Byggahus.se
J
Efter lång betänketid så bestämde jag och min fru oss för att göra slag i saken och borra en brunn vid vårt torp. Inget lätt beslut eftersom det skulle kosta en hel del och vi i princip bara nyttjar stugan 6-7 veckor om året. Hursomhelst i oktober så svarade vi jakande på den offert vi fått av brunnsborraren.

Ungefär till påsk så ville de komma och borra, jag tyckte det var lite konstig årstid eftersom stugan ligger så till att vi inte har vinterväg fram. Men sagt och gjort, vi beställde plogning av 2km väg så att de skulle komma fram med sin utrustning. Tänkte att det var lika bra att få det gjort när de nu hade tid.

Två mycket trevliga och sympatiska killar i 25 års åldern kom och borrade ett 120m djupt hål som tyvärr var helt snustorrt. Efter 120m så ville de inte borra djupare, och det är även där vår prisgaranti träder in. Om vi betalar för borrning till 120m så garanterar de att de ska ordna vatten. Borrkillarna ringde sin förman och de bestämde att vi skulle avvakta ett par dagar för att se om det rann till något vatten.

Dagarna gick och det rann inte till något vatten, borrfirman beställde därför spolning av brunnen av sin underentreprenör. Dessvärre så var han just då utomlands så det gick inte att få brunnen spolad just då.

I maj kontaktade spol-killen mig och ville komma upp och spola brunnen. Jag befann mig vid tillfället själv utomlands så jag hade ingen möjlighet att vara med under spolningen, men han ringde dagen efter han hade varit och spolat och meddelade att nu var det riktigt bra tillrinning i brunnen. Han sålde även pumpinstallationen till mig eftersom det kändes vettigt när han ändå var där.

Tre veckor senare så var pumpinstallationen klar och jag åkte upp de 35 milen till stugan för att prova brunnen. Efter att ha spolat i runt 5 minuter så slår pumpen ifrån och brunnen är snustorr igen. Ringer brunnsborraren som skickar ut samma spol-kille igen för att trycka brunnen. I mitten av Juni så blir den andra tryckningen av och nu minsann så är det ordentlig tillrinning i brunnen enligt brunnsfolket. I samband med detta så kommer även de två fakturorna som jag betalar eftersom jag nu fått besked om att allt är klart och med den andra tryckningen så blev det så oerhört bra tillrinning.

Döm om min förvåning när jag ett par veckor senare åker upp för att fira semester och brunnen blir snustorr igen efter att ha spolat ur c:a 600 liter över en veckas tid. Inser nu att det vattnet jag pumpat upp är det som legat magasinerat i brunnshålet, alltså ingen tillrinning.

Jag har själv mätt upp tillrinningen till 1,5 liter i timmen genom att köra brunnen tom och vänta i två timmar och sen slå på pumpen och mäta upp vattnet som kommer med ett litermått. På två timmar så kommer det tre liter vatten som dessutom är så salt att det är helt odrickbart.

Nu plötsligt så är det svårt att komma i kontakt med brunnsborraren och spol-killen befinner sig utomlands och kan inget göra. Planen var ju att kunna använda brunnen nu när vi är i torpet på semester.

Skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra om någon annan varit i liknande situation. Ångrar bittert att jag betalade fakturorna baserat på att de sa att det var klart och att tillrinningen nu var toppen, men nu är det gjort och kan inte göras ogjort. Jag har skickat en skriftlig begäran att få brunnen fixad enligt den garanti de ger, men är orolig att de kommer att förhala så pass länge att garantitiden går ut.

Hade telefonkontakt senast idag med brunnskillen och han lovade att ringa tillbaka, jag visste redan när han sa att han skulle göra det att det inte skulle ske och mycket riktigt så struntade han i att göra det.

Kan jag ta in en egen expert som gör en bedömning av brunnen och vidarefakturera brunnsfolket?

Jag är inte ute efter att hänga ut någon eller förstöra någons rykte, jag vet att i den här branschen så är ryktet viktigt så jag kommer inte att nämna vilka företag som är inblandade i nuläget utan är mer intresserad av tips på hur jag kan komma vidare i konflikten med brunnsborraren. Är inte det minsta intresserad av att bråka utan jag vill bara ha det vatten jag betalat för.

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Hemmakatten
Är brunnsfirman ansluten till nån branschorganisation, tex Geotec? I så fall kan man ta kontakt med dem och få hjälp.

Tyvärr finns det väl ingen brunnsborrare som kan garantera vatten men jag vet att vissa lämnar någon form av "garanti" där man kan få tillbaka en del av beloppet om de inte hittar vatten. Kolla om det står något om detta i offerten.

Edit: Såg att det fanns en sådan klausul. Borde finnas en mingräns på ett visst antal liter per timme också.

Man kan inte göra så mycket mer än att högtryckspumpa ett borrhål för att försöka öka tillrinningen.

Om vattnet är salt är risken stor att de borrat så djupt att det kommer in relikt saltvatten i borrhålet.

Som sagt kolla offerten, kontakta en branschorganisation och försök få råd samt försök få till ett möte på plats med borrfirman och firman som pumpade hålet.

Hur är det med vatten i övrigt i området? Hur djupa brunnar har grannarna?

Redigerat:
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Ring och fråga brunnsfirman (gärna från ett annat nummer) och fråga varför de inte ringt tillbaks som de lovat. Det är väl inte så att de inte tänker stå för sin garanti?

