13 760 läst · 4 svar
14k läst
4 svar
Problem med IVT HT+ inget varmvatten.
Min värmepump har slutat göra varmvatten ;(
Värme till radiatorerna funkar, jag har inga fellarm på pumpen.
tappvattnet blir inte varmare än 25-26 grader.
Det står varmvattenbehov i displayen, och man ser att pumpen startar, men det känns som om den pytsar ut radiatorvatten istället. och stannar efter nån minut, sen kommer det upp varmvatten behov i displayen och pumpen starta om xxx sec.
Det känns som om nån shunt eller ventil har kukat ur men vet inte vart jag ska börja leta.
Värme till radiatorerna funkar, jag har inga fellarm på pumpen.
tappvattnet blir inte varmare än 25-26 grader.
Det står varmvattenbehov i displayen, och man ser att pumpen startar, men det känns som om den pytsar ut radiatorvatten istället. och stannar efter nån minut, sen kommer det upp varmvatten behov i displayen och pumpen starta om xxx sec.
Det känns som om nån shunt eller ventil har kukat ur men vet inte vart jag ska börja leta.
Tack för tipset Slacker 
Jag ryckte ur kabeln till växelventilen, och tvångsstyrde med spaken, när jag höll inne spaken/armen en stund fick jag felmeddelande för högt värmedelta över pumpen. När jag kopplade in kabeln igen så surrade det till i växlaren och den började funka.
Hade troligen kärvat ihop, problemet tillfälligt löst, kanske ska inverstera i en ny växelventil att ha hemma.
Tonårsdöttrarna blir så gnälliga utan varmvatten
Jag ryckte ur kabeln till växelventilen, och tvångsstyrde med spaken, när jag höll inne spaken/armen en stund fick jag felmeddelande för högt värmedelta över pumpen. När jag kopplade in kabeln igen så surrade det till i växlaren och den började funka.
Hade troligen kärvat ihop, problemet tillfälligt löst, kanske ska inverstera i en ny växelventil att ha hemma.
Tonårsdöttrarna blir så gnälliga utan varmvatten
Min bråkade från & till i ett halvår innan den fullständigt fastnade i tappvattenläget.Tag_H skrev:
Fick 27 grader varmt i huset när jag var bortrest (givetvis) med hustrun & barn hemma. De fick öppna fönstren för att kunna sova den natten