Hej.
Har flyttat in i ett hus som har en nibe fighter 310p årsmodell 2003.
Har ingen tidigare erfarenhet av såna här pumpar men jag tycker att den låter väldigt mycket när kompressorn går, vilket den gör konstant i stort sett...
Det är svårt att beskriva ljud, men jag är säker på att det inte är nåt skrammel,...snarare att jag tycker att den "går tungt" och låter väldigt högt.
Har inga problem med att höra den på natten o då har vi sovrummet på andra våningen längst ifrån pumpen?
Ska de verkligen vara såhär eller kan de vara värt o ta ut en rörmokare för en koll tro?
Mvh Richard
Har flyttat in i ett hus som har en nibe fighter 310p årsmodell 2003.
Har ingen tidigare erfarenhet av såna här pumpar men jag tycker att den låter väldigt mycket när kompressorn går, vilket den gör konstant i stort sett...
Det är svårt att beskriva ljud, men jag är säker på att det inte är nåt skrammel,...snarare att jag tycker att den "går tungt" och låter väldigt högt.
Har inga problem med att höra den på natten o då har vi sovrummet på andra våningen längst ifrån pumpen?
Ska de verkligen vara såhär eller kan de vara värt o ta ut en rörmokare för en koll tro?
Mvh Richard
Är tyvärr de ja missstänker också....
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Jag har en nibe 310P installerad våren 2002. (älvsbyhus mimer) fläkten skall tas loss och dammsuga 1ggr /år enligt manualen. Samt även filtret ca 2ggr år.
Jag visste själv inte om fläkten och gjorde ren den först ifjol och det gjorde rätt mycket för ljudnivån.
Den skall stå stadigt på alla 4 benen och dessutom skall man försäkra sig om att den står fritt från väggarna.
minst 10mm rekommenderas.
Det som brukar låta är vänstra slangen upptil där frånluftsintaget är, den skall vara omlindad med något dämpmaterial.
Jag är lite petig med ljudnivån då vi har groventrén via den och jag har dämpat den innanför plåtpanelerna med vanlig självhäftande dämpmatta för bilar , vilket rekommenderas.
Jag visste själv inte om fläkten och gjorde ren den först ifjol och det gjorde rätt mycket för ljudnivån.
Den skall stå stadigt på alla 4 benen och dessutom skall man försäkra sig om att den står fritt från väggarna.
minst 10mm rekommenderas.
Det som brukar låta är vänstra slangen upptil där frånluftsintaget är, den skall vara omlindad med något dämpmaterial.
Jag är lite petig med ljudnivån då vi har groventrén via den och jag har dämpat den innanför plåtpanelerna med vanlig självhäftande dämpmatta för bilar , vilket rekommenderas.
Jag har en 310P (installerad 2006) som vi också tyckte lät mycket. Men, som alltid inser jag ju att en kompressor låter en del. Fich tag på en kille (i Göteborg) som var duktig på pumpar, värme och ljud. Han kom och mätte och lyssnade. Konstaterade att den lär "för mycket". Han bytte infästningskuddarna (gummi) och det blev mycket bättre.
Han sa att om det var inom 2 år från det att den var ny hade jag fått pengarna tillbaka från Nibe, men tyvärr det var 2,5 år. Han berättade också att Nibe hade gjort denna förändring i sin produktion sedan 2007.
Han sa att om det var inom 2 år från det att den var ny hade jag fått pengarna tillbaka från Nibe, men tyvärr det var 2,5 år. Han berättade också att Nibe hade gjort denna förändring i sin produktion sedan 2007.
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Var det infästningarna för själv pumpen han bytte, var satt dom någonstans ?
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Jag var och spanade inuti bakom filtret igår.
Ljudet från kompressorn är förhållandevis högfrekvent , dom frekvenserna har jag fått bort mha isolering på panelerna på pannan, samt den 16mm MDF skiva jag monterar på gångjärn mot väggen och kan stänga för hela vp.
Kommpressorn sitter ju redan på gummikuddar, så man behöver får tag i några bussningar som sämre överför ljudet isåfall.
Fast mest skulle jag vilja får bort det dova "dånanden" som mest verkar komma ovanfrån/bakifrån hela vp.
