Köp inte Husqvarna vitvaror!
På mindre än 4½ år har jag fått byta kretskort och elektronik samt diverse andra smådetaljer på alla mina Husqvarna vitvaror (tvättmaskin, spis, diskmaskin, kyl och frys)
När man bygger ett nytt hus så kostar man gärna på sig lite bätter vitvaror - så även vi. Frågan är dock hur länge man kan tycka att liknande produkter skall hålla?
När vi nu summerar lite drygt fyra år i vårt hus så har vi fått köra den rostfria diskmaskinen till tippen (köpt en Miele istället), bytt all elektronik på frysen för ca 3 000 kronor,
bytt nästan all el och övriga detaljer på kylen. Dessutom så gick tvättmaskinen sönder och knappen på spisen har slutat fungera. Vad gör man när allt detta inträffar?
Naturligtvis ringer man Husqvarna och vill ha en dialog om produkternas kvalite och om det är rimligt att jag som konsument skall bekosta alla dessa dyra reprationer.
Efter att ha blivit kopplad runt på företaget kommer man till någon som "ibland" arbetar med reklamationer. Nu har vi precis fått ett svar från Christina Steen på Husqvarna
(dem efter att ha fått påminna dem om vår reklamation) " Åtagande enligt EHL 2002 skyddar konsument från kostnader i samband med beskrivna händelser, upp till två år från inköpsdatum. Med hänvisning till detta, kan vi inte erbjuda dig någon ersättning
för servicekostnader".
På en marknad med mördande konkurrens så har Husqvarna råd att vara ett av Sveriges sämsta serviceföretag. Inte bara att de duckar för den dåliga kvaliten på produkterna de arbetar med reklamationer som ett nystartat enmansbolag. Ordet goodwill existerar inte i Husqvarna.
Så mina vänner - håll er borta från produkter som kommer från Husqvarna och köp SAS aktier istället!
//Håkan
P.S Nej vi har inget elfel i huset. Det enda fel vi haft är dåliga vitvaror D.S
På mindre än 4½ år har jag fått byta kretskort och elektronik samt diverse andra smådetaljer på alla mina Husqvarna vitvaror (tvättmaskin, spis, diskmaskin, kyl och frys)
När man bygger ett nytt hus så kostar man gärna på sig lite bätter vitvaror - så även vi. Frågan är dock hur länge man kan tycka att liknande produkter skall hålla?
När vi nu summerar lite drygt fyra år i vårt hus så har vi fått köra den rostfria diskmaskinen till tippen (köpt en Miele istället), bytt all elektronik på frysen för ca 3 000 kronor,
bytt nästan all el och övriga detaljer på kylen. Dessutom så gick tvättmaskinen sönder och knappen på spisen har slutat fungera. Vad gör man när allt detta inträffar?
Naturligtvis ringer man Husqvarna och vill ha en dialog om produkternas kvalite och om det är rimligt att jag som konsument skall bekosta alla dessa dyra reprationer.
Efter att ha blivit kopplad runt på företaget kommer man till någon som "ibland" arbetar med reklamationer. Nu har vi precis fått ett svar från Christina Steen på Husqvarna
(dem efter att ha fått påminna dem om vår reklamation) " Åtagande enligt EHL 2002 skyddar konsument från kostnader i samband med beskrivna händelser, upp till två år från inköpsdatum. Med hänvisning till detta, kan vi inte erbjuda dig någon ersättning
för servicekostnader".
På en marknad med mördande konkurrens så har Husqvarna råd att vara ett av Sveriges sämsta serviceföretag. Inte bara att de duckar för den dåliga kvaliten på produkterna de arbetar med reklamationer som ett nystartat enmansbolag. Ordet goodwill existerar inte i Husqvarna.
Så mina vänner - håll er borta från produkter som kommer från Husqvarna och köp SAS aktier istället!
