Byggahus.se
Hej

Finns det någon oberoende konsult man kan anlita som utifrån min villas förutsättningar hjälper till att hitta vilken värmepump jag bör välja?

Mvh

Peter

Hahaha oberoende vp konsult finns inte...

Generellt så ger firmorna konstiga råd om bara delar av behovet o grunda hål utan bra verkningsgrad...

Du behöver veta vad ditt hus har för energiförbrukning och bor du i åkersberga ett köldhål så behöver du bergvärme

förbrukar du 25 000 kwh värme bör du ha 180m hål o en 300l varmvattenberedare o separat ex 11 från IVT med varvtalsreglerad scroller .

byggarätt skrev:
Hahaha oberoende vp konsult finns inte...

Generellt så ger firmorna konstiga råd om bara delar av behovet o grunda hål utan bra verkningsgrad...

Du behöver veta vad ditt hus har för energiförbrukning och bor du i åkersberga ett köldhål så behöver du bergvärme

förbrukar du 25 000 kwh värme bör du ha 180m hål o en 300l varmvattenberedare o separat ex 11 från IVT med varvtalsreglerad scroller .
Jag har redan bergvärme, en IVT Greenline (C9 tror jag den heter) från 2001 som tidigare ägaren installerade. Jag vill ha hjälp att välja en ny bergvärmepump som är rätt dimensionerad och helst en som inte låter lika mycket.

Kan jag se statistik på nuvarande värmepump i någon meny? (Värmeförbrukning, antal start/stopp, hur ofta elpatronen startar etc)

Det bästa torde vara att ta dit cirkus 3 säljare från de kända märkena. Be dem ge göra en uträkning och presentera en offert. Sen kan du ju själv väga vad de har lämnat för uppgifter samt med vad du själv vet och tagit reda på. De landar förhoppningsvis i samma härad när det gäller vilken effekt pumpen skall ha.

Kolla även på värmepumpsforum för denna specifika fråga!

1om du har en c9 och den låter mycket samt att du tänker bara byta pumpen så besök någon som har en ivt pump för att undersöka vad som är normalt ljud...

2 ja du kan se all statistik i menyerna...total gångtid etc

3. När din pump installerades så dimensionerades efter ideer om hur man skulle få kompressorn att slippa start stopp..
nu med varvtalsreglerade scrollers behövs inte detta .tyvärr så underdimensionerades hålen på den tiden...

4. Om du har ett bra hål så borde det räcka med att du byter ut pumpen mot en varvtalsreglerad scroller...den gamla du har är troligen en kolvkompressor..byt samtidigt till separat varmvattenberedare

Min egen erfarenhet när det gäller dimensionering av vp säger borra alltid max djupt att cirkulationspumpen klarar av att pumpa runt brinerten. De djupaste metrarna ger alltid mest effekt för ett bra hål.

välj vp så att den har så stor kompressor som möjligt efter hålet...verkningsgraden blir bättre och eftersom inverters scrollers inte har gångtidsproblem på samma sätt som obsoleta kolvkompressorer

byggarätt
Du får det att låta som kolvkompressorer är värdelösa vilket dom inte är.

kolvkompressorer är ok men de låter och har en del mekaniska problem....vem vill ha dessa problem?

Jo visst är det så. Fast under vissa driftförhållanden (inte alltför hög diff mellan värmebärar- och köldbärarsidan) så klår dom scroll något lite i verkningsgrad.

MagHam skrev:
Jo visst är det så. Fast under vissa driftförhållanden (inte alltför hög diff mellan värmebärar- och köldbärarsidan) så klår dom scroll något lite i verkningsgrad.
Jag har inga exakta siffror men vad jag förstår så skiljer det ca 20´ :- mellan kolv och inverterstyrt med samma effektmärkning. Stämmer detta?

Kan denna prisskillnad verkligen försvaras?

Som sagt en oberoende konsult lär du ha svårt att hitta. Förslaget om att ta dit ca. 3 olika säljare för de olika kända fabrikaten tror jag är bra. och hittar du en oberoende så är risken stor att debiteringen blir så hög att du lika gärna kan gå ut och köpa största och dyraste anläggning utan någon som helst "förprojektering", det blir billigare.

Ha sedan i åtanke att det finns risk att säljarna inte direkt underdimensioerar hålet, men kanske lägger sig onödigt nära lägsta marginal. För att få sitt pris att se konkurrenskraftigt ut. Så det kan vara vettigt att beställa 10 - 15% djupare hål än det föreslås.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
scrollers har fler fördelar än nackdelar och TS vill byta pump av bullerskäl dvs sin kolvdrivna c9 ...hade ursprungskunden investerat i en E11 hade TS inte behövt byta

roland53 skrev:
Jag har inga exakta siffror men vad jag förstår så skiljer det ca 20´ :- mellan kolv och inverterstyrt med samma effektmärkning. Stämmer detta?
Kan denna prisskillnad verkligen försvaras?
Kanske glider vi lite från ämnet men... jag är inte heller något fan av frekvensstyrning i dom här sammanhangen, och det är lite "upp till bevis" i framtiden om värmepumpsbranchen verkligen bemästrar problem som:
- lagerslitage p g a övertoner
- motorkylning vid ofördelaktiga varvtal
- kompressorsmörjning vid låga varvtal
mm

Frågan är om det finns någon oberoende konsult (eller märkesbunden installatör för den delen) som besitter bråkdelen av det som behövs för att objektivt avgöra vad man "bör välja" ?

Jag har redan en befintlig pump (och borrhål) så det är bara pumpen jag tänkt byta. Om man bortser från bullret är det dags att byta ut pumpen (snart 15 år) eller ska jag chansa och låta den köra på tills den går sönder?

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.