När vi tittade på detta vintern 2004/2005 så var en av de bästa Topas. http://www.topasvatten.se/
Med bästa menar jag då dokumenterad minimal slamflykt samt låga investerings- och driftskostnader. Detta var även ett minireningsverk som kommunen godkände.
Som sagt, det var ett par år sedan, men vi kollade även på Baga, Eco trap?, Uponor, Ifö, Rona med flera och tyckte då att Topas var bäst, även prismässigt.
Lindhult: Vi har ett Baga minireningsverk och i satsen så ingick biomoduler som vi grävde ned ca 7 meter ifrån strandkanten(visserligen höjdskillnad men)och detta fungerar bra än så länge. Kommunen är otroligt grinig när det gäller avlopp i strandmiljö men detta godkände de direkt.
Du kan även kika på reningsverket WehoPuts (www.wehoputs.com) från KWH-Pipe.
Har snurrat utan problem i snart ett år hos oss i Linköpingstrakten och vi har
även några grannar med lika goda erfarenheter. Välbyggt, lätt att installera och
sköta.
Vad gäller minireningsverk och fritidshus så kan det vara problem med reningen av kväve om det är så att man är borta från huset under längre perioder. Vad som inträffar om man inte belastar verket på en period, beroende på anl. mellan 1 mån och 3 månader, är att bakterierna som bryter ner kvävet i vattnet ändrar sin metabolism (läs käkar varandra istället för näringsämnen ur vattnet) och det medför att de minskar i antal och efter en längre period förändras hela sammansättningen i mikrobiologin. När man sedan belastar verket igen så kommer det inte finnas nog med "goda" bakterier för att bryta ner kvävet till 50%. Precis samma problem uppstår i markbäddar och infiltrations anläggningar också.
Det finns en massa tillverkare som påstår sig kunna motverka detta biologiska faktum, jag tror inte ett dyft på dem!
Vad gäller Topas så har de haft problem i ett antal fall med just flytslam i utloppsledningar med resultatet att efterföljande poleringssteg satt igen och behöft grävas om. ( i Linköpingstrakten om jag inte minns fel)
Det finns en del som påstår att man kan hantera bakterieproblem med hjälp av flockningsmedel, det är en sanning med modifikation. Bakterier är i många fall en så kallad kolloid partikel (partikel som inte sedimenterar inom rimlig tid) och med hjälp av flockningsmedel minskar man mängden kolloida partiklar som följer med vattnet ut, där med inte sagt att man minskar bakterie - och virus förekomsten så att vattnet uppnår badvattenkvalitet.
Vad gäller Ecotrap, om du menar deras Ecobox F3, så är det inte ett minireningsverk, utan en slamavskiljare med efterföljande kompaktfilter. Ecobox F3 har haft problem att leva upp till de, av naturvårdsverket definierade, höga krav dels vad gäller kväve men även i vissa fall fosfor.
Baga Easy är en slamavskiljare med kemiskfosforfällning och efterföljande infilteringskassetter. Här är det uppenbart för den insatte att kvävereningen som bygger på principen denitrifikation-nitrifikation-denitrifikation inte kan inträffa i så stor omfattning att man med säkerhet når de resultat som kraven föreskriver. D-N-D-processen bygger, enkelt uttryckt, på att man omväxlande har syrefattig och syrerik miljö. Det kan svårligen genomföras i infiltrationskassetter.
Om det finns problem med att få slamtömningsbilen att komma tillräckligt nära rekomenderar jag att du skaffar en slamavvattnare med efterkompostering antingen om det sker i själva slamavvattnaren eller i en sluten kompostanl. vid sidan av. Det är av hygeniska skäl väldigt viktigt att efterkompostera slam om man avvattnar det då det innehåller en del bakteria och virus som man inte får sprida vind för våg i naturen.
Min rekomendation till dig är att köpa ett minireningsverk som bygger på en aktivslamprocess med kemisk behandling för att reducera fosfor halten. Jag skulle inte rekomendera ett verk som bygger på biodiskar för syresättningen.
