5 269 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
Stenkistan full?
Hej Har en sommarstuga från -63 med köksavlopp som enligt förra ägaren går ut i en stenkista. Sedan c:a två år tillbaka har det börjat rinna dåligt i avloppet. Det bubblar t.ex. i golvbrunnen i badrummet om man spolar vatten i köket (avloppet från vasken passerar under badrummet). Om man duschar längre än några minuter blir det översvämning i badrummet. Gränsen för hur mycket vatten man behöver spola för att det ska bli översvämning har minskat kraftigt under våren så jag känner att det börjar bli dags att göra nåt åt det..
Nu till min undran. Det är uppenbarligen något halvstopp någonstans, men är det troligt att det är stenkistan som är full? Har kört med rensband i golvbrunnen utan resutat. Försökte även med högryckstvätt men spolslangen kom inte förbi kröken under golvet. En intressant sak är att om man lyfter ur vattenlåset i golvbrunnen då den är översvämmad, rinner vattnet ner utan problem. Vad kan detta bero på? Finns ingen avluftningsventil vad jag vet men det hela har ju fungerat felfritt i många år förut.
Hur brukar en sån där stenkista vara utformad? Har ingen aning om var den ligger eller hur stor den är, vet bara på ett ungefär var avloppsröret går ut ur huset (dock inte hur djupt ner den ligger). Hade tänkt göra nåt kul som t.ex. bygga lekstuga som sommarprojekt men är rädd att det istället blir tre veckor följa-avloppsledning-och-gräva-ny-stenkista.. :/
Några idéer??
Nu till min undran. Det är uppenbarligen något halvstopp någonstans, men är det troligt att det är stenkistan som är full? Har kört med rensband i golvbrunnen utan resutat. Försökte även med högryckstvätt men spolslangen kom inte förbi kröken under golvet. En intressant sak är att om man lyfter ur vattenlåset i golvbrunnen då den är översvämmad, rinner vattnet ner utan problem. Vad kan detta bero på? Finns ingen avluftningsventil vad jag vet men det hela har ju fungerat felfritt i många år förut.
Hur brukar en sån där stenkista vara utformad? Har ingen aning om var den ligger eller hur stor den är, vet bara på ett ungefär var avloppsröret går ut ur huset (dock inte hur djupt ner den ligger). Hade tänkt göra nåt kul som t.ex. bygga lekstuga som sommarprojekt men är rädd att det istället blir tre veckor följa-avloppsledning-och-gräva-ny-stenkista.. :/
Några idéer??
Ok. Jag hoppas ju på att det är något stopp på vägen nånstans. Dessväre sitter det inget vattenlås efter golvbrunnen. Men kanske det är stopp tidigare (vattenlåset i slasken t.ex) så att det blir vakuum pga det?ssstsg skrev:
Liknande trådar
-
Reglerventil från fullt öppen till stängd konstant
Fjärrvärme & Gas -
Går det att bygga ut ett vattenfördelarskåp som är fullt?
Vatten & Avlopp -
Kärcher K5 premium full control plus startar inte.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Pumpbrunn överfull
Vatten & Avlopp -
Blir stenkistan full av vattnet i jorden?
Grund & Markarbeten