1. 2017-02-15 20:11
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2013
    Halland
    356 inlägg
    Gillad 83 gånger
    93 bilder

Hur skall jag bygga?

Sitter i tankarna att bygga ut. Idag har vi garaget parallellt med huset med en gång mellan. Vi har funderingar på att riva garaget och istället bygga ihop huset och garaget. Tanken är att det skall bli enligt nedan. Dock har jag ingen aning hur denna del skall se ut för att smälta in. Hoppas innerligt på er hjälp.

Hus3.jpg (72 klick)

Nu till min fråga. Jag blir inte riktigt klok på hur denna utbyggnad skall se ut. Har haft tanken att bygga sadeltak ut från huset. Måtten är dock 5.7x13.7. Detta skulle innebära att takstolarna skulle bli nästan 15 meter med lite uthäng. Jag gissar att detta dels blir dyrt men också jobbigt att bygga.

Nedan har jag fyra exempel. Man vill ju helst inte att det skall se ut allt för mycket för en påbyggnad, samtidigt skall det inte sticka ut helt från hur huset ser ut idag.

Exempel 1 - Sadeltak ut
    Bild 1.jpg (47 klick)

Exempel 2 - Sadeltak parallellt
    Hus4.jpg (45 klick)

Exempel 3 - Låta taket växa
    Hus1.jpg (58 klick)

Exempel 4 - Växla höjd
    Ser inte vackert ut i mitt exempel men hoppas ni förstår hur jag menar.
    Hus6.jpg (45 klick)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2017-02-15 21:24
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2009
    stockholm
    491 inlägg
    Gillad 167 gånger
    26 bilder
    Bara alt 1 ser vettigt ut.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2017-02-15 22:35
    Svara | #3

Forumgud Inloggad Medlem: feb 2015
    Stockholm
    3 464 inlägg
    Gillad 764 gånger
    33 bilder
    Koppla in en arkitekt direkt, kommer vara värt varenda krona.
    BirgitS gillar detta.
    gillar

4. 2017-02-15 22:38
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2004
    34 år
    Skaraborg
    268 inlägg
    Gillad 56 gånger
    25 bilder
    kombo av nr1 och nr2. Två st parallella men även en ås i mellan. men arkitekt är nog en bra ide

5. 2017-02-16 00:23
    Svara | #5

KnockOnWoods avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: sep 2004
    Södra Halland
    17 323 inlägg
    Gillad 5 757 gånger
    1374 bilder
    Tvåan!

Men jag förstod inte riktigt:
    Skall den nya utbyggnaden ersätta garaget och bli bostadsyta, eller bara ett större garage?

6. 2017-02-16 12:25
    Svara | #6

Halland
    356 inlägg
    Gillad 83 gånger
    93 bilder
    Tvåan!

Men jag förstod inte riktigt:
    Skall den nya utbyggnaden ersätta garaget och bli bostadsyta, eller bara ett större garage?
    Tanken är att bygga ett förråd på tomten och ersätta garaget med bostad. Har dock svårt att då ihop tanken kring utseendet.

7. 2017-02-16 13:29
    Svara | #7

Halland
    356 inlägg
    Gillad 83 gånger
    93 bilder
    Koppla in en arkitekt direkt, kommer vara värt varenda krona.
    Jag hör väldigt delade meningar om arkitekter. Hade jag haft någon som jag vet är väldigt duktig hade jag gjort det direkt. Men att med telefonkatalogen ringa första bästa känns som grisen i säcken. Då tror jag att jag kan få ihop det själv.

Att rita upp allt för bygglov och för materialbeställning fixar jag själv.

Är dock osäker på hur jag skall tänka med utseendet. Får inte ihop en naturlig påbyggnad.