//Håkan
P.S Nej vi har inget elfel i huset. Det enda fel vi haft är dåliga vitvaror D.S
Vi har också bara Husqvarna, tycker dom suger rätt ordentligt, fast mest är det användarvänligheten. Mikron är en katastrof, värmer ojämnt, krånglig att ställa in tid och effekt. Har man väl startat den så kan man inte ändra tiden med ratten eller ändra effekt. Tycker man att man värmt klart och öppnat luckan måste man stänga luckan för att kunna nollställa tiden, helt galet! Ingen kan ju ha testat apparaten på en användare innan tillverkningen... Tacka vet jag Whirpools mikro vi hade innan vi flyttade.
Föräldrarnas Electrolux-mikro är ännu knäppare, den kan man inte sätta igång utan att först läsa bruksanvisningen mycket noga. Vi brukar skoja med gäster som är på besök och se om dom kan få ingång den, alla utom en engelsk ingenjör har gått bet hittills...
Diskmaskinen är väl sådär, tycker att vår Bosch/Siemens var tystare och hade nog bättre ytrymmen, i varje fall passade tallrikarna bättre, och glasen stod stadigare på övervåningen.
Föräldrarnas Electrolux-mikro är ännu knäppare, den kan man inte sätta igång utan att först läsa bruksanvisningen mycket noga. Vi brukar skoja med gäster som är på besök och se om dom kan få ingång den, alla utom en engelsk ingenjör har gått bet hittills...
Diskmaskinen är väl sådär, tycker att vår Bosch/Siemens var tystare och hade nog bättre ytrymmen, i varje fall passade tallrikarna bättre, och glasen stod stadigare på övervåningen.
Jo samma sak med vår, man får utbilda alla som kommer på besök, det rycks annars rätt kraftullt i det stackars handtaget... Plastgallret som sitter nedtill vid fotöppnaren sitter inte superbra på vår, känns lite smäckigt.gadu^ skrev:
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/quality_brochures/vitvaror_garanti.pdf
Tycker jag är en bra deal...
Tycker jag är en bra deal...
Nja väldigt mycket som inte omfattas om man läser på sidan 6.xCxJx skrev:
IKEA skrev:
För bedrövligt att garantin inte täcker att du efter 4,5år tappar morteln rätt ner på spishällen så den spricker och i chockat tillstånd stapplar du baklänges och sätter dig i diskmaskinens överkorg så den knäcks. Diskmaskinen vippar till så att avlopssledningen knäcks..odsv osv..öhh.....DrKnowLittle skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Släkting hade Miele, de har haft fler vitvaruproblem än vi.
Vi har Huskvarna kyl frys och diskmaskin. Kylen har fått "totalrepareras" under garantin, diskamskinen har fått repareras. Felet på kylen är ett standradfel som finns även på frysen, bara väntar på att den också skall rasa.
Vi har Huskvarna kyl frys och diskmaskin. Kylen har fått "totalrepareras" under garantin, diskamskinen har fått repareras. Felet på kylen är ett standradfel som finns även på frysen, bara väntar på att den också skall rasa.
Vad är det mer exakt som är standard fel?hempularen skrev:
ett naturligt fenomen . på 80 talet hade jag en video apparat som säkert vägde 30kg
efter 23 år bytte jag till en ny den väger kanske ca 5kg. fabrikerna hittar nya billigare komponenter till sina apparater. det verkar vara så med allt. konkurensen är hård . vill man tillverka en video apparat som på 80-talet. så kostar den så mycket så att ingen vill köpa den . 1st vidoeapparat a la 80´s 25 000:- håller i 23 år.
17st videoapparate a 1500:- håller 1 år o 4 månader
( filosoferande bäver hög på dålig bark)
efter 23 år bytte jag till en ny den väger kanske ca 5kg. fabrikerna hittar nya billigare komponenter till sina apparater. det verkar vara så med allt. konkurensen är hård . vill man tillverka en video apparat som på 80-talet. så kostar den så mycket så att ingen vill köpa den . 1st vidoeapparat a la 80´s 25 000:- håller i 23 år.
17st videoapparate a 1500:- håller 1 år o 4 månader
( filosoferande bäver hög på dålig bark)