Byggahus.se
Vilken är billigaste uppvärmningsformen i ett vinterbonat fritidshus som bara behöver ca 10 grader varmt inomhus under större delen av året (tillräckligt så att ledningar inte fryser), men där man behöver kunna skruva upp värmen till 20 grader under t ex helgerna när man vistas där året om?

Är det någon form av värmepump i kombination med el som är bäst eller?
Spelar det någon roll för uppvärmningsformen om huset är sprillans nytt med moderna 3-glasfönster eller om det råkar vara äldre standard med 2-glas och mindre isolering i tak/väggar?

det är en svår frågeställning, du måste komma med mer information om huset!

nybygge som planeras eller ett gammalt?
hur stort är det?
har det öppen planlösning?
används det mycket under helgerna normalt sett och förbrukas det då mycket varmvatten?

IVT har vist en L/L värmepump som man kan köra ned till en innetemperatur på +10grader och jag tror att den ger ungefär 5kw som mest. Tro att den var "bäst i test" hos Råd o Rön och den heter 12FRxxxxx nånting

elmont skrev:
IVT har vist en L/L värmepump som man kan köra ned till en innetemperatur på +10grader och jag tror att den ger ungefär 5kw som mest. Tro att den var "bäst i test" hos Råd o Rön och den heter 12FRxxxxx nånting
men bäst i test tror jag inte den var heller hos rådorön :-?

Nej det var inte hos rådorön utan det här och så många kan väl inte ha problem med den den har ju inte sålts så länge än.
- Toppresultat i
Konsumentverkets test 2006

Testerna har utförts av Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut för Konsumentverket.

• Bästa energibesparing vid energibehov upp till:

9.100 kWh, 70% besparing = 6.500 kWh/år
16.600 kWh, 64% besparing = 10.600 kWh/år
20.000 kWh, 57% besparing = 11.500 kWh/år

• Högt COP 5,0 vid +7°C, dellast.
Eleffekt in 450W, värmeeffekt ut 2300W

• Toppresultat vid kallt väder

Vid +2 °C, COP 2,8, 45% bättre*
Vid –7 °C, COP 2,5, 50% bättre*
Vid –15 °C, COP 2,1, 64% bättre*
Vid –18 °C, COP 1,9, 75% bättre*

* I jämförelse med lägsta värde i konsumentverkets test -
OCH det här
Om man räknar ut besparingen på 6 år(kostnaden för värmepumpen inräknad).
Med följande antaganden. Villa i Borås med effektbehovet 199Watt per grad temperaturdifferans mellan ute och inne.
Elpris 1 kr per kWh. Innetemperatur 20C.
Nr Pump Nettobesparing på 6 år
1 IVT 12FRN 47.100:-
2 Toshiba RAS10 45.400:-
4 Sanyo KRV 123 44.700:-
4 Mitsubishi 35ZD 44.700:-
5 Fujitsu AOY9 43.900:-
6 IVT 09FRN 43.800:-
7 Mitsubishi FA25 39.600:-
8 Hitachi RAK25 37.800:-
9 Sanyo CRV93 37.100:-
10 Foma 5500 36.400:-

Av de testade pumparna sparar IVT 12FRN mest pengar på 6 år.

Direktel med en schysst ved/pelletskamin. Finns pelletskaminer man kan ringa upp och starta.

Det billigaste är ju att se till att man inte behöver underhållsvärme.

Kolla även på en SOLARVENTI för lite gratisvärme.

men en pelletskamin är väl svindyr att installera med skorsten och allt? är det lönsamt i ett fritidshus som används så sällan? jag kör på Rustas oljefyllda element, bytte ut dom gamla el elementen...och värmen blir både behagligare och det drar mindre ström...

(Prio 1) Finns en öppen spis så in med en vedkasett och få ordentlig och snabb uppvärmning sen komplitera med nåt av det nämnda i element -radd "väg...Finns inte intresse för ved så håller jag på pelletskamin .Aritems billiga skorstenslönsing..
http://www.ariterm.se/

Mvh

yuphin skrev:
men en pelletskamin är väl svindyr att installera med skorsten och allt? är det lönsamt i ett fritidshus som används så sällan? jag kör på Rustas oljefyllda element, bytte ut dom gamla el elementen...och värmen blir både behagligare och det drar mindre ström...
Finns inte en gnutta chans att ett nyare elelement kan vara effektivare, nada. El element har alltid och kommer alltid att ha 100% verkningsgrad. Sparar du pengar så är det på grund av en lägre temperatur och det hade gått lika bra med de gamla elementen men med en bättre termostat. Olja eller inte, fläkt eller inte, strålvärmare, det man kan spara in på är att tillåta en lägre temperatur.

Vad har du för belägg att pelletskaminen skulle vara svindyr, oljeelement är också svindyra.

Protte

prototypen skrev:
Finns inte en gnutta chans att ett nyare elelement kan vara effektivare, nada. El element har alltid och kommer alltid att ha 100% verkningsgrad. Sparar du pengar så är det på grund av en lägre temperatur och det hade gått lika bra med de gamla elementen men med en bättre termostat. Olja eller inte, fläkt eller inte, strålvärmare, det man kan spara in på är att tillåta en lägre temperatur.

Vad har du för belägg att pelletskaminen skulle vara svindyr, oljeelement är också svindyra.

Protte
Ber verkligen om ursäkt...alla sa till mig att jag kommer spara mycket pengar på att byta ut gamla elelement mot oljeelement...men det är säkert som du säger..man kan bara spara el på att sänka värmen..Jag har hela tiden trodd att kaminer var verkligen dyra att installera pga skorsten..Men nu såg jag i inlägget ovan att Ariterm hade en annan lösning om man kan sätta kaminen mot en yttervägg..Och det kan jag! Vad kostar Ariterms KMP Drag lösning? Med ROT avdraget så kan detta verkligen vara ett alternativ för mig! Vad kan själva pelletskaminen hamna på i kostnad om man bara behöver en mindre modell till uppvärmning av 30kvm?

_ap_
tda skrev:
Vilken är billigaste uppvärmningsformen i ett vinterbonat fritidshus som bara behöver ca 10 grader varmt inomhus under större delen av året (tillräckligt så att ledningar inte fryser), men där man behöver kunna skruva upp värmen till 20 grader under t ex helgerna när man vistas där året om?

Är det någon form av värmepump i kombination med el som är bäst eller?
Spelar det någon roll för uppvärmningsformen om huset är sprillans nytt med moderna 3-glasfönster eller om det råkar vara äldre standard med 2-glas och mindre isolering i tak/väggar?
I vårat fritidshus har vi direktel, L/L pump och en braskamin, fungerar utmärkt och tar inte mycke ström heller, L/L pumpen går alltid och när den inte orkar mera slår direktelen in
och sen när man kommer dit eldar man 1timme så har man varmt.
Nu bor vi i norra sverige så det är nästan ett måste med direktel som backup, vet inte hur kallt ni brukar ha.
Skulle jag byggt vårat fritidshus skulle jag satt vattenburet och en vattenmantlad kamin.
Allt är en kostnads fråga och om man eventuellt kommer bo där längre fram.

En bild på våran utsikt finns om man klickar ovanför _ap_ ;) Längtar!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.