De kommer givetvis att komma med någon lam ursäkt och säga att de står för garantin.

De får då komma med ett åtgärdsförslag. Boka in en möte hos dem (så att de inte kan smita undan) och där ni går igenom det om de åtgärder de föreslår. Jag hade också tagit med ett förslag till nytt kontrakt där de förbinder sig att fixa vatten, alt hålla dig skadelös. Går de med på det så har du en stark hållhake ifall de skulle strula.

Det du verkligen kan göra är att kontrollera vad som står i kontrakten ang garantier och sedan lämna in en stämningsansökan till tingsrätten där du kräver återbetalning, såvida de inte löser problemet på ett smidigt sätt.

J
De garanterar 1800 liter per dygn i tillrinning alltså 75 liter i timmen. De är med i Geotec och är "certifierade brunnsborrare". Ska skicka ett mail till Geotec under dagen.

De garanterar dock inte kvalitet på vatten, så visst är det så att jag i slutändan kan stå med ett borrhål som kostat 80.000kr och bara ger saltvatten. Lite konstigt är det att kunden ska stå för hela risken men det verkar vara vedertaget i branschen. Förhoppningsvis så finns det filter för ändamålet.

Har vänner som är jurister så en stämningsansökan är rätt enkel att få hjälp med, men helst så vill jag inte gå den vägen.

Det som stör mig är att det har varit såhär hela tiden, de svarar inte på mail och lyckas man få tag i dem på telefon så är det alltid att de ska ringa tillbaka men de gör inte det. Jag fattar ju att det är semestertider nu i Juli men det har inte varit semestertider sedan i påskas när de var här och borrade. Är lite inne på att besöka deras kontor som ligger en timmes bilväg härifrån ungefär för att se om man kan få prata med någon där.

Redigerat:
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Säg till dem att du är trött på att de lovar att ringa tillbaka men inte gör det, och att det känns som att de försöker smita undan sitt åtagande nu när de fått betalt. De kommer givetvis att neka, och förhoppningsvis också att skärpa sig.

Annars kanske det är så att det krävs ett hot om stämningsansökan för att de ska skärpa sig.

Att borra så djupt är att be om saltvatten, man brukar ge sig vid 70-80 meter och då trycka brunnen om det är torrt. Att bara fortsätta tyder på en rejäl okunskap.
Avsaltningsanläggning är inga billiga saker, minst det du redan har betalat för borrningen.

Fyll igen med betong och borra så långt ifrån det befintliga du kan. Alt. Gräv en brunn.

J
Har kollat runt lite angående avsaltning och jag kan få tag i en omvänd osmos anläggning för runt 5000kr. Enligt tillverkaren så tar den bort 99,9% av NaCL i vattnet.

Gräva brunn har grannarna provat, det var så mycket sumpgas att de grävde igen brunnen igen. Ovanför våra tomter så är en myr som trycker på vatten ner mot oss.

Hade ett bra samtal med brunnsfolket igår, senast nästa vecka så ska borraren och spol-killen komma ht och kolla brunnen. Nu är de inne på att spränga med dynamit i brunnen.

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
KristinaRT
Det finns fler salter än NaCl som kan behöva tas bort, dvs du måste nog analysera vattnet först så du vet vad det innehåller och vad du behöver för utrustning för att ta bort dem......

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
K
Omvän osmos tar väl iofs bort fler salter än nacl men det är givetvis viktigt att kontrollera vad vattnet innehåller ändå!

J
Hur hade ni gjort, skicka in vattenprov ofiltrerat för att få reda på allt "skit" som är i vattnet eller installera omvänd osmos och sen skicka in provet för att få reda på vilket "skit" som är kvar? Blir lite onödigt dyrt med båda, får man tråkigt svar på den första så vill man ju förstås skicka in ett nytt prov som är filtrerat. Tänker att jag smakar på vattnet, smakar det illa så köper jag filter och sen skickar in prov.

Först sprängning så att flödet fungerar, sedan analys, sedan installation av rening. Då köper ni inte någon utrustning i blindo.

hsd
Anlita ett ackrediterat laboratorium, kolla med Kommunen då de ibland får lägre pris för enskilda brunnar
Råvatten = obehandlat och drIcksvatten=behandlat är de man bör testa
både mikrobiologisk och kemisk
Det finns provpaket hos labben, ibland tillhandahåller Kommunen flaskor och väskor med anvisningar (de kan tom. hjälpa till med provtagningen )

hsd
Det bör vara dags för juridiken då de inte lyckats leverera vatten
Blir det omvänd osmos för vattnet så kostar varje liter betydligt mer än utan rening

Om sumpgas är det enda problemet med vattnet i en grävd brunn så är det ett enkelt problem att åtgärda. Antar att dina grannar gjort vad de kunnat för att försöka få bort lukten innan de tog beslutet att fylla igen brunnen.

Hoppas verkligen att du får ordning på din brunn, men tänk på att se på vattnet som livsmedel så snåla inte på filter och annat för att få ett vatten som är "tjänligt utan anmärkning" som det brukar stå i analysrapporten. Nu bor du ju inte där permanent så mindre anmärkningar tycker jag ändå är ok. Kanske går det att hitta en bra filterlösning till det vatten som du använder till matlagning och dryck och i bästa fall köra det övriga vattnet ofiltrerat. Salt kan dock göra att rörkopplingar och annat kan förstöras, så det vill man ju inte ha i sitt vattensystem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.