Det är mycket att sätta sig in i för en vanlig lekman
Har du någon av produkterna själv?
En hake är att jag kommer att ha ca 700 m skogsväg till tomten. Alltså inte körbar med tunga fordon när det är blött och då kommer ju inte heller slambilen in
Vid övriga tidpunkter så är det inte något problem att komma fram i närheten av en tank eller liknande.
Tomten ligger ju som du kan se ute på en udde. Det är tolv meters höjdskillnad på ca 2200 m2 från vattennivå till högsta punkten.
Min rekomendation till dig är att köpa ett minireningsverk som bygger på en aktivslamprocess med kemisk behandling för att reducera fosfor halten. Jag skulle inte rekomendera ett verk som bygger på biodiskar för syresättningen
Detta är ju definitvt något som jag ska ha med i kravspecen i sådana fall.
Vad är en rimlig avgift för ett serviceavtal? 1000 kr/år 5000kr/år eller är det en avgift per besök?
Det är som man säger på avloppsguiden.se, driftkostnaden är ju det som kan skena iväg och fördyra anläggningen. Engångskostnaden med installation och köp av reningsanläggningen är ju inte så ofta förekommande. Sedan ska det ju förstås vara skapligt smidigt att sköta.
Lever idag med kommunalt avlopp och inser att lika bra kommer jag aldrig att få det på egen hand.
I en fritidsfastighet skulle jag överväga om vattentoalett är nödvändigt eller om man kan ta det lilla extra arbete som mulltoa (typ Separett) innebär. Genom att inte få fekalier och urin i avloppet har du redan blivit av med över 70% av fosfor och över 90% av kvävet. (Naturvårdsverkets schablonvärden från rapport 4425). Säg sedan att ni tänker på vad ni köper för tvätt- och diskmedel så minskas fosfatpåverkan ytterligare. Idag innehåller de flesta tvättmedel mindre fosfater än tidigare och det finns de som inte innehåller några alls.
Fekalierna komposteras och urinen blandar du med vatten och vattnar hallonen med. Resterande avlopp är då BDT och du kan använda dig av enklare anläggningar utan serviceavtal och tömning med slambil. Vattnet från verket kan du sedan leda till ett resorptionsdike med kaveldun eller andra snabbväxande vattenväxter för att ta hand om de sista resterna av fosfor, kväve och BOD.
Nu har vi fått klart från kommunen och lägger vår beställning på ett Ifö Ecotrap. Vi kommer lägga det nära ett dike och ha 4 indrän moduler i en 10m2 bädd, innan vatten går ner till diket för att sedan rinna ut i havet några meter ner. Kommen krävde idrän moduler före diket så nu blir det som de vill (både hängslen och livrem)... Och till Lindhult säger jag tack för du väckte tråden. Nu känns det som vi fattat rätt beslut.
Hoppas att det går enkelt och smidigt för dig.
Du får gärna lägga lite bilder på något smidigt forum så att jag kan få lite koll på hur det funkar i praktiken med indränmodulerna.
Jag hoppas ju förstås att det inte behövs någon efterbehandling från "reningsverket".
Ska ut med entreprenör i helgen för att kolla marken. Det blir spännande o se vad han rekommenderar.
Ecotrap är väl Ifös? Ecobox F3 är SEABs och kanon!
fredric1980 skrev:
Vad gäller minireningsverk och fritidshus så kan det vara problem med reningen av kväve om det är så att man är borta från huset under längre perioder. Vad som inträffar om man inte belastar verket på en period, beroende på anl. mellan 1 mån och 3 månader, är att bakterierna som bryter ner kvävet i vattnet ändrar sin metabolism (läs käkar varandra istället för näringsämnen ur vattnet) och det medför att de minskar i antal och efter en längre period förändras hela sammansättningen i mikrobiologin. När man sedan belastar verket igen så kommer det inte finnas nog med "goda" bakterier för att bryta ner kvävet till 50%. Precis samma problem uppstår i markbäddar och infiltrations anläggningar också.
Det finns en massa tillverkare som påstår sig kunna motverka detta biologiska faktum, jag tror inte ett dyft på dem!
