Byggahus.se
Hej,
Jag skall dra om lite vatten i sommarstugan. Var på Bauhaus för att köpa lite PEX-slang och kopplingar. Men såg att t.ex. en vanlig T-förgrening med klämringskoppling kostar en tredjedel mot samma för PEX. Ser ut att vara identiska dimensioner (och tillverkare), så jag köpte den vanliga och lösa PEX-stödhylsor. Samma sak gällde 90 graders-böjarna.

D.v.s.
http://www.bauhaus.se/t-ror-cuxcu-15mm-gul.html
och
http://www.bauhaus.se/stodhylsa-for-pexror-15mm.html

I stället för
http://www.bauhaus.se/t-ror-koppling-pexror-15mm.html

Att jag upptäckte det berodde på att det inte fanns några kulventiler för PEX, utan bara med klämringskoppling som jag köpte lösa PEX-stödhylsor till.
http://www.bauhaus.se/minikulventil-rak-15mm.html

Jag har letat runt efter info om detta både här och i övrigt på nätet, men inte hittat något, så kommentarer om det funkar eller kommer läcka tas tacksamt emot innan jag börjar montera!

Och när jag ändå är på gång, har någon ett tips om hur man får isär gamla ärgade stålvattenrör som monterats på typ 60-talet? Hittills har jag fått ta till vinkelslipen, men där vattnet kommer in vill jag ju kunna skruva av kopplingen så att jag har en gänga att skruva på anpassningen på. Men sitter som sagt som f#n!

Fixelix skrev:
Och när jag ändå är på gång, har någon ett tips om hur man får isär gamla ärgade stålvattenrör som monterats på typ 60-talet? Hittills har jag fått ta till vinkelslipen, men där vattnet kommer in vill jag ju kunna skruva av kopplingen så att jag har en gänga att skruva på anpassningen på. Men sitter som sagt som f#n!
Har du möjlighet att värma kopplingen lite? Värme brukar kunna göra susen.

• Gilla
Fixelix
  • Laddar…
Fixelix skrev:
Två riktiga rörtänger och en burk spenat. Får du inte loss dom då så är rörtängerna för korta ;)

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad det är för märke på Bauhaus klämringskopplingar, på bilderna ser det ut att vara conex.
De flesta större tillverkare av klämringskopplingar godkänner att man även använder dem till pex, jag tror att conex tillhör den skaran.
Givetvis ska därtill avsedda stödhylsor användas.

• Gilla
Fixelix
  • Laddar…
Jag fick rådet när jag var på bauhaus att kopplingen är densamma, endast stödhylsan skiljer. Han jag pratade med verkade riktigt kunnig inom VVS så jag litade på honom.

Det har funkat alldeles utmärkt nu i över fyra år!

• Gilla
VeronicaE och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag vet inte riktigt hur man kokar på muttern, det borde ha stått kika, men försent att redigera :x

• Gilla
Fixelix
  • Laddar…
Skiljer i vikt mellan cu och pex t röret när man kikar bauhaus specen, kan vara helt onödig information men jag skriver det ändå.

mvh

• Gilla
Fixelix
  • Laddar…
Tack allihop!
Jag kokade;) mina muttrar och det står "Eagle" på dem. Men kör på! Rapporterar här hur det går (Bauhaus kan ju ha ändrat leverantör, leverantören börjat slarva med kvaliteten/precisionen eller annat under åren, t.ex. kanske högre krav på precision på de som "blir" PEX-kopplingar???).
Nog för att tre små stödhylsor väger några gram, men underligt med en så stor viktskillnad (50 mot 200g)! Men jag skulle nog uppskatta att bägge varianterna snarare ligger kring 200 g!
Finns det något rörmeck-talspråk motsvarande elektrikernas "Friskt kopplat, hälften brunnet!"? (Men tidigare vvs-arbete har gått bra, men då höll jag mig till PEM i andra ändan av systemet.)

Krilleman
Ett ordspråk vi kör med på jobbet: "Mot nya läckor" :wow:

• Gilla
Fixelix
  • Laddar…
Sen finns de slitna orden " Det ända som var tätt på bygget var avloppet" :screwy:

Mvh

• Gilla
  • Haha
A Stenberg och 2 till
  • Laddar…
Köpte två 40 cm rörtänger, fick isär eländet tillräckligt. Det värsta var under diskhon, den kärar rörkrökaren som installerade det hela någon gång för länge sedan hade dragit de horisontella röret (bara kallvatten) högt uppe, strax ovan nederdelen på hoarna... Tog nog en kvart att skruva loss det första varvet... Den enda värme som genererades kom från mina svavelosande eder, dels låg rören precis intill en trävägg, dels hade jag ändå inget vettigt att värma med, men skall försöka komma ihåg det tipset till framtiden någon gång!

Har börjat skruva ihop nya systemet, men har inte tagit ner pumpen till pumphuset än (inte frostskyddat), så provtryckning kommer senare.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Hej igen! Kom på att jag inte avlagt slutrapport:
Det funkade alldeles utmärkt (med reservation för att jag inte har så högt tryck i systemet, pumpen maxar på 4 bar men står 150-200 m från huset, så betydligt lägre tryck i systemet). Så för besväret att plocka några påsar lösa stödhylsor så kommer du undan med du runt 1/3 - 1/2 priset!

Att det knepigaste sedan är att se till att dra även den där kopplingen som sitter riktigt knöligt till och inte bara handskruva ihop den innan vattnet kopplas på är en annan sak...

• Gilla
nikolajochnatalia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.