Det kommer bara när lulftvärmepumpen går, vilket den gör mest hela tiden nu på vintern.
Kan väl tillägga att det numera låter ungefär som hel kylskåp i ljudnivå. Men jag skulle gärna får det helt tyst
Ljudet från kompressorn är förhållandevis högfrekvent , dom frekvenserna har jag fått bort mha isolering på panelerna på pannan, samt den 16mm MDF skiva jag monterar på gångjärn mot väggen och kan stänga för hela vp.
Kommpressorn sitter ju redan på gummikuddar, så man behöver får tag i några bussningar som sämre överför ljudet isåfall.
Fast mest skulle jag vilja får bort det dova "dånanden" som mest verkar komma ovanfrån/bakifrån hela vp.
Det kommer bara när lulftvärmepumpen går, vilket den gör mest hela tiden nu på vintern.
Kan väl tillägga att det numera låter ungefär som hel kylskåp i ljudnivå. Men jag skulle gärna får det helt tyst
Kan du visa en bild på hur detta ser ut. Jag är nyfiken.Benny_Steen skrev:
Helt riktigt, vad "experten" gjorde hemma hos mig var att byta till en variant med mjukare gummi. Även Nibe hade numera gjort detta byte i sin produktion.Benny_Steen skrev:
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Visst, jag tar några bilder ikväll.pgillner skrev:
Blev riktigt bra. pannan på älsbyhus Mimer är infälld en sorts alkov ungefär som man gör med kyl/frys. jag monterade den mot väggen till höger och kan svänga upp hela konstruktionen ifall man behöver komma åt pannan. Skivan är vitmålad och dessutom satte jag 10mm dämpfilt ( avsedd för golvet på bilar) på insidan.
Temperaturen därinne steg till 28grader men det torde inte vara något bekymmer .
har majlat Nibe + några serviceombud ang. gummibussningarna.
/benny
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Hej!
Har en 410p från 2006 som låter mycket från kompressorn och trycker man till den lite så tystnar den. Oljudet är just vibrationer från kompressorn och så här års går ju kompressorn hela tiden vilket blir rätt så störande. Helt otroligt fånig konstruktion enligt min mening. Har varit i kontakt med ETB-installation och de påstår att det finns någon typ av ljudsats som Nibe har. Är det någon här som har erfarenhet av denna och kan ge lite feedback?
Mvh, Nichlas.
Har en 410p från 2006 som låter mycket från kompressorn och trycker man till den lite så tystnar den. Oljudet är just vibrationer från kompressorn och så här års går ju kompressorn hela tiden vilket blir rätt så störande. Helt otroligt fånig konstruktion enligt min mening. Har varit i kontakt med ETB-installation och de påstår att det finns någon typ av ljudsats som Nibe har. Är det någon här som har erfarenhet av denna och kan ge lite feedback?
Mvh, Nichlas.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Hej!pgillner skrev:Jag har en 310P (installerad 2006) som vi också tyckte lät mycket. Men, som alltid inser jag ju att en kompressor låter en del. Fich tag på en kille (i Göteborg) som var duktig på pumpar, värme och ljud. Han kom och mätte och lyssnade. Konstaterade att den lär "för mycket". Han bytte infästningskuddarna (gummi) och det blev mycket bättre.
Vad fick du betala och vem var det i Göteborg som fixade detta (bor i Mölnlycke)?
Mvh, Nichlas.
Jag hade en kille som var här och justerade in ventilationen efter att jag var färdig med övervåningen. Han gav mig tre st gummikuddar som jag bytte mot de bussningar som håller kompressorn. Idag hör jag inte ens att den är igång utan man ser det bara på att lampan lyser!
har haft flera servicekillar där och tittat men ingen annan kunde få bort oljudet!
har haft flera servicekillar där och tittat men ingen annan kunde få bort oljudet!
För bra för att vara santthomasd79 skrev:Jag hade en kille som var här och justerade in ventilationen efter att jag var färdig med övervåningen. Han gav mig tre st gummikuddar som jag bytte mot de bussningar som håller kompressorn. Idag hör jag inte ens att den är igång utan man ser det bara på att lampan lyser!
Kjell G