Byggahus.se
Hej
För ett tag sedan fick vi brev från miljö hälsa i att de skulle kontrollera vårat minirenings verk. I brevet stod det att de tar ut en fastställd kostnad 2874 kr för kontroll.
Besöket tog ca 20 min som utfördes av 2 miljöinspektörer. Kontrollen gick till på följande vis, 1 fick svara på några frågor ca tiotalet frågor 2 ena miljöinspektören lyfte på locket till reningsverket titta i det och så startade jag provtagnings pumpen 3 miljöinpektör 2 tar fram mobil och tar foto i tanken 3 på med locket 4 kontroll av markbädd miljöinspektör 1 sträcker fram handen till inspektör 2 som över räcker en tumstock vecklar ut tumstocken och stoppar ner den i avluftnings rör nr1 sedan rör nr 2 tittar i provtagnings brunnen besöket klart reningsverk godkänt. Ingen kontroll av ph värde i reningsverket som är viktig. Avgift för detta 2874 kr? är inte detta myndighetsmissbruk? får det gå till så i dagens Sverige? Nästa besök om 3 år.
Detta är klubbat på fullmäktige att det skall vara så, när jag ringer kommunens ordförande blir han lite frågande han kände inte till detta men bollade över frågan till vice ordförande som tyckte att detta var helt ok.

Vad tycker ni? i mina öron klingar ordet myndighets missbruk.

Ha en fin dag

Du ser bara platsbesöksdelen av deras uppdrag. Om du lägger till deras tid inne på kontoret för all byråkrati, register, programvarulicenser och arkiv, lägger till lite kostnader för lokaler, fordon, sekreterare, chef, arkivarie m.fl som inte drar in pengar själva, så ser du nog snart att summan säkert kan ha sn förklaring...

• Gilla
Yrrol och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har nog inget skydd mot demokratiskt fattade beslut om kommunala avgifter. T ex min kommun har fattat beslut i fullmäktige för "taxa för miljönämndens verksamhet". Där har man valt en schablon som beräknas på två timmars arbete för varje tillsynsärende av enskilt avlopp.

Det skulle vara intressant att ta reda på vad den förvaltningsrättsliga grunden är för dessa tillsynsavgifter.

Claes Sörmland
Claes Sörmland skrev:
Det skulle vara intressant att ta reda på vad den förvaltningsrättsliga grunden är för dessa tillsynsavgifter.
Det var ju inte så komplicerat. Avgifter tas ut med stöd av miljöbalken 27 kap:

Skärmavbild 2016-10-05 kl. 07.53.38.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta med besök på minireningsverk kutym hos många kommuner?

Om man har serviceavtal och/eller loggför mätningar, larm och åtgärder samt har bra koll på processen så känns det som kommuntjänstemän har 0 att tillföra.

I min kommun är det inte det. Enda kravet är provtagning med analys av ackrediterat lab sker en gång om året och att analysrapporten ska kunna uppvisas på begäran.

Det pågår en "drive" över hela Sverige, alla enskilda avlopp skall inspekteras. Det har pågått i några år, och kommer att pågå i flera år till, innan allt är kontrollerat. Där vi har vårt fritidshus påstås det kosta drygt 6000 kr. för inspektionen. och även helt nyanlagda avloppsanläggningar som inspekterades vid anläggningen inspekteras.

hempularen skrev:
Det pågår en "drive" över hela Sverige...
Jo, men det låter som TS har ett minireningsverk - frågan är hur nytt det är?

Själv har jag ett 3 år gammalt BAGA som visserligen strular med kleggande pumpar och sånt, men i övrigt är modernt och larmfritt.
Är det äldre reningsverk man är ute och vill inspektera?

Tydligen väldigt olika rutiner i olika kommuner vad gäller enskilda avlopp.

Med tanke på att detta 'arbete' antagligen var det enda de gjorde denna dag så blir summan lite rimligare. Övrig tid satt de antagligen på kontoret och fikade eller lekte med datorn, sen gick de nog hem vid 14-tiden. Det är slitsamt att 'jobba' för kommunen ;-)

• Gilla
Guiden och 2 till
  • Laddar…
Var bara försiktiga med att ringa och ställa frågor. Jag gjorde misstaget att göra just det och då jag uppgav mitt namn blev telefontiden tillagad på fakturan för besöket/inspektionen.

