Har en Zaptec Go med Enegic lastbalancering. Via Zaptec Charge kontroll (rapportör)
Hur kan jag på ett smidigt sätt begränsa laddströmstyrkan.
Jag hittar vissa inställningar långt nere i Enegics inställningar (avsäkring laddare) men är rädd att det blir fel.
Innan laddningen vill jag ställa in laddstömmen, t.ex. beroende på hur mycket tid jag har för laddning, hur mycket solcellerna producerar osv.
Det är inte lastbalacering jag är ut efter, jag vill bara begränsa laddströmmen.
Jag har även en portabel laddare, där man enkelt med en knapp ställe in 5A, 8A, 10A eller 13A innan man börja ladda. Så vill jag har det.
Hur kan jag på ett smidigt sätt begränsa laddströmstyrkan.
Jag hittar vissa inställningar långt nere i Enegics inställningar (avsäkring laddare) men är rädd att det blir fel.
Innan laddningen vill jag ställa in laddstömmen, t.ex. beroende på hur mycket tid jag har för laddning, hur mycket solcellerna producerar osv.
Det är inte lastbalacering jag är ut efter, jag vill bara begränsa laddströmmen.
Jag har även en portabel laddare, där man enkelt med en knapp ställe in 5A, 8A, 10A eller 13A innan man börja ladda. Så vill jag har det.
Om du vill begränsa laddströmmen så går det att göra utan att ha lastbalanserare inblandad. I min Home Assistant syns denna:
Det som Zaptec Go tar emot från lastbalansering (eller manuell inställning) och som man kan pilla på är alltså "available current". Men om din Enegic är konfigurerad som lastbalanserare så kommer den att skriva över denna inställning i din Zaptec typ varje minut (om det går neråt) eller mer sällan om det finns mer ström tillgänglig. (Nu har jag ingen Enegic för att se vad den har för inställningar; jag programmerade min egen lastbalansering för Zaptec Go då det inte fanns någon bra på marknaden som hanterar effektavgiften på bra sätt).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som Zaptec Go tar emot från lastbalansering (eller manuell inställning) och som man kan pilla på är alltså "available current". Men om din Enegic är konfigurerad som lastbalanserare så kommer den att skriva över denna inställning i din Zaptec typ varje minut (om det går neråt) eller mer sällan om det finns mer ström tillgänglig. (Nu har jag ingen Enegic för att se vad den har för inställningar; jag programmerade min egen lastbalansering för Zaptec Go då det inte fanns någon bra på marknaden som hanterar effektavgiften på bra sätt).
Hej och Tack!S sjoelund skrev:Om du vill begränsa laddströmmen så går det att göra utan att ha lastbalanserare inblandad. I min Home Assistant syns denna:
[bild]
Har faktiskt just idag på morgonen installerat Zeptec integration för HA. Och då även hittat denna inställningen (available current).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men bilen ville inte riktigt ladda. Gick in i ett slags nödläge med bara 3kw laddning.
Så jag tror med, att det är någon konflikt mellan Enegic och HA.
Jag får testa lite till.
Hur eller vad gjorde du med effekavgift?
Jag gjorde 2 saker. Först så körde jag en blueprint för Zaptec-laddaren, men den slutade kunna begränsa strömmen så jag modifierade den. Sedan ändrade jag input till den så att jag begränsar strömmen även baserat på nuvarande timmes elförbrukning:
Helper som används som L1 ström (nollar till exempel strömmen efter 2.6 kWh använts nuvarande timme)
Sedan lastbalanseringen:
Jag har funderat på att göra den till ett blueprint och slippa ha den extra helpern nu när jag ändå var tvungen att redigera och lära mig hur blueprint fungerade...
