Byggahus.se
Hej har en halvstor tall (diameter 42cm) som jag behöver ta bort kronan och en del rötter på. Funderar på att ha kvar stammen och tillräckligt med rötter för att den ska stå stadigt (tex för att ha som förankring för hängmatta). Tallen står på en berghäll och rötterna är på berget eller i väldränerad jord. Frågan till detta forum är hur länge kan jag räkna med att stammen och roten håller innan den blir angripen av röta? (vill att den ska hänga med minst 5 år för att det ska vara lönt att anpassa bygge av altan - mindre än 5år förväntad överlevnad = bättre att ta bort hela på en gång)

/Mikael

KristinaRT
Vi tog ner några granar för 7 år sedan och lämnade högstubbar där vi byggde en koja till barnen.
Efter 6 år började de bli rejält murkna på utsidan, och lite vickiga, villet har förvärrats i år. Ingen fara med kojan, men den är byggd mellan 3 stubbar, som belastas jämt. Jag hade aldrig vågat belasta en av dem ensam med en hängmatta...
Så jag skulle säga att du nog kan räkna med hållbarhet för hängmatta i någonstans runt 5-7 år, evt mindre beroende på hur tallen ser ut inuti, och allt över det skulle jag räkna som bonus.

• Gilla
micsor
  • Laddar…
Om du gör en hatt till den håller den längre.
Hur mycket längre? Hur långt är ett snöre?

• Gilla
micsor
  • Laddar…
Det beror också på markens beskaffenhet och hur tätvuxen den är. Vi tog ned en tall för 30 år sedan, stubben sitter fortfarande fast som berget. Det var en tätvuxen tall på torr mark.

Vill du att den ska hålla så länge som möjligt, lämna då en grön gren kvar, vill du att den ska hålla lite längre utan levande delar, barka av den och tjära in den, samt håll roten torr.

Har alltid tyckt att det såg skräpigt och osnyggt ut med en massa döda träd i naturen.
Tycker att detta har eskalerat de åren MEN fick nyligen lära mig att man med flit låter dessa träd stå kvar för den biologiska mångfalden.
Insekter lever och hittar boplats i dessa döda träd. Ute i naturen kan sådana döda träd stå upp mot hundra år.

Naturligtvis beror det på markbeskaffenhet och typ av träd men i ditt fall får du kanske räkna med betydligt kortare tid då förmodligen rötterna är förhållandevis ytliga om det står på berg.

Hur många år ?

Ja, rapportera gärna om detta om en 10-100 år då trädet har fallit. :)

Tack för svar och synpunkter. Vi provar att behålla stammen och hoppas på några bra år innan vi får ta ner den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.