35 722 läst · 66 svar
36k läst
66 svar
Talmeter - bra eller dålig?
Talmeter mycket bättre än tumstock bara att dra in och ut så slipper man att fjopla med massa skit.
Jag kan inte se att någon har nämnt det som jag tycker är den största fördelen med talmeter jämfört tumstock, nämligen:
Den kommer ihåg måttet!
T.ex om något ska sågas. Om du ställer in avståndet du mäter på talmetern så behöver du inte ens själv veta hur långt det är. Det är bara att flytta den till brädan du ska såga och markera.
Ulrica
Den kommer ihåg måttet!
T.ex om något ska sågas. Om du ställer in avståndet du mäter på talmetern så behöver du inte ens själv veta hur långt det är. Det är bara att flytta den till brädan du ska såga och markera.
Här stod detandersmc skrev:Den största skillnaden mellan Talmetern och andra mätverktyg är att man kan överföra mått utan att egentligen behöva mäta dem. Om du tex ska såga till en regel som ska passa in i ett "mellanrum":
1 Ställ in Talmetern så den passar i mellanrummet.
2 Ta din inställda talmeter med dig till regeln du ska kapa. Du behöver INTE titta på måttet eller komma ihåg det.
3 Med Talmetern ritsar du där du ska såga.
Du får alltså det exakta måttet, men slipper att anteckna/memorera några siffror.
Känner att jag måste väcka den här gamla tråden........
Var o investerade i min första talmeter idag, en 6meters. Vid den första provmätningen hemma i verkstaden noterade jag att den inte hade den så vanliga rörliga ändhaken som kan "flexa" beroende på om man gör en invändig eller utvändig mätning.
Om jag mäter längden på nånting "utvändigt" o kollar med tumstocken så diffar det på ca en mm. Om jag däremot gör en invändig mätning så blir måttet detsamma som med tummisen. Nån annan som upplevt samma sak??
Den var ju inte direkt gratis så man vill ju att den ska mäta rätt, eller är det helt enkelt så att ändhaken ska sitta löst o min talmeter är defekt...........
Var o investerade i min första talmeter idag, en 6meters. Vid den första provmätningen hemma i verkstaden noterade jag att den inte hade den så vanliga rörliga ändhaken som kan "flexa" beroende på om man gör en invändig eller utvändig mätning.
Om jag mäter längden på nånting "utvändigt" o kollar med tumstocken så diffar det på ca en mm. Om jag däremot gör en invändig mätning så blir måttet detsamma som med tummisen. Nån annan som upplevt samma sak??
Den var ju inte direkt gratis så man vill ju att den ska mäta rätt, eller är det helt enkelt så att ändhaken ska sitta löst o min talmeter är defekt...........
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Ändhakens tjocklek är allt den kan missmäta med så det troliga svaret är att du brukar mäta fel när du mäter utvändiga mått med tumstocken, eller iaf att du gjorde det idag på jämförelseobjektet. Att ändhaken är såpass tunn är väl anledningen till att dom inte tyckt "flexandet" behövs, huruvida man mäter fel med halva dne tjockleken på både inner och yttermått eller om det ena är korrekt och det andra fel med lika mycket som tjockleken vet jag inte, men det spelar ju ingen roll eftersom den stora grejen med talmetern är att slippa läsa måttet överhuvudtaget 
Det stämmer som du säger, jag hade bara tagit ett enda mått när jag skrev inlägget o efter en kväll av idogt mätande kan jag säga att jag kommer att tycka mycket om min nya talmeter. Dessutom ska jag köpa en ny tumstock då den gamla förmodligen har varit med lite för länge.....................importensketsig skrev:Ändhakens tjocklek är allt den kan missmäta med så det troliga svaret är att du brukar mäta fel när du mäter utvändiga mått med tumstocken, eller iaf att du gjorde det idag på jämförelseobjektet. Att ändhaken är såpass tunn är väl anledningen till att dom inte tyckt "flexandet" behövs, huruvida man mäter fel med halva dne tjockleken på både inner och yttermått eller om det ena är korrekt och det andra fel med lika mycket som tjockleken vet jag inte, men det spelar ju ingen roll eftersom den stora grejen med talmetern är att slippa läsa måttet överhuvudtaget![]()
En stor nackdel med Talmetern är dess förbaskade röda skala som man så lätt läser fel på *mutter*
Jag gillar inte dubbla skalor
/Kent
Jag gillar inte dubbla skalor
/Kent
Jag ha kört med Talmetern rätt intensivt (varje dag) ungefär sedan denna tråd först skapades.FredrikR skrev:
Den enda nackdelen jag ser är att jag fortfarande gör bitar som är 10cm för korta. Ibland händer det så ofta att man börjar undra om man är dum i huvet. Kanske skulle man kunna ha skalan för invändiga mått uppochner?
Bortsett från det är den grym. Att den "kommer ihåg" måttet tycker jag inte är så användbart - jag tar oftast flera mått innan jag går och sågar.
Den största fördelen förutom vid ren måttagning har jag sett vid arbete med gips. Det går grymt fort att skära och mäta samtidigt med talmetern. Ritsa med talmetern, knäck och skär med kniv. Går fruktansvärt snabbt och effektivt.
Jag har en tremeters. Den känns rätt så gedigen och jag gillar den. Skalan går som på ett vanligt måttband över hela bandets bredd (dock är risken fortfarande lika stor att man tänker fel) och är lite tydligare. Låsningen till bandet man fäller ut när man mäter invändigt skiljer sig också, här finns istället en plastbit som när man skjuter den bakåt håller in bandet. Diameterskalan på baksidan är rätt så smidig, även om man inte använder den varje dag.barrmarr skrev:
Kort sagt. Hade den gamla inte gått sönder så hade jag inte bytt, så mycket bättre är den nya inte.