1 706 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Stänga av pump till vattenburen värme
Hej!
Jag har en gammal fjärrvärmecentral från 70-talet med en CTC shunt och pump. Tyvärr har utegivaren gett upp så i vinter har vi shuntat för hand för att reglera värmen. Nu när det blir varmt ute har jag dragit ner shunten på noll, men ändå är utflödestemperaturen knappa 30 grader.
1. Är det normalt eller är shunten trasig? När man ökar shunten stiger temperaturen rätt men det går alltså inte att sänka värmen mer än till ca 30 grader.
2. Alternativet är ju att stänga av pumpen helt på morgonen om det är en varm dag och dra igång den igen till kvällen. Får man göra så, eller sliter det väldigt på pumpen?
Systemet ska väl bytas inom några år, men än fungerar det hjälpligt.
Tacksam för lite råd.
Jag har en gammal fjärrvärmecentral från 70-talet med en CTC shunt och pump. Tyvärr har utegivaren gett upp så i vinter har vi shuntat för hand för att reglera värmen. Nu när det blir varmt ute har jag dragit ner shunten på noll, men ändå är utflödestemperaturen knappa 30 grader.
1. Är det normalt eller är shunten trasig? När man ökar shunten stiger temperaturen rätt men det går alltså inte att sänka värmen mer än till ca 30 grader.
2. Alternativet är ju att stänga av pumpen helt på morgonen om det är en varm dag och dra igång den igen till kvällen. Får man göra så, eller sliter det väldigt på pumpen?
Systemet ska väl bytas inom några år, men än fungerar det hjälpligt.
Tacksam för lite råd.
Mitt system. Har pratat med leverantören som kan hjälpa till att byta, men fått råd från en rörmokare som var här i annat ärende att köra så länge pumpen går med det gamla.
Stäng av pumpen du
Du Kan ju motionsköra den några ggr några min,varannan mån fram till det är dags att brassa värme igen till hösten..
Det är bara övertemp i huset som är svinn...Har du bara vanliga vred på radiatorena och får 25 c i ditt hus och vill bara ha 21 C så är det förlust...Så spara till en ny givare iaf till nästa höst till att börja med...Om du nu inte även ar termostatventiler på raddarna förståss?
Mvh
Det är bara övertemp i huset som är svinn...Har du bara vanliga vred på radiatorena och får 25 c i ditt hus och vill bara ha 21 C så är det förlust...Så spara till en ny givare iaf till nästa höst till att börja med...Om du nu inte även ar termostatventiler på raddarna förståss?
Mvh
Tack för det. Så det är inte dåligt att stänga av pumpen och dra igång den igen flera gånger i veckan? Men då märker jag ju å andra sidan om den är frisk.
På elementen sitter termostatventiler. Jag har alla på max och försöker reglera på centralen istället och shunta ut så lite värme som behövs, för att undvika svinn.
På elementen sitter termostatventiler. Jag har alla på max och försöker reglera på centralen istället och shunta ut så lite värme som behövs, för att undvika svinn.
Jag tänkte mera att du kunde stänga av pumpen för sommaren dvs om du kan? och vill?,,ha den avstängd över sommaren!
Har du termoster på radiatorerna så behöver du inte fixa givaren om du inte vill? (vänta till nytt" är i antågande)...Det räcker till nästa höst/vinter att ställa in typ 55-60 C manuellt på din CTC shunt och ställa rum för rum på Termostaterna...(tycker själv det är bättre en en endaste som sköter regl i alla rum...(men det är jag det
Har du termoster på radiatorerna så behöver du inte fixa givaren om du inte vill? (vänta till nytt" är i antågande)...Det räcker till nästa höst/vinter att ställa in typ 55-60 C manuellt på din CTC shunt och ställa rum för rum på Termostaterna...(tycker själv det är bättre en en endaste som sköter regl i alla rum...(men det är jag det
Hej Kan du inte byta ut utomhusgivaren kostar inte många kronor och är rätt så enkelt.annars skulle jag låta systemet vara igång och shunta ut och styra på termostaterna.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Utbytespump till Nibe Split med ACVM 10A-270
Värmepumpar -
Vad gör denna ventil på inkommande kallvatten till värmepump?
Värmepumpar -
Skadligt stänga av elpatron till ackumulatortank, bergvärmepump NIBE Fighter 1115?
Värmepumpar -
Stänga av pumpen till minireningsverk
Vatten & Avlopp -
Stänga av vatten till värmepump under drift?
Värmepumpar