Byggahus.se
Har införskaffat ovanstående fläkt men har nu sett att den "bara" klarar 3 meter spiro och jag har ca 5 meter.
Skulle egentligen behöva gå upp på modellen större som enligt uppgift ska klara 5 meter men tror ni att det fungerar med den jag har ändå?

Vilka är det som tillverkar denna fläkt? Den borde klara 5 m fast med reducerat luftflöde. Vissa badrumsfläktar har väldigt dålig kapacitet, risken är att fläkten inte orkar förflytta någon luft pga för stort tryckfall. Har du någon länk till datablad för produkten? Då kan man läsa ur diagrammen och se vilken kapacitet den klarar.

Vet bara att den tillverkas i Spanien (www.cata.es)
Kapacitet 98m3

Det var lite fattigt med tekniska data på deras site. Ett diagram på Tryck vs. Flöde så kan man enkelt se fläkten kapacitet, men jag hittade inget... men å andra sidan kan jag inte spanska...

Ytterliggare kompletterande information

98m3/h
3 mmVP

coztello skrev:
Ytterliggare kompletterande information

98m3/h
3 mmVP
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig utan att ha ett diagram eller tabell över fläktens prestanda för att säga exakt. Men jag tittade i lite tabeller för tryckfall och med 5 meters 100 mm spirokanal blir tryckfallet obefintlig för det flödet fläkten presterar. MEN den stora boven är vilket utblåsgaller(=tryckfall) du använder.

Okej, tackar för hjälpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.