Byggahus.se
Hejsan alla händiga husägare!
Är nybliven husägare och funderar på att koppla en vattenmantlad kakelugn eller pelletskanin till el-pannan(mer än 25år). Någon som har testat kakelugnspannan som Martin Timell gjorde reklam för? Har ett 150kvm 1,5 plans hus byggt -58 med en elförbrukning på 30000-35000kwh per år(enligt förra ägaren). Någon som tror man tjänar på det? Kommer att måsta installera ny skorsten=Dyrt. Hur ofta måste man elda i en sådan? Funderar också lite på en täljstensugn ca 1500kg (blir ungefär samma pris som de vattenmantlade systemem)

Vad ska man välja? ???

Det är säkert bra, men räkna med att städa ofta.
Det är ingen bra idé att ha en tongivande värmekälla i vardagsrummet, med tanke på hur veden och askan skräpar.

Men visst, som komplement och stöd under riktigt kalla dagar är det nog utmärkt.

Kakelugnspannan är rätt dyr vill jag minnas. Innan den lönar sig så krävs det att den står för en ganska stor del av värmen. Vilket i sin tur innebär tonvis med ved ska bäras in i vardagsrummet. Det blir många turer, mycket skräpig, många på- och avtagningar av skor, alternativt snö och grus på golvet. Tro mig, det är mycket jobbigare att elda ved i vardagsrummet än att göra det i ett pannrum. Jag har provat båda varianterna.

Då tror jag definitivt att en pelletskamin är att föredra. Särskilt om man kan ordna skruvtransport av pellets till kaminen. Nackdelen med en pelletskamin är kanske att den kan låta lite mer än kakelugnspannan.

Tack för svaren!
Hur ofta måste man elda för att hålla nog varmt i acktanken? Är det genomförbart att värma upp huset med i stort sätt bara kakelungspannan vintertid?

Om jag minns rätt så innehåller den ca 500l vatten. Till en normal vedpanna rekommenderas det sällan mindre än 1500 l acktank (gärna större). Så jag kan tänka mig att det blir till att elda ett par, tre ggr om dagen på vintern. men det kanske går att docka en extra tank till den? Det är klart det går att värma huset med den men det finns billigare och bekvämare sätt än just denna produkt, men snygg är den....

Jag har sett ett system med en vattenmantlad pelletskamin i vardagsrummet (campello; http://www.novator.se/bioenergy/BE0205/23-25.pdf)kopplad till en 500 l tank i ett annat ytrymme. Kaminen innehåller ett visst förråd, skruv och automatisk tändning. Detta är säkert en mindre smutsig hantering än att elda ved som huvudkälla i boutrymmet. Dock så lär det väl damma en smula också. Värmen blir lätt 30 grader i det rum man eldar, lite ojämn värme alltså.

Enligt min åsikt är det mest funktionella att ha
en panna och tankar i ett grovutrymme där man får nytta av värmen och inte måste ha så rent tex källare.

Utan skorsten skulle jag överväga bergvärme om framledningstempen från ett sånt system räcker beroende på övriga faktorer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.