Det är ett 4 år gammalt Baga verk vi har inte haft några problem med det.
I detta fallet hade de tyvärr 0 att tillföra,antar att de inte visste vad det skulle vara för pH värde i tanken eftersom vi fick frågan vad tillverkaren rekommenderar. Frågorna vi fick kan man skicka ut till varje hushåll.
Titta i verket medan provtagningen går ta bild med mobil kamera, stoppa ner tumstock i avluftningen och avsluta med att titta i provtagningsbrunnen klart. Ja det är en betungande kontroll som det definitivt krävs 2 inspektörer för!!!
Att de sedan kommer tillbaka inom 3 år och samma summa skall betalas (2784 kr) om inte kommunen höjt avgiften.
Vattenanalys 1 gång om året tycker jag verkar vara bättre ide.
Jag erbjöd mig även att ta ett ph värde medan de var där men detta avböjde de, och sa det var inte nödvändigt (har elektronisk mätare) egentligen är det märkligt att de avböjde detta för då hade de haft mer data om skötseln.

Redigerat:
Vi håller på att kolla på det här med våra avlopp i min kommun, och där diskuterade vi olika lösningar för enskilt avlopp då vi inte vill koppla på oss på det kommunala. Och då har dom på kommun sagt att vi får tänka på att då måste dom komma ut och kontrollera anläggningen årligen eller vartannat år, med de kostnader som det tillför.

jivanoff skrev:
...då vi inte vill koppla på oss på det kommunala...
Har du ett val så det kommunala finns inom räckhåll?

Tveka inte att ansluta kommunalt i så fall. Så problemfritt och billigt är det inte med enskilt avlopp.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
De flesta kommuner har en likabehandligsprincip som resulterar i att alla former av avgifter skall vara lika för alla kommuninnevånare oavsett vart i kommunen de bor. Följden av detta blir att alla får betala lika mycket oavsett om det tar tjänstemännen 30min eller 2h beroende på om man bor längst ut i obygden dit det tar lång tid att köra.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi hade tidigare enskild vatten/avlopp, nu kommunalt, jag förstår att det ställer till lite, tankemässigt, varför komunen skall göra inspektioner som inte kunden kan påverka kostnadsmässigt.
Att släppa ut orenat vatten i naturen kan få ödesdigra konsekvenser på lång sikt, det spelar ingen roll om det finns de som tänker på vad de skickar ner i avloppet, de flesta av oss använder rengöringsmedel, mediciner och annat som inte reningsverken kan ta bort det skadliga ur, de egna små verken är ännu sämre att ta bort dessa beståndsdelar som är skadliga.
Det enda en komun kan göra är att se till att det finns ett enligt relerna godkännt reningsverk, sedan görs det inte så mycket mera,tur för fastighetsägarna, annars så hade en stor del fått betala böter för att de släpper ut miljöfarligt avfall. Sverige är inte så fantastiska som vi tror, när det kommer till miljöhänsyn, vi är ena riktiga lortgrisar, som skitar ner det vatten som vi senare dricker igen.... efter reningsprocess....
Har man som jag arbetat åt tekniska kontoret på en liten komun så vet man att vattenrening är en svår process, inte så exakt heller, mycket slinker igenom, speciellt mediciner och preparat som används inom olika branscher.

Tänk bilbesiktning! Om alla som hade bil inte var tvungna att besikta sina bilar, hur många hade gjort en egenkoll och godkännt bilen ytterligare ett år?
2874:- låter lite tycker jag, då är den kostnaden rejält subventionerad, 2 personer som åker ut och gör en "titt" på max en halvtimme, med resetid, dokumentering, skriva in allt eftersom det skall dokumenteras till nämnden, det skall godkännas, reningsverket, det kommer att ske senare. Kostnaden för detta lilla besök rör sig snarare om runt 8 000 - 10 000:- och ännu mera innan det blivit godkänt. Alternativet är att ansluta sig till det komunala nätet, det kostar ännu mera.....
Mvh P-A

• Gilla
Erik_1972 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.