3 022 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
staket och grundmur- hur nära tomtgräns?
Granne nr 1 har höjt sin tomt ca en meter.
Granne 1 som har höjt sin mark gentemot grannen vill alltså bygga en mur exakt på tomtgränsen. Men granne 2 accepterar bara en mur som placeras ett antal cm in på dennes egna tomt. Granne nr 1 står för både kostnad och arbete.
Hur gör man? Finns det regler någonstans?
Granne 1 som har höjt sin mark gentemot grannen vill alltså bygga en mur exakt på tomtgränsen. Men granne 2 accepterar bara en mur som placeras ett antal cm in på dennes egna tomt. Granne nr 1 står för både kostnad och arbete.
Hur gör man? Finns det regler någonstans?
Lite tvetydigtRapid skrev:
Jag förmodar att granne 2 anser att muren ska stå helt på granne 1's mark och det är rimligt. Eftersom en så hög mur som 100 cm kräver grundning är det också rimligt att muren läggs lite in på granne 1's tomt när nu granne 2 tydligen inte vill ha muren i tomtgräns. Granne 2 vill inte ha ansvar för framtida underhåll av muren och det är förståeligt.
Jag själv har lagt mur mot grannen men här är det motsatsförhållande - dvs min tomt har sänkts och därför har muren kunnat läggas mot tomtgränsen och inte i tomtgränsen då ingen åverkan behövde göras på grannens mark.
Vad jag vet får murar och plank stå 4,5 meter från granntomt...dvs utan att grannen samtycker. Om han är med på det kan den självklart placeras som gräns mellan tomterna...
Tror att muren nog får placeras där grannen vill ha den om nr 1 verkligen vill ha sin mur...som väl behövs för att inte glida ner med markhöjningen till grannen.
Regler är ju såklart beroende på vad som sägs i eventuell detaljplan eller om det finns områdesbestämmelser. Kanske står det att man får sätta upp murar i tomtgräns utan grannes samtycke (är dock mycket tveksam till att den typen av bestämmelser skulle finnas där...
).
Tror att nr 1 ska vara glad att grannen vill ha mur överhuvudtaget, tacka och ta emot och börja gräva på sin egen tomt utan att göra en grej av det
Lycka till!
Tror att muren nog får placeras där grannen vill ha den om nr 1 verkligen vill ha sin mur...som väl behövs för att inte glida ner med markhöjningen till grannen.
Regler är ju såklart beroende på vad som sägs i eventuell detaljplan eller om det finns områdesbestämmelser. Kanske står det att man får sätta upp murar i tomtgräns utan grannes samtycke (är dock mycket tveksam till att den typen av bestämmelser skulle finnas där...
Tror att nr 1 ska vara glad att grannen vill ha mur överhuvudtaget, tacka och ta emot och börja gräva på sin egen tomt utan att göra en grej av det
Lycka till!
Liknande trådar
-
Varför får jag gula fläckar i badrumstaket.
Badrum -
Väg nära gården.
Övrigt husrelaterat -
Hur nära till grannen hus, får man bygga sitt staket. staketet
Altan & Uteplats -
Fästa staketstolpe i marksruv. Hur nära kanten kan man skruva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur nära får ett staket stå mot vägen?
Juridik