Byggahus.se
Jag bytte ett filter igår som sitter mellan tryckströmbrytare och hydrofor och när jag nu öppnar vattenkran så står tryckströmbrytaren och slår hela tiden. Den behåller inte trycket utan det försvinner på en sekund... Däremot så stannar den på 2 bar så det kan väl inte vara pumpen, då skulle det väl inte vara något tryck alls? Är det tryckströmbrytaren som pajat? Tacksam för svar

Har du tillräckligt mycket luft i hydroforen så systemet inte är för stumt?

Ja, jag har kollat och det är luft i den. Jag har dessutom bytt den för mindre än sex månader sen...

Sjunker nivån i hydroforen när trycket sjunker då? Om trycket ändrar sig utan att nivån ändrar sig i hydroforen är det väl antagligen tätt någonstans i röret till hydroforen (eftersom du redan kollat att du har en ordentlig luftvolym i den så det inte bara är stumt för att det är för lite luft).

Om det är litet flödesmotstånd från pump till tryckströmbrytaren och större motstånd mellan tryckströmbrytaren och hydroforen så byggs ett tryck upp vid tryckströmbrytaren av flödeshastigheten. Då stänger strömbrytaren av. Då pumpen stannar slår strömbrytaren på igen och pumpen startar. Det blir då ett självsvängande system. Det kan du avhjälpa genom att göra ett eller flera av följande:
- Minska motståndet mellan tryckströmbrytare och hydrofor (troligen för mycket motstånd i filtret) Du kan även minska motståndet genom att korta av ledningen mellan tryckströmbrytare och hydrofor.
- Öka trycket då tryckströmbrytaren slår av
- Minska trycket då tryckströmbrytaren slår på
- Flytta tryckströmbrytaren till annat ställe på hydroforen än där vattnet kommer från pumpen

Tack! Jag tog bort filtret och då fungerade det igen! Jag får göra som du föreslår, flytta tryckströmbrytaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.