Byggahus.se
Jag ska köpa en fastighet (har erl. handp) där avloppet inte håller måttet enl. dagens standarder enl. kommunens miljönämnd.

Iaf. den befintliga lösn. ser ut enl. följande:
Septic tank (6m^3) för Kloakvatten
och
Trekammarbrunn med sandfilter för BDT.

Sandfiltret bör tydligen bytas mot Infiltration eller Markbädd om jag förstod det hela rätt.

De geologiska förhållandena där den bef. anläggningen ligger är ganska svåra.
Det lutar (15grader) och under ett tunnt lager av jord ligger det berg. Dessutom finns där idag rätt mycket stora träd (naturtomt mao).

Området lutar som sagt bort från huset och vid tomtgränsen (ca 15m bort) rinner en bäck.

Vad kan jag räkna med att detta kommer att kosta och hur mycket markarbete måste man utföra.

De goda nyheterna är att den nuvarande ägaren lovat betala alla kostnader och att det är ok att hålla inne en summa av köpeskillingen motsv. kostnaderna att åtgärda detta på entrepenad. Detta som en slags säkerhet att arbetet skall bli utfört inom en avgränsad tidsperiod.

Jag skulle tro att om man tar totalentrepenad av detta blir det ganska dyrt kanske mer än 100 000 kr.

***** FRÅGAN ****
Finns det någon här som kan uppskatta vad detta kan kosta och vilken infiltrations metod som skulle vara lämpligast med dessa markförhållanden.

Det är inte troligt att man behöver ta hänsyn till grannar då fastigheten ligger helt avskilt.

Saxat från boken "Rusta stugan", ICA bokförlag: "Resorption används då marken saknar förutsättning för infiltration, till exempel tunt jordlager ovanpå berg eller lera. I en ledning från slamavskiljaren förs vattnet ut och sugs upp av växtligheten."
Vidare skriver de att markbädd är samma sak som sandbädd. Resorption torde alltså vara den rätta metoden.

Angående utförandet säger boken: "Resorptionsdiket ska vara cirka en halv meter djupt och inklätt i botten med kraftig plastfolie. Ovanpå folien ett decimetertjockt lager singel eller grus, jämnat så att ledningen får en svag lutning, när den läggs ut. Kring och över ledningen återfylls med singel eller grus."

Det som behövs är alltså singel, grus, plastfolie och ledning. Är jordlagret inte en halvmeter djupt så behöver du fylla ut så att det blir minst en halvmeter. Vidare så behövs ett par timmar med en grävmaskin. Vad det gäller kostnaden så gissar jag att det inte kostar mycket mer än 25000:-.

Det låter ju troligt med tanke på att det är växtligheten som ska suga upp vattnet i ett resorptionsdike och på vintern suger växterna inte upp särskilt mycket vatten.

Ger "Småskalig avloppsrening" något annat förslag på lösning?

Detta är alltså avlopp för åretruntboende och en hyggligt stor villa. Miljönämnden verkar vara inne på markbädd eller infiltration, men jag vet inte hur insatta de var i markförhållandena i övrigt när det uttalandet gjordes.

Iaf jag misstänker att man får bygga upp något genom att forsla dit sand etc, för att sedan lösa det genom ett av de ovanstående alternativen.

Kostnaderna blir då (för totalentrepenad)
* Projektering av fackman
* Nedsågning av träd (stora granar) och bortförsel av virke
* EV. ny 3-slamavskiljare och fördelningsbrunn (i värsta fall om bef. finnes undermålig) samt bortförsel av den gamla
* Fyllnadsmaterial sand, makadam, jord, samt transport
kostnader
* Grävningsarbete för infiltration
* Material för infiltration: slangar, rör etc.
* Arbete

Detta är ju totalentrepenad, dvs jag gör inte något själv. Jag är medveten om att man nog kan kapa
kostnaderna om man gör mycket själv.

Jag har köpt en bok för att sätta mig in i frågan bättre:
(boken finns att köpa i bokhandeln byggahus.se)
---------------------------------------
Vatten och avlopp för småhus
T Weglert, R Regnér

Det här är boken för den som funderar på att utföra VVS-arbete själv, med utförliga beskrivningar och illustrationer över hur man bygger en brunn, infiltration, markbädd, avloppsanläggning och resorption.

---------------------------------------------------

Boken ger lite ideer om kostnaderna och 100000 kr känns inte helt fel, snarare i underkant.

Boken saknar dock ingåeende beskrivningar för hur man gör detta själv. Den beskriver mer vilka kostnader man får om man lejer bort det eller gör det själv.
Själva genomförandet av egenarbetet beskrivs i mitt tycke för kortfattat och endast med några genomskärningsbilder av markbädd, infiltration och anläggningen som helhet. Jag måste säga att jag inte känner mej helt nöjd med boken pga detta. Vidare är boken från 1995 vilket gör att prisuppgifterna inte är helt aktuella. Har kostnaderna inte ändrat sig på 7 år? Vidare kan man fråga sig om förfarandena som beskrivs i boken fortfarande är enl. dagens standarder. Sådant kan ju ändras. Tex är det befintliga avloppet i villan ok enl. standarder som gällde vid tidigt 80-tal.

************* FRÅGAN *******************
Jag skulle vilja veta av någon som har god kännedom eller själv har utfört liknande arbeten nyligen vilka kostnader som är rimliga och om bokens uppgifter fortfarande är aktuella

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.