1. 2017-03-07 14:51
    Svara | #1

ricebridges avatar
    Senior medlem Medlem: jul 2010
    Jönköping
    684 inlägg
    Gillad 367 gånger
    33 bilder

Snö: Yr Av Vädret eller Nu Driver Du Med Mig

Härliga snö...INTE. För oss som blir insnöade, på grund av att det yr igen så att drivorna blir knähöga just där vi ska köra.
    Jag tänker be om lite idéer på hur vi kan förhindra att det yr upp såna väldiga drivor.
    Låt mig förklara hur det ser ut (starkt förenklad skiss, ej skalenlig):

Snöskiss.jpeg (2380 klick)

Som ni ser så bildas snödrivorna precis där vi ska försöka köra in och ut, dvs på läsidan, precis som det brukar vara. De värsta drivorna brukar hamna till vänster om lövträdsdungen, mitt i in- och utfarten. (Det bildas också mycket drivor till vänster om huset, men det blir inte samma problem; det är ganska lätt att skotta upp en gång för fotpassage där.)

Hugga ner träden är inte ett alternativ. Frågan är om det skulle hjälpa att förlänga och "höja" häcken till höger? Så att snön så att säga hinner stjälpas av innan den når fram till våran infart? (Till höger om häcken är det öppna landskap).

Om man planterar en ny häck utmed högra kanten på infarten, förvärrar man problemet? Om man planterar en på vänster sidan om infarten, får man då drivorna till vänster om denna istället, dvs infarten blir friare?

Vindskydd någonstans –*var?

Nåt annat som jag inte tänkt på?

PS! Alla förslag på temat Snöslunga, Traktor med plog, Snöblad på bilen osv –*tack, men inte just i den här tråden.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2017-03-07 15:00
    Svara | #2

yonnas avatar
    Gudfader Medlem: dec 2002
    Österlen
    5 221 inlägg
    Gillad 368 gånger
    13 bilder
    Jag har satt en smal, 2 m hög, rödbokshäck i österläge längs gången och carport in i trädgården. Det är främst från öster vinden kommer hos mig. Det fungerar 80% av snötiden. Resterande tid får jag släda snön de få gånger det blir mängder av snö (sker inte varje år). Men jag bor ju kustnära i Skåne; snön kommer också hos mig genom blåst. Du borde kunna lösa det på samma sätt. Häcken tog ca 4 år att få upp i höjd genom extra vattning och komposttillägg. Boken växer rakare än avenboken och har mer blad kvar på vintern och som följaktligen hindrar snön.

Om du sätter häcken på bildens infart höger slipper du en hel del snö, åtminstone de närmaste metrarna. Vänstersida kan lämpligen användas för att bli av med snön de gånger du måste skyffla. (Jag har granne där så jag måste släda bort snön)
    Senast redigerad av yonna 2017-03-07 15:11
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2017-03-07 15:22
    Svara | #3

ricebridges avatar
    Jönköping
    684 inlägg
    Gillad 367 gånger
    33 bilder
    Tack Yonna! Men anledningen till att jag frågar är – får man inte nya drivor på läsidan då?

4. 2017-03-07 16:04
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: feb 2015
    Västra Götaland
    52 inlägg
    Gillad 17 gånger
    5 bilder
    Har ingen aning men här finns i alla fall en förklarande bild med en tumregel om avstånd mellan väg och staket.
    http://www.allox.se/links/natprodukter/snostaket.htm
    ricebridge gillar detta.
    gillar

5. 2017-03-07 16:28
    Svara | #5

baxs avatar
    bax
    Forumgud Medlem: apr 2006
    Härliga Härjedalen
    2 175 inlägg
    Gillad 179 gånger
    40 bilder
    Endera är det till att stoppa snön, vilket är svårt, eller låta den blåsa förbi. Ligger grusplanen lägre än omgivningen? Eftersom snön lägger av just där.
    "I am The Greatest, I said it before I knew it" (Muhammad Ali)

6. 2017-03-07 16:53
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: aug 2012
    Västra Götaland
    1 223 inlägg
    Gillad 592 gånger
    69 bilder
    Min första tanke var också en häck eller mur eller något en bit ifrån grusplan, åt höger i bild. Men sen tänkte jag, blir det inga snödrivor vid häcken som ni redan har? Eller är den för gles kanske?
    Som bax är inne på vore topografin(?) intressant att få reda på. Dungens inverkan känns osäker då den tydligen är betydligt mindre i omfång än vad drivorna brukar bli...? I bredd alltså...

Nä, jag är ledsen, jag har inget bättre att komma med...

7. 2017-03-07 17:05
    Svara | #7

krilleman_215s avatar
    Gudfader Medlem: okt 2010
    Södermanland
    8 581 inlägg
    Gillad 1 908 gånger
    805 bilder
    Snöstaket på strategiskt lämpliga ställen är väl lättast...
    99% rätt är oftast 100% fel!
    ricebridge gillar detta.
    gillar

8. 2017-03-07 18:48
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2009
    Västra Götaland
    123 inlägg
    Gillad 20 gånger
    2 bilder
    Ett snöstaket är ju i princip en spalje. Åk till ett byggvaruhus och köp några meter billig sådan, sätt upp tillfälligt och kolla effekten.
    ricebridge gillar detta.
    gillar

9. 2017-03-07 21:45
    Svara | #9

ricebridges avatar
    Jönköping
    684 inlägg
    Gillad 367 gånger
    33 bilder
    Har ingen aning men här finns i alla fall en förklarande bild med en tumregel om avstånd mellan väg och staket.
    http://www.allox.se/links/natprodukter/snostaket.htm
    aaaa...HAAAA. Nu trillade det ner en polett!

10. 2017-03-07 22:37

Forumgud Medlem: sep 2015
    35 år
    Österbotten
    2 262 inlägg
    Gillad 1 587 gånger
    255 bilder
    Mitt förslag är att plantera mera växtlighet på vindsidan av huset. Då stannar en del av snön där i stället.
    Lita aldrig på en byggare...... för säkerhets skull litar jag inte ens på mig själv.

11. 2017-03-07 23:20

yonnas avatar
    Gudfader Medlem: dec 2002
    Österlen
    5 221 inlägg
    Gillad 368 gånger
    13 bilder
    Precis: snön blåser inte igenom häcken; vinden blåser igenom på samma sätt som snöstaket. Men det är ju trevligare med häck! Men häcken hindrar naturligtvis inte snöfall utan vind! Då får man skotta.
    ricebridge gillar detta.
    gillar

12. 2017-03-08 22:42

ricebridges avatar
    Jönköping
    684 inlägg
    Gillad 367 gånger
    33 bilder
    Jag undrar ju varför träddungen inte fungerar på samma sätt, utan närmast tvärtom. Men det kanske är för att den är för nära vägen?

Liknande ämnen

1. 24V led driver eller 24V trafo??
    av jolerius i forum El
  2. Vädret
    av rca1959 i forum Värme allmänt
  3. Lösvirkeshus / Vädret
    av Midas i forum Övrigt husrelaterat

Taggar