Byggahus.se
Hej!

Har fått ett skummt "fel" här hemma under kvällen. När sonen skulle spola efter att ha kissat fyllde toastolen på sig till en, vad jag tycker, onormal nivå men rann sedan succesivt undan till det normala igen.

En stund senare när jag använde toaletten lite längre stund (jag besparar er detaljerna ni fattar nog ;)) var det samma sak och papper m.m spolades till en början inte undan, för att sedan tömma ut ordentligt med en väldig fart.

Har testat ett par ggr till där efter, både att spola vanligt men också att bara hälla vatten i. Några gånger bygger vattennivån på å några ggr har den tömt helt normalt. Den andra toaletten i huset samt alla andra vattenkranar verkar bete sig normal och rinna undan fint.

Nån som känner igen detta och kan förklara? Borde det inte rimligen vara så att om det är stopp så hade det sett ut likadant hela tiden å inte fungerat "normalt" ibland?

Har du eget avlopp eller kommunalt?

kommunalt

Hej. Hur är det med luftningen av avloppet? Backventil eller ett fritt rör genom yttertaket?

Hej!

Ingen aning faktiskt, kan man kolla det på nått sätt?

Villa eller lägenhet?

Förlåt, var nog lite otydlig i mitt första inlägg. Villa handlar det om, och kommunalt avlopp som sagt.

Ja. Du kan gå ut med en ficklampa och lysa upp på taket. Börja titta ovanför där du har toa eller dusch i huset. Det ska komma upp ett rör där någonstans. En mindre skorsten ca 90mm bred. Annars får du gå upp på vind och leta reda på ett rör på vinden med en liten hatt med friggolit.Där kan det vara fruset. Kondensvatten. Ut och leta, lycka till.

Ok! Ska genast ge mig ut och kika, tack! Är det det vanliga att det finns ett rör ute? Men som jag också skrev innan, borde jag inte få samma fel nån annan stans med?

*EDIT* Japp röret satt där! Har dock ingen möjlighet att ge mig upp att kolla ikväll, men ska ta tag i det imorgon. Fruset säger du, några tips på hur jag löser det om jag ser att det är det? Varmvatten ner typ eller?

Redigerat:
Varmvatten kan vara bra. Men kolla först med en ficklampa om du ser någon is propp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.