Helper som används som L1 ström (nollar till exempel strömmen efter 2.6 kWh använts nuvarande timme)
Kod:
{% set L1 = states('sensor.p1_meter_current_phase_1') | float %}
{% set energy = states('sensor.p1_meter_accumulated_consumption_current_hour') | float %}
{% if energy >= 2.6 %} {{ 9999 + L1 }}
{% elif now().minute < 30 and energy >= 1.3 %} {{ 999 + L1 }}
{% elif now().minute < 30 %} {{ max(L1, 8.9) }}
{% elif now().minute < 45 and energy >= 2.1 %} {{ max(L1, 8.5) }}
{% else %} {{ L1 }}
{% endif %}
Sedan lastbalanseringen:
Kod:
alias: Zaptec Load Balancing
description: ""
triggers:
- seconds: /20
trigger: time_pattern
actions:
- variables:
_main_current_l1: "{{states('sensor.p1_meter_current_phase1_limit_charger')|float(999)}}"
_main_current_l2: "{{states('sensor.p1_meter_current_phase_2')|float(999)}}"
_main_current_l3: "{{states('sensor.p1_meter_current_phase_3')|float(999)}}"
main_fuse: 16
charger_fuse: 15
safe_buffer: 1
charger_safe_buffer: 1
min_start_limit: 6
main_safe_level: "{{ main_fuse - safe_buffer }}"
charger_safe_level: "{{ charger_fuse - charger_safe_buffer }}"
current: >-
{{ [0.5, _main_current_l1|float, _main_current_l2|float,
_main_current_l3|float]|max|float(0) }}
my_device_id: "{{ integration_entities('zaptec') | first | device_id }}"
number_avail_curr: >-
{{ integration_entities('zaptec') | select('match',
'number.*available_current') | first }}
sensor_charger_mode: >-
'sensor.*_charger_mode') | first }}
charger_state: "{{ states(sensor_charger_mode) }}"
charger_limit: "{{ states(number_avail_curr)|float(0) }}"
binary_sensor_installation: >-
'binary_sensor.*_installation') | first }}
updated_on: "{{ as_datetime(state_attr(binary_sensor_installation, 'updated_on')) }}"
updates_ok: >-
{{ utcnow().replace(tzinfo=None) -
as_datetime(state_attr(binary_sensor_installation, 'updated_on')) >
timedelta(minutes=5) }}
prio: |-
{% set limit = charger_limit %} {% set _prio = 666 %}
{# Priority limiting #} {% if charger_state == 'Charging' %}
{# Are we about to blow a fuse? #}
{% if current > main_fuse or charger_limit > charger_fuse %}
{% set main_max = (charger_limit - (current - main_fuse))|int %}
{% set my_max = (charger_limit - (charger_limit - charger_fuse))|int %}
{# Stay above 6 A or stop charging #}
{% set _prio = 0|int if main_max < min_start_limit
or my_max < min_start_limit else [main_max, my_max]|min %}
{% endif %}
{% endif %} {{ _prio }}
available_current: >-
{% set limit = charger_limit %}
{# Ordinary limiting #} {% if (charger_state == 'Charging' and
updates_ok)
or charger_state == 'Waiting' %}
{# Been zeroed and need to restart when main_fuse allows #}
{% set _max_pow = limit + (main_safe_level - current)|int %}
{% set _no_pow = 0 if _max_pow < min_start_limit else 666 %}
{% set limit = [_no_pow, _max_pow, charger_safe_level]|min %}
{% endif %}
{% if charger_state == 'Charge done'
or charger_state == 'Disconnected'
or charger_state == 'Unknown' %}
{# We are not charging, go to zero #}
{% set limit = 0 %}
{% endif %} {# The devil is in the details. Are we on 666 we do have an
error #} {{ [prio|int if prio != 666 else limit|int, 0]|max }}
- data:
device_id: "{{ my_device_id }}"
available_current: "{{ available_current }}"
action: zaptec.limit_current
mode: single
Jag har funderat på att göra den till ett blueprint och slippa ha den extra helpern nu när jag ändå var tvungen att redigera och lära mig hur blueprint fungerade...
Om man inte har någon extern styrning så kan man alltid sänka tillgänglig ström via Zaptec appen från ”avancerade inställningar” och ”fristående läge”. Aktiverar man det så kan man ställa ner strömstyrkan från det initiala säkringsvärdet till vad man vill. Men viktigt att komma ihåg är då att externa kopplingar inte fungerar. Har man Tibber så får man styra därifrån, har man någon annan styrning så styr man där. Man ska bara inte blanda.