4 989 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Cata X-mart 10
Har införskaffat ovanstående fläkt men har nu sett att den "bara" klarar 3 meter spiro och jag har ca 5 meter.
Skulle egentligen behöva gå upp på modellen större som enligt uppgift ska klara 5 meter men tror ni att det fungerar med den jag har ändå?
Skulle egentligen behöva gå upp på modellen större som enligt uppgift ska klara 5 meter men tror ni att det fungerar med den jag har ändå?
Vilka är det som tillverkar denna fläkt? Den borde klara 5 m fast med reducerat luftflöde. Vissa badrumsfläktar har väldigt dålig kapacitet, risken är att fläkten inte orkar förflytta någon luft pga för stort tryckfall. Har du någon länk till datablad för produkten? Då kan man läsa ur diagrammen och se vilken kapacitet den klarar.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig utan att ha ett diagram eller tabell över fläktens prestanda för att säga exakt. Men jag tittade i lite tabeller för tryckfall och med 5 meters 100 mm spirokanal blir tryckfallet obefintlig för det flödet fläkten presterar. MEN den stora boven är vilket utblåsgaller(=tryckfall) du använder.coztello skrev: