Robotgräsklippare
N
13m
Niq: [citat] Ja men många vill ha allt uppkopplat och telefonen full med appar som spårar dig.
4,1k svar · 266,0k läst · Övrigt Off Topic
J
14m
Jonobe: [citat] Jag har ju svarat... etikprövningsmyndigheten beslutar huruvida samtycke behövs. När det gäller registerforskning så behövs det oftast inte då det hade omöjliggjort forskningen. Nyttan anses överväga integritetskräkningen. Jag har även länkat till deras sida med info om GDPR.
19,0k svar · 789,3k läst · Övrigt Off Topic
E
15m
etompau: [citat] Avbrott på guiden påverkar inte funktion eller resistans för beg.kabeln. Du måste kunna mäta ett korrekt värde för beg.kabeln, annars får du aldrig igång grejorna. Har du kollat skarvdonet där guiden är ansluten till beg.kabeln? Ett trix är att nyttja en batteridriven radio med mellanvåg, ställ in en frekvens på ca 530-540 kHz, håll radion mot marken, lyssna efter ett
66 svar · 2,0k läst · Robotgräsklippare
H
16m
hapazard: Behöver du gästbostaden så snart som möjligt, eller kan det vänta åtminstone 5 år? I det senare fallet kan du ju färdigställa garaget men ha ovanvåning som oinrett förråd tills du kan göra rotavdrag för färdigställande.
4 svar · 96 läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
M
18m
Markarbetaren: Då noterar vi att OT-maffian har hittat hit...🙏
136 svar · 17,7k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
chaser
18m
chaser: Jobbat med både försäljning och reparationer av dammsugare även att det var några år sedan. Men Miele är det märke som håller absolut bäst år efter år. Designen kan tyckas vara tråkig, man skulle även kunna säga att den är ganska tidlös. Inte mycket har ändrats på designen på den Miele min mamma har sedan tidigt 90 tal eller den jag köpte 2003 när jag flyttade hemifrån.
18 svar · 815 läst · Artikelkommentarer
X
22m
xxargs: När det väl är löst och flödet hyffsad tillbaka igen så kan man prova med gripens förebyggande avloppsrens - även om den är till 95% koksalt (som fördelningsmedium av de aktiva substanserna) så innehåller den enzymer och bakterier/sporer som ger sig på fetter, tvålrester och hår mm. i avloppsvägen, bryter ned och håller dem bättre öppna. Detta skall skvättas i då och då med
13 svar · 390 läst · Vatten & Avlopp
U
22m
unil: Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 855 andra personer som har gjort quizet "Quiz: Rörmokarens ord & verktyg Jag har jobbat som elektriker, men jag känner till en del om rörmokarens jobb.
47 svar · 827 läst · Quizkommentarer
pacman42
26m
pacman42: [citat] Men det höjer elpriserna, gissningsvis inte bara marginellt.
2,0k svar · 142,6k läst · Solceller, Solfångare, Solenergi
H
27m
hapazard: [citat] Har ingen erfarenhet av att de skulle vara särskilt blödningsbenägna och vad jag läser så brukar vårbeskärning rekommenderaras.
30 svar · 4,8k läst · Häckar, Buskar & Träd
M
27m
Mike2021: Tack för alla mycket insiktsfulla kommentarer kring min fråga. Jag har lärt mig mycket Mkt glad att jag ställde den. ;-) Fortsätt gärna med tråden // Mike
21 svar · 622 läst · Villalarm & Hemautomation
F
32m
Fredrik Pt: [citat] Ja just d, då blir det ju riktigt tätt också. Aldrig tänkt på att det skulle gå att limma med fogskum men det gör det ju. Tack för tipsen! Jag har satt cellplast med långa skruvar och små plast skivor men då krävs det ju utrymme.
6 svar · 81 läst · Isolering
S
35m
sinuslinus: [citat] Hur ser din trappa ut idag? Lackad, målad, täckt med matta? Är det mycket kärnfuru blir den inte så där ljus. Jag gjorde iordning trappan hemma hos mig som under linoleummattan var fernissade med pigmenterad fernissa. Använda skrapa, lackfräs och slipmaskiner för innan jag la på Osmo dekorvax ”mahogny”. Det blev väldigt likt den traditionella rödtonen som fernissade golv
3 svar · 203 läst · Golv
S
37m
Sona2012: [citat] Alltså är det inte enbart priset som talar mot denna hantverkare utan även kompetens( bristen). Behöver en yrkesman/ firma 2-3 försök på ett jobb som en novis i 99% av fallen fixar på första försöket skulle jag leta upp en annan.
74 svar · 14,6k läst · Hantverkare
Nötegårdsgubben
38m
Nötegårdsgubben: [citat] Det tycker jag också, allt annat lika. Därför är det viktigt att tänka på att allt annat inte är lika. Jag kan sätta mig på min höga elbil och tycka att plebejerna gott kan skatta ännu mer för sina avgasbilar, men jag avstår den positionen. Förstår dock att andra ser annorlunda på det. Sen vet jag inte var du fått 10 % ifrån. Det prognosticeras ökade utsläpp med 6–10
981 svar · 32,4k läst · Elavtal, elpriser & elförbrukning
nino
40m
nino: Nu verkar den inte ha tömt ut vattnet, enl en hyresgäst så var det typ 20cm vatten kvar. Nåt som blockerar pumpen?
8 svar · 280 läst · Vitvaror
S
45m
SvanteC: Nu har jag gjort min första klyvning, kul! En nybörjarfråga, man kan ställa klyvkniven på tre(?) olika höjder... Sätter man den inte på högsta så kan man ju inte ha plast-skyddet över klingan... När vill man ha klyvkniven på olika höjder? nån som kan komma med lite insikter till en novis? Med dammsugaren ansluten blev de ju nästan inget damm alls, så jäkla skönt! Har försökt
186 svar · 44,8k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
C
48m
Charlie B: Jag köpte en funkislägenhet, byggd 1933, för två år sedan. Gabondörrarna som är av original och har blivit rejält slitna och inte blivit behandlade särskilt väl. Badrumsdörren är så pass dålig att jag inte kan rädda den, den öppnas även av sig själv utåt vilket är rejält störigt eftersom jag har katt och måste en lämna en glipa så att den kommer åt kattlådan inne i
0 svar · 31 läst · Fönster & Dörrar