Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

zero clearance inlägg

1. gruset
    Hobbysnickare · Vallentuna · 49 inlägg

gruset

Hobbysnickare
    Hej,
    Jag har en DW 744 bordssåg. Går det att få tag på ett "zero clearance" inlägg till denna såg i Sverige? Vad heter det på svenska?

Är det någon som använt Incras skjutanhåll typ Incra 1000HD till denna såg och vet att de passar och är värda pengarna?

Mvh/Anders

2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 412 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber
    Har såvitt jag vet inget svenskt namn. Finns ej att köpa, men du kan själva tillverka ett relativt enkelt, sök på zero clearance på forumet så hittar du mer info. Det ärhelt klart en mkt bra uppgradering, som vart rekommenderas.

Incra 1000HD känner jag inte till.

3. hecke
    Verktygstokig · Östergötland · 574 inlägg

hecke

Verktygstokig
    Jag köpte Incra 1000HD för lite mer än 1 år sedan till min DW744 från Rockler, när de hade 20% rea. Gav 152 USD för det.
    http://www.rockler.com/product.cfm?page=21539&filter=25464&pn=25464

Så svaret är att den passar. Bredden på "miter bar" är ju dessutom justerbar så att man kan få till precis lagom spel. Jag tycker det funkar mycket bra. Skall dock uppgradera IncraLOCK klossarna till metrisk variant, men det har inte blivit av än. Så ett tips är att du försöker få tag i en med metrisk skala direkt. Det som jag tycker är bättre på Incra jämfört med Dewalt original skjutanhållet är följande:

+ Mycket exakt vinkel inställning. Man kan ställa tiondels grad.

+ Fast lägen för varje grad, gör att man mycket snabbt kan ställa in rätt vinkel.

+ Möjlighet att snurra anhållet +/- 90 grader gör att man kan få till alla vinklar. T.o.m. spetsiga kilar.

+ Man kan enkelt ställa in kaplängden om man skall kapa mer än ett arbetstycke för att få samma längd på alla.

+ Bra microjustering även av kaplängden. När det har varit extremt noga så har jag använt den även på enstaka arbetstycken för att få till längden exakt. Precision på tiondels mm är möjligt om man vill och det utan massa inställningar och fix.

+ Längden på anhållet gör det stadigare när man kapar längre arbetstycken.

+ Det utfällbara anhållet gör att man kan kapa väldigt långa arbetsstycken, med bibehållen precision och även inställning av kaplängd.

+ Gedigen kvalitet på alla ingående delar. Kan dock upplevas lite tung med alla tillbehör inkl teleskop anhållet monterat, men det är endast ett problem om man kapar väldigt breda arbetsstycken så att man måste börja sitt snitt med anhållet i "luften" så att det inte anhållet får fullt stöd på sågbordet.

Man kan kort sammanfatta att jag tycker att Incra 1000HD är det bästa skjutanhållet som finns på marknaden av alla jag studerat. Om det är värt pengarna är ju väldigt individuellt, men jag är nöjd med det i alla fall..

Redigerat 25 sep 2011 23:47
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.