Byggahus.se
Hej!

Bor hos släktingar över helgen, och råkade ut för ett missöde ikväll. Deras dotter på3 år kom och skrek helt plötsligt och det visade sig att hon varit i köket och skulle ta vatten och blivit näst intill skållad.

Jag mätte upp vattentemperaturen på det varmaste i både kök och badrum till +70C, rejält varmt med andra ord. De får varmvatten via fjärrvärmen så det finns ingen varmvattenberedare att enkelt skruva på.

Jag antar att vi får justera detta på kranarna istället, men hur bär man sig åt? Jag skruvade loss spaken på en blandare och såg inget direkt man kan justera, det var en svart plastring som satt där längst ner, och en mässingspinne som kom upp (som spaken sitter fast på med en skruv).

Blandare ser ut som Oras Saga men det finns ingen eko-knapp eller någonstans man enkelt kan justera temperaturen

Jag har hittat manualen men blir inte klok på hur man sänker max-temperaturen

http://www.oras.com/ProductDocuments/943055_Oras_Saga.pdf

Hjälp!!!

/Henrik

Redigerat:
Att justera på kranarna förutsätter att du har samma varm och kallvattentemperatur året runt.

Du kan sätta samma blandare som sitter i varmvattenberedare på det i huset inkommande varmvattnet.

Det sitter nog en varmvattenregulator på vvx.

Hej!

Har kollat i det rum där allt sitter. Det är en Germina Termix värmeväxlare från Grundfos som jobbar och surrar. Radiatortemperaturen håller ca 50 grader och trycket är 1 bar, så långt är jag med. Sen sitter det en analog och en digital vattenmätare. Samt ett antal vred för att stänga av fjärrvärme och retur. Hittar ingenstans där jag kan manuellt justera temperaturen.

Får nog be husets herre att kontakta en riktig rörmokare på måndag.

Ska nog inte pilla på kranarna, vet inte om det är samma temperatur året om.

Vilken temperatur får/bör köks- och toalettvattnet max ha?
/Henrik

50 grader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.