1. 2006-12-12 19:08
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: jun 2003
    Västra Götaland
    860 inlägg
    Gillad 2 gånger
    7 bilder

Vilken fuktmätare...

Tänkte kolla vad ni använder er av för fuktmätare för att kolla fukt i t.ex. plattan eller virket innan ni plastar, målar, lägger golv etc.

Kunde väl vara kul som omväxling till de otaliga trådarna om sticksågar, kap/gersågar och skruvdragare

Denna har jag funderat på.
    http://www.nordtec.se/fuktmaetare_Fu...ator+T650.html

Vad tror ni om den - några andra förslag.?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-12-12 19:45
    Svara | #2

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    22 000 inlägg
    Gillad 4 165 gånger
    328 bilder

Re: Vilken fuktmätare...

Fler prylar behövs alltid - men behövs just denna pryl verkligen? Har bara tyckt mig behöva en sådan nu när jag väntar på att nya betongplattan i källaren ska torka klart och då verkar det bäl bättre att hyra en. Tråkigt nog.

Angående apparaten - hur fasen mäter man fukt i saker med en metallkula?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-12-12 19:50
    Svara | #3

Västra Götaland
    860 inlägg
    Gillad 2 gånger
    7 bilder

Vete fasiken egentligen - fast som du säger - prylar är kul

Jag har en liten byggfirma så det kan ju vara skönt att kunna dokumentera fukthalt innan man plastar etc. för eventuella framtida fuktproblem. Då vet jag att det inte byggts in någon fukt.

Det var lite så jag tänkte..

Hur/om den fungerar vet jag inte heller, men det kan säkert någon upplysa mig (oss) om..

4. 2006-12-12 21:10
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: sep 2006
    1 347 inlägg
    Gillad 1 gånger
    13 bilder

Såg när dom på woodworkingchannel
    va på mässa.
    Dom testade fuktmätare som man bara
    la på den ytan man ville mäta.
    Tror det är som ett ekolod.
    Den mäter densiteten i olika material.
    Kanske liknande.

Mvh Putte

5. 2006-12-12 21:55
    Svara | #5

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    22 000 inlägg
    Gillad 4 165 gånger
    328 bilder

Styx - om det är å tjänsten vägnar är det väl för bövelen inget att fundera på. Köp en och berätta hur den funkar!

ByggP - så kan det förstås vara. Jag tror jag ska hyra en sådan där rackare för att mäta betongen i källaren. Börjar bli lite sugen på att slå igång golvvärmen där nu.

6. 2006-12-12 22:23
    Svara | #6

Västra Götaland
    860 inlägg
    Gillad 2 gånger
    7 bilder

Jag skall jag skall...
    Tänkte bara kolla vilken jag skall slå till på...

7. 2006-12-12 22:39
    Svara | #7

ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: nov 2005
    Ekerö, Stockholm
    2 850 inlägg
    Gillad 23 gånger
    124 bilder

Protimetern är annars populär. Jag har använt Surveymaster'n en del och tycker att den är lämplig till det mesta.
    http://www.kdn.se/Ytbehandlingskontr...eter_mms.shtml

8. 2006-12-12 22:57
    Svara | #8

Västra Götaland
    860 inlägg
    Gillad 2 gånger
    7 bilder

Ja den såg ju också rätt käck ut...
    Vad kostar den i förhållande till den jag kikade på??

9. 2006-12-13 08:17
    Svara | #9

Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: sep 2006
    Västra Götaland
    3 974 inlägg
    Gillad 213 gånger
    200 bilder

10. 2006-12-13 10:40

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    Blekinge
    468 inlägg
    Gillad 4 gånger
    4 bilder

Felder har en modell som använder sensorteknik och därmed endast behöver läggas mot ytan, är säkert något liknande i de ovan nämnda modellerna.

http://swedendro.felder-gruppe.at/in...6c4800ab0082c3

11. 2006-12-14 16:12

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2005
    155 inlägg

1 bilder

När vi undersökte det här inför köp sa de flesta vi pratade med att de modeller som man bara lägger mot ytan ger sämre precision än de som sticker in två metallstift och mäter resistansen (elektriskt motstånd). Men det gäller virke. Använder den till att mäta fukthalten i slöjdvirke för möbeltillverkning etc, det är så tråkigt när det krymper och slår sig när det kommer inomhus.

12. 2006-12-16 21:37

Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: sep 2006
    Västra Götaland
    3 974 inlägg
    Gillad 213 gånger
    200 bilder

Har de dålig precison, kan man ju köp en extra för att bara mäta på virke, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382857

Denna kostar 495kr och Mäter fukthalter mellan 5-28%. 1% upplösning ± 2% feltolerans

13. 2006-12-17 14:03

Jag har kört en del med Protimetern och i rent virke är det inga problem, däremot blir det trixigare om man skall mäta igenom t ex plastmattor. Lim och andra material kan nämligen luras rätt bra så man får tänka lite på vad det är man mäter så man inte detekterar fuktskador som inte finns. Sen är det inte så kul att perforera tätskikten med piggarna men vad skall man göra?

/Kent

14. 2006-12-17 18:19

Västra Götaland
    860 inlägg
    Gillad 2 gånger
    7 bilder

Snickarboden skrev
    Jag har kört en del med Protimetern och i rent virke är det inga problem, däremot blir det trixigare om man skall mäta igenom t ex plastmattor. Lim och andra material kan nämligen luras rätt bra så man får tänka lite på vad det är man mäter så man inte detekterar fuktskador som inte finns. Sen är det inte så kul att perforera tätskikten med piggarna men vad skall man göra?

/Kent
    Lite därför jag tänker mig att den jag refererade till i första inlägget kunde gå fint :-/

Liknande ämnen

1. pålitlig fuktmätare?
    av storkarp i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Fuktmätare?
    av Moltas i forum Biobränsle
  3. Fuktmätare/hygrometer
    av soniz i forum Teknik
  4. Fuktmätare
    av PX-21 i forum Miljö & hälsa
  5. Fuktmätare
    av Barkis i forum Teknik