Vad gäller Topas så har de haft problem i ett antal fall med just flytslam i utloppsledningar med resultatet att efterföljande poleringssteg satt igen och behöft grävas om. ( i Linköpingstrakten om jag inte minns fel)
Det finns en del som påstår att man kan hantera bakterieproblem med hjälp av flockningsmedel, det är en sanning med modifikation. Bakterier är i många fall en så kallad kolloid partikel (partikel som inte sedimenterar inom rimlig tid) och med hjälp av flockningsmedel minskar man mängden kolloida partiklar som följer med vattnet ut, där med inte sagt att man minskar bakterie - och virus förekomsten så att vattnet uppnår badvattenkvalitet.
Vad gäller Ecotrap, om du menar deras Ecobox F3, så är det inte ett minireningsverk, utan en slamavskiljare med efterföljande kompaktfilter. Ecobox F3 har haft problem att leva upp till de, av naturvårdsverket definierade, höga krav dels vad gäller kväve men även i vissa fall fosfor.
Baga Easy är en slamavskiljare med kemiskfosforfällning och efterföljande infilteringskassetter. Här är det uppenbart för den insatte att kvävereningen som bygger på principen denitrifikation-nitrifikation-denitrifikation inte kan inträffa i så stor omfattning att man med säkerhet når de resultat som kraven föreskriver. D-N-D-processen bygger, enkelt uttryckt, på att man omväxlande har syrefattig och syrerik miljö. Det kan svårligen genomföras i infiltrationskassetter.
Om det finns problem med att få slamtömningsbilen att komma tillräckligt nära rekomenderar jag att du skaffar en slamavvattnare med efterkompostering antingen om det sker i själva slamavvattnaren eller i en sluten kompostanl. vid sidan av. Det är av hygeniska skäl väldigt viktigt att efterkompostera slam om man avvattnar det då det innehåller en del bakteria och virus som man inte får sprida vind för våg i naturen.
Min rekomendation till dig är att köpa ett minireningsverk som bygger på en aktivslamprocess med kemisk behandling för att reducera fosfor halten. Jag skulle inte rekomendera ett verk som bygger på biodiskar för syresättningen.
På [länk] finns det information om många reningsverk, jag skulle rekomendera att du kontaktar ett antal av de leverantörer som finns där.
De som jag uppfattar som de seriösaste är:
Evergreen Solutions www.evergreensolutions.se
Ifö Ecotrap www.ifoecotrap.com
Hydropress Huber [länk]
Uponor AB www.uponor.se
KWH Pipe Sverige www.wehoputs.com
Om du vill veta mer kan du skicka ett meddelande via E-post till mig.
Bagas minireningverk har jag installerat för 3 år sedan, har bara varit problem med den från första månaden (strumpan sätter igen) inte så kul att var och varannan dag sticka ner skallen i trumman och ta loss strumpan för rengöring. Det hjälper inte heller att öka mängden flockningsmedel som för övrigt kostar 1200sek 25l. Svar som man får från Baga om det här verkligen skall vara så här så skyller dom bara på för hög järnhalt i vattnet eller något annat.
minireninsverk, ja, jag säger då det. Vilken djungel ! Jag har klarat mig i 2år med mitt verk nu utan problem, men jag tror det är ren TUR ! Tur att jag valde märket jag gjorde samt att det inte var ett måndagsex... Det är ju inte som att man kan lämna tillbaks det om man inte är nöjd. Jag bara väntar på dagen då nåt jäkla luftrör brister eller en pump lägger av.. its a shitty job...
minireninsverk, ja, jag säger då det. Vilken djungel ! Jag har klarat mig i 2år med mitt verk nu utan problem, men jag tror det är ren TUR ! Tur att jag valde märket jag gjorde samt att det inte var ett måndagsex... Det är ju inte som att man kan lämna tillbaks det om man inte är nöjd. Jag bara väntar på dagen då nåt jäkla luftrör brister eller en pump lägger av.. its a shitty job...
Vilket fabrikat valde du? Funkar det fortfarande bra? Driftskostnader?