5 723 läst · 24 svar
6k läst
24 svar
Nibe 1155-6 - Inställningar
Sida 1 av 2
Hej Hej,
Har de senaste 3 månaderna mer än dubblat min elförbrukning jämfört föregående år trots inga förändringar i utrustning eller ökad konsumtion. Då värmepumpen står för majoriteten av elförbrukningen tänkte jag se om någon av er kan hjälpa mig att kolla ifall min vp är OK rent inställningsmässigt, eller om man kan optimera det på något sätt.
Tack på förhand!
Installation: 2014-08-28 (864 dagar sedan)

Har de senaste 3 månaderna mer än dubblat min elförbrukning jämfört föregående år trots inga förändringar i utrustning eller ökad konsumtion. Då värmepumpen står för majoriteten av elförbrukningen tänkte jag se om någon av er kan hjälpa mig att kolla ifall min vp är OK rent inställningsmässigt, eller om man kan optimera det på något sätt.
Tack på förhand!
Installation: 2014-08-28 (864 dagar sedan)
- - Nibe 1155 1-6 kw
- - vpb 200l vvb
- - 100kvm yta
- - Uppvärmning med radiatorer
- - Endast utegivare
- - 3892 starter/864 dagar = 4,5 starter per dygn

Redigerat:
Jag skulle nog minska gradminut för start av kompressor en del till kanske gm-100 samt minska start av tillsats till -1200 men det är svårt att ge råd efter att ha sett så lite om man loggar vp via usb loggning då ser man exakt hur vp går. Inget av ovanstående ändringar kommer göra så den drar mindre el om inte elpatron används i onödan men det kommer minska antalet starter på vp och låta den gå lite längre innan elen kopplas in. Varken innegivare eller effektvakt är inkopplad till vp dom följer med vid leverensen. Innegivaren är mycket bra för att hjälpa till att hålla en jämn inne temp.effektvakten är till att begränsa elpatron om andra saker drar mycket el så huvudsäkringen riskera gå. Har du termostater på radiatorerna och i så fall är dom öppna ?
Tack för att du tar dig tid att svara, väldigt uppskattat. "Startdifferens tilsats" som nu står på 400 verkar inte gå att ställa in till ett minusvärde. Eller är det jag som missuppfattar?smurfen72 skrev:Jag skulle nog minska gradminut för start av kompressor en del till kanske gm-100 samt minska start av tillsats till -1200 men det är svårt att ge råd efter att ha sett så lite om man loggar vp via usb loggning då ser man exakt hur vp går. Inget av ovanstående ändringar kommer göra så den drar mindre el om inte elpatron används i onödan men det kommer minska antalet starter på vp och låta den gå lite längre innan elen kopplas in.
Jag pluggade in ett USB-minne för att samla in loggar över natten, dock så verkar det som att maskinen ej detekterar minnet. Det börjar lysa och så men inget visas i displayen.
Har testat med olika minnen samt gjort om dessa till FAT32 men det verkar inte fungera. Några tips?
Är en lekman i ämnet och vid tillfället där installatören installerade sa han att inomhusgivare ej var nödvändigt. Termostaterna är idag öppna till max på samtliga radiatorer och vi upplever att det är en behaglig temperatur året om.smurfen72 skrev:Varken innegivare eller effektvakt är inkopplad till vp dom följer med vid leverensen. Innegivaren är mycket bra för att hjälpa till att hålla en jämn inne temp.effektvakten är till att begränsa elpatron om andra saker drar mycket el så huvudsäkringen riskera gå. Har du termostater på radiatorerna och i så fall är dom öppna ?
Effektvakt vet jag inte om jag har, kan man se det på något sätt?
Det är jag som ät fel ute angående start differens tillsats dom har ändrat styren lite grann men ange 1000 där till att börja med. Fat32 ska funka kanske känslig på olika typer usb minne ? Inomhusgivare är ej nödvändig men mycket bra att ha men tar extra tid att koppla in. Du har inbyggd effektvakt i vp men den är inte heller inkopplad troligtvis av samma anledning.
