Apropå golvet, hur är det att göra rent? Blir det inte en massa sågspån, slipdamm och annat jox som går genom de små hålen och som sedan är hopplöst att dammsuga upp?
Det funkar rätt bra att få rent "på ytan". Spån och damm lägger sig under, dammet är lätt att dammsuga upp, spånet kan vara lite svårare. Jobbar med ett bygga om munstycket på dammsugaren för att förbättra detta. Sammantaget övervägs den nackdelen dock starkt av fördelarna.
Ska till och beställa Alu profiler nu till nya arbetsbänken samt en Kapexbänk. Hade bestämt mig för för profiler med 10mm spår i men det är kanske för stort till Festools tvingar? Ska man satsa på 8mm istället?
Profiler från Tyskland. Till vardags jobbar jag med tunga CAD program men i just detta fallet laddade jag ner ett gratis program som är dedikerat till att jobba med Alu profiler. Otroligt smidigt! Det hade tagit mycket längre tid att göra det i mitt vanliga program... Hrm det verkar som om 10mm blir för stort... shit
Profiler från Tyskland. Till vardags jobbar jag med tunga CAD program men i just detta fallet laddade jag ner ett gratis program som är dedikerat till att jobba med Alu profiler. Otroligt smidigt!
Vilket program var det och vilken firma beställde du från?
Glömde av detta, sorry. Här kommer bilder. Råkade tyvärr foto från fel kortsida, på den kortsida som inte syns har jag samma typ av vertikala skenor som på den ena långsidan.
Har använt bordet och är hitills nöjd med allt (men så var det också mycket funderingar innan jag började bygga). Höjden är toppen, det funkar mkt bra att fästa saker i skenorna (är glad att jag valde den dubbla på sidorna, pga större anläggningsyta får man bra stabilitet när man fäster ngt vertikalt som ej kan fästas i benens skenor samtidigt) och hålen också som de ska.
Förvaringen undertill är dock inte färdigfixad än, har bara ställt in lite saker till att börja med, men det kommer!
[bild][bild]
Har nu använt bordet ett antal 100 timmar. Är mycket nöjd, otroligt stabilt och står på sin plats trots att det ej är bultat. Skivan är fortfarande plan och ett bra underlag för montage. Den dubbla profilen på sidan blev mycket lyckad.
Dock finns det saker som skall förändras:
1) Stående profiler på benen skall monteras runt om.
2) När jag byter skiva skall profilerna på ovansidan tas bort till förmån för en större skiva, jag använder den profilen för sällan för att det ska vara motiverat att ha den kvar.
Såhär ser det ut när jag slipar eller fräser m ämnet (tex dörrblad) på högkant. Under bladet finns det små "rondeller" i Mdf, klädda m filt för att skydda ämnet. Skruvar fast dem i skenorna m "skenmuttern" +festools handtag för höjdlåsningen till of1010, vilket var billigt som reservdel. Skenmuttern har en kula monterad på en fjäder som trycker mot skenan, vilket gör att Mdf-rondellen sitter kvar i höjdled när mab släpper, även om inte skruven är åtdragen.
Har nu använt bordet ett antal 100 timmar. Är mycket nöjd, otroligt stabilt och står på sin plats trots att det ej är bultat. Skivan är fortfarande plan och ett bra underlag för montage. Den dubbla profilen på sidan blev mycket lyckad.
Dock finns det saker som skall förändras:
1) Stående profiler på benen skall monteras runt om.
2) När jag byter skiva skall profilerna på ovansidan tas bort till förmån för en större skiva, jag använder den profilen för sällan för att det ska vara motiverat att ha den kvar.
Nu har jag bytt topp och i samband med det åkte de uppåtriktade profilerna, vilket blev väldigt bra. Tog en snabb bild innan jag börjar såga o fräsa i toppen
Nu har jag bytt topp och i samband med det åkte de uppåtriktade profilerna, vilket blev väldigt bra. Tog en snabb bild innan jag börjar såga o fräsa i toppen
Vad hände med den gamla skivan? Om den åker på tippen kanske man kan få en bit av den att använda som mall för att fräsa ny skiva?
Utvecklingen fortsätter. Tyvärr innebär det att den tänkta hyvelbänken kommer allt längre bort....
Har satt vertikala T-tracks på alla ben vilket ökar flexibiliteten.
Sen har jag fräst en rad ej genomgående (pga att ramen är precis under skivan) hål nära kanten som är smidiga när man handhyvlar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De MDF-klädda rondellerna som fungerar som stoppar för stående material har nytillverkats i mycket tjockare (50mm) MDF, vilket gör att även tjocka eller fasade arbetsstycken står stabilt. På en sida har jag dessutom kompletterat med en hel balk, vilket ibland är väldigt smidigt: