Byggahus.se
Min värmepump har slutat göra varmvatten ;(
Värme till radiatorerna funkar, jag har inga fellarm på pumpen.
tappvattnet blir inte varmare än 25-26 grader.

Det står varmvattenbehov i displayen, och man ser att pumpen startar, men det känns som om den pytsar ut radiatorvatten istället. och stannar efter nån minut, sen kommer det upp varmvatten behov i displayen och pumpen starta om xxx sec.

Det känns som om nån shunt eller ventil har kukat ur men vet inte vart jag ska börja leta.

...Öppna fronten & kolla om den motordrivna 3-vägsventilen mellan tapp- &
värmevatten funkar. Min hade en manuell spak. Ny kostar cirkus 1000 spänn
& tar 5 minuter att byta (i bästa fall).

Börjar oxå misstänka växelventilen eller vad den heter,
hur ser man att det är ventilen som är kass och inte styrningen ?

Tack för tipset Slacker ;)
Jag ryckte ur kabeln till växelventilen, och tvångsstyrde med spaken, när jag höll inne spaken/armen en stund fick jag felmeddelande för högt värmedelta över pumpen. När jag kopplade in kabeln igen så surrade det till i växlaren och den började funka.
Hade troligen kärvat ihop, problemet tillfälligt löst, kanske ska inverstera i en ny växelventil att ha hemma.
Tonårsdöttrarna blir så gnälliga utan varmvatten :)

Tag_H skrev:
Hade troligen kärvat ihop, problemet tillfälligt löst, kanske ska inverstera i en ny växelventil att ha hemma.
Min bråkade från & till i ett halvår innan den fullständigt fastnade i tappvattenläget.
Fick 27 grader varmt i huset när jag var bortrest (givetvis) med hustrun & barn hemma. De fick öppna fönstren för att kunna sova den natten :D.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.