Byggahus.se
Totte_S
Wunderbaum! ;D
Härligt att se lite bilder.

Angående Alfons_Helikopters kommentarer så funderar jag faktikst tvärtom vad gäller plintjärnen. Om man tänker att det faktiskt är järnen som skall ta krafterna så är ju ett plattjärn oerhört mycket starkare om kraften kommer från "kortsidan" eller vad man ska säga.
Jag har ju börjat gjuta, och har satt järnen så att de så att säga sitter i linje, eller som i ditt exempel, pergolan i nord-syd, så sitter även järnen i nord syd. Visst är det noga att skruvarna tätar i håle och sitter bra, men enligt ditt förslag så lär plintjärnen lätt bli böjda. Att skruven skall gå av om kraften anbringas vinkelrätt mot den är nog inte så troligt i sammanhanget.

Rätta mig om jag har fel.

(ska se om det dyker upp någon vänlig bekant med digitalkamera snart så bidrar även jag med lite bilder)

Hemmakatten skrev:
Sent omsider, men här kommer lite bilder på vår pergola. På den med 4 delar är det "stödben" i vardera änden, vilket jag glömde säga förut.

http://opptic.com/pic/

Hoppas nu detta fungerar.
Åååå..........  :surprised: vad superfint det ser ut :D Vilken tur att du hann med att ta lite kort innan ni flyttar.

//Christina.

Totte_S skrev:
(ska se om det dyker upp någon vänlig bekant med digitalkamera snart så bidrar även jag med lite bilder)
Lyfter denna tråd igen då jag som bäst håller på att planera ngn. form av "pergola"variant av ungefär samma anledning som du Totte S, nämligen insynsskydd ;)

Hur har det gått, är du färdig med din konstruktion och har du möjligen tagit några bilder, vore jättekul och se isf. :)
Är det någon annan som har/ska bygga nåt liknande så vore det super att höra hur ni löst/planerat konstruktionen.

//Christina.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.