Byggahus.se
Vi har en del humus i vattnet, trots passage genom kalksten, sand och kolfilter. Efter rening blir det svagt, svagt gult. Det smakar gott. Så långt ingen fara. Nu funderar jag på om jag skall anstränga mig ytterligare för att få väck humusen, eller om det skall få vara nog. Enda anledningen vore om t.ex. ventiler i blandare o termostater skulle kunna ta stryk i längden av humus (t.ex. beläggningar).
Finns det risk för skador på vvs i övrigt?
Någon som vet? Erfarenheter?

mvh Ålen

Om du har en brunn som det inte kommer in ytvatten i bör du väl inte ha problem med humus?
Är du säker på att det inte är utfällning av någon metall (järn) från marken eller från vattenanläggningen?

Gissar att du har mycket mjuk vatten med låg pH och mycket järn.
Järn kan vara svår att få bort om man inte "luftar" vatten innan sandfilter. Luft hjälper att fälla ut järn som sen fastnar i sandfilter. Jag förutsätter att din filter bakspolas regelbundet - öka intervaller och se om det hjälper. Kanske tid att byta kolfilter ? Filtermassor och kolfilter förbrukas med tiden.
gaia

Vattnet kommer från sjön, liksom humusen. Vi har trasslat en hel del med filtrena och det blir inte helt bra. Frågan är om den svaga humusfärgen kan ha negativ inverkan på vvs-armaturen. Annars låter jag det nog vara - det är ju inte giftigt...

Hej, hittade detta på Analycen hemsida:
"Kemiska syreförbrukning, COD-Mn
Är ett mått på vattnets halt av organiska ämnen vilka
oftast består av multnande växtdelar, d v s humus. Dessa
ämnen kan ge färg, lukt och smak. Hög halt kan tyda på
att brunnen påverkas av ytligt markvatten eller föroreningar.
Halten bör vara mindre än 8 mg/l. Tillväxt av bakterier
gynnas av hög halt COD-Mn."

Verkar inte vara någon fara för beläggningar. Humus är ju ingen metallförening som t ex järn och mangan är som kan ge missfärgningar och avlagringar. Ligger du under gränsvärdet ska det ju inte vara några problem.
Hade själv ett kolfilter (ca 50 kg aktivt kol) för humus tidigare. Fick byta mitt kol 1 gång om året. Permanentboende, 2 vuxna.

Det var just detta jag funderade på - om det finns risk för dumma avlagringar.
Patrick E - hade du även filtersand i ditt kolfilter? Hade du filtret direkt "på linjen", eller strömmade vattnet genom filtret ut i någon slags hydropress eller förråd?

Mitt filter hade grus och filtersand i botten. Ca 30 cm om jag minns rätt. Det satt "på linjen" på KV ut från hydroforen mot tappställena i huset. Det var ett KOL-75 från Aquaexpert. På utgående vatten från kolfiltret satt en strypnippel(?) som begränsade flödet till ca 20 l/min om jag minns rätt. Detta för att vattnet inte skulle strömma för fort genom kolfiltret.
Det går även att koppla kolfiltret med cirkulation mot hydroforen för att förbättra dess verkan. Eftersom jag också hade ett filter för järn och mangan hade jag en extra hydrofor enbart för cirkulation av vattnet genom kolfiltret.

Fick en gång leverans av nytt aktivt kol. Det var Schenker som körde ut säckarna. Chaffören var finlandssvensk och hans första fråga när han såg filterna i garaget och vad säckarna innehöll var: -Pränner tu hemma eller? :D

• Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.