8. 2017-02-16 14:35
    Svara | #8

KnockOnWoods avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: sep 2004
    Södra Halland
    17 323 inlägg
    Gillad 5 757 gånger
    1374 bilder
    Ett alternativ kan ju vara att bygga en separat huskropp, ca en meter ifrån den "gamla", och med en "farstu" emellan.
    Det blir kanske lite dyrare, men säkert lättare än att försöka sy ihop gammalt och nytt i en huskropp.
    Och ger en viss avskildhet också.

Men bygg i alla fall det nya i samma stil som det gamla.
    Att bygga en modern "skokartong" bredvid en gammal stuga tycker jag ser gräsligt ut.

9. 2017-02-16 14:42
    Svara | #9

Anna_Hs avatar
    Gudfader Medlem: jul 2009
    48 år
    Värmland
    4 979 inlägg
    Gillad 1 285 gånger
    74 bilder
    Av ritningen att döma har du ett pulpettak på andra sidan? Altan eller cykelparkering? Isåfall borde väl ett svagsluttande pulpettak på utbyggnaden också vara snyggt, med den höga delen mot baksidan, ger möjlighet till stort ljusinsläpp. förslag 4 ser hel vansinnigt ut.

10. 2017-02-16 15:19

Forumgud Inloggad Medlem: feb 2015
    Stockholm
    3 464 inlägg
    Gillad 764 gånger
    33 bilder
    Då räcker det med skisser från en arkitekt, du känner säkert någon som känner någon duktig.

11. 2017-02-17 11:03

Halland
    356 inlägg
    Gillad 83 gånger
    93 bilder
    Då räcker det med skisser från en arkitekt, du känner säkert någon som känner någon duktig.
    Tack det var en väldigt bra idé. Vi har visserligen mycket att fundera ut på insidan också men en skiss av utsidan räcker helt klart så kan jag rita själv efteråt.

12. 2017-02-17 11:08

Halland
    356 inlägg
    Gillad 83 gånger
    93 bilder
    Av ritningen att döma har du ett pulpettak på andra sidan? Altan eller cykelparkering? Isåfall borde väl ett svagsluttande pulpettak på utbyggnaden också vara snyggt, med den höga delen mot baksidan, ger möjlighet till stort ljusinsläpp. förslag 4 ser hel vansinnigt ut.
    Det är ett uterum på andra sidan. Har inte så många bra bilder av det färdigt men här kommer en.

IMG_4993.jpg (20 klick)
    Blwrgrl gillar detta.
    gillar

13. 2017-02-17 11:52

Charlie2s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2011
    Dalarna
    458 inlägg
    Gillad 96 gånger
    21 bilder
    Beroende på hur huset ser ut så kan det bli snyggt med en huskropp av fd garage som KnockOnWood föreslog och att den del som bygger ihop huskropparna byggs med mycket glas och relativt platt tak. Jag gillar att se skillnader på ursprungshus kontra utbyggnad, inte att försöka få allt att se lika ut. I mellandelen kan man placera en ny entre.
    Hemmakatten gillar detta.
    gillar

14. 2017-02-17 12:16

FreQas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jun 2009
    Östergötland
    223 inlägg
    Gillad 50 gånger
    34 bilder
    Finns bara ett rätt, alternativ 1, speciellt med tanke på att andra sidan har sådant tak också (ritar för bygglov dagligen)

15. 2017-02-17 14:30

thomas33s avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: sep 2005
    Halland
    2 904 inlägg
    Gillad 784 gånger
    159 bilder
    Alternativ ett, men det går att göra utbyggnaden med valmat tak med samma vinkel som befintligt tak, så det blir lite nättare tak.
    1Valmat.jpg (1902 klick)

Liknande ämnen

1. Då skall vi bygga hus.
    av m@gnus i forum Socialt & projekt
  2. Skall bygga ett 2 vånings hus
    av mia_mia i forum Planlösningar
  3. Skall bygga om köket
    av Avbytaren i forum Planlösningar
  4. Vem skall bygga huset då?
    av m1nn13 i forum Arkitekter, arkitektritat & extern design