Tack, jag lyckades hitta ett usbminne som fungerade, precis likadant som tidigare minne, märkligt.smurfen72 skrev:Det är jag som ät fel ute angående start differens tillsats dom har ändrat styren lite grann men ange 1000 där till att börja med. Fat32 ska funka kanske känslig på olika typer usb minne ? Inomhusgivare är ej nödvändig men mycket bra att ha men tar extra tid att koppla in. Du har inbyggd effektvakt i vp men den är inte heller inkopplad troligtvis av samma anledning.
Jag ändrade till 1000 iaf samt slog på loggning. Återkommer med loggarna om nån/några dagar.
Jag misstänker att den har använt elpatronen senaste 3 månader då elräkningarna har vart höga relaterat vad jag tidigare år samma period. Laddade ner den senaste mjukvaran och uppdaterade. Nu står den på 7740R4 vilket var den senaste på nibes hemsida, tidigare installerad var mjukvaran 6080R7.FG skrev:
Tack för er input såhär långt.
Redigerat:
Det låter rimligt att testa öka gradminuter för att se om man kan eliminera elspets. Vad är ett rimligt värde att testa öka till? Är det "diff mellan tillsatsteg" som skall ändras?smurfen72 skrev:
Det är mycket elpatron som används. Är anläggningen dimensionerad för att den ska klara effektbehovet 100 % med kompressor? Det är ju lite det som är tanken med inverter.
1.5-6 kW -versionen av 1155-pumpen kan väl låsas upp till 8 kW, eller går den som det från fabrik?
Använder du funktionen för extra varmvatten eller vilket driftsläge står den på? Den kanske använder extra mycket elpatron när det är separat varmvattentank. "av vilken varmvatten" är väl egentligen då den kör legionellakörning eller om man har funktionen lyx aktiverad för varmvattnet. Jag har en 1255 som har 5,5 timmar på "av vilken varmvatten" för tillfället på drygt 400 dagar.
1250.5 timmar på patronen är mycket om det nu inte behövs för att kompressorn inte räcker till för att värma huset.
1.5-6 kW -versionen av 1155-pumpen kan väl låsas upp till 8 kW, eller går den som det från fabrik?
Använder du funktionen för extra varmvatten eller vilket driftsläge står den på? Den kanske använder extra mycket elpatron när det är separat varmvattentank. "av vilken varmvatten" är väl egentligen då den kör legionellakörning eller om man har funktionen lyx aktiverad för varmvattnet. Jag har en 1255 som har 5,5 timmar på "av vilken varmvatten" för tillfället på drygt 400 dagar.
1250.5 timmar på patronen är mycket om det nu inte behövs för att kompressorn inte räcker till för att värma huset.
Jag skulle ökat start differans tillsats till högt värde tex 1200 då kommer inte elspets gå in i onödan utan vp får lite mera tid på sig att komma ikapp. Om du upplever det som att det blir för kallt inne går det minska värdet men det brukar inte göra nått med ett högt värde hus är ganska tröga och lite för låg framledning i några timmar brukar inte märkas. Diff mellan tillsats steg kan du låta vara som det är det är hur mycket det ska vara mellan de olika elstegen på vp.
Kikade i installatörshandboken och där står det var man låser upp den.
"Vid drift av F1255-6 över 75% kompressorhastighet krävs upplåsning i meny 5.1.24. Detta kan ge en högre ljudnivå än det angivna värdet i tekniska data."
Det kanske är som så att den använder elpatron för att värma varmvattentanken snabbare. Använder ni ofta mycket varmvatten till badkar osv? Annars kanske ni kan se över vilket driftläge ni har på varmvattnet. Själv kör jag ekonomi och det fungerar för oss.
"Vid drift av F1255-6 över 75% kompressorhastighet krävs upplåsning i meny 5.1.24. Detta kan ge en högre ljudnivå än det angivna värdet i tekniska data."
Det kanske är som så att den använder elpatron för att värma varmvattentanken snabbare. Använder ni ofta mycket varmvatten till badkar osv? Annars kanske ni kan se över vilket driftläge ni har på varmvattnet. Själv kör jag ekonomi och det fungerar för oss.