Hej,

Pga nya tätare fönster ska ett antal sovrum kompletteras med tilluftsventiler.
Tilluftsventil Klimat K2 manuell – Klimatfabriken

På utsidan av fasaden vill vi ha följande ventilgaller, eller ett snarlikt:
Ytterväggsgaller 155x155 mm Vit (luftbutiken.se)

Hur avslutar vi lämpligast ventilationsröret mot gallret?

Förutsättningarna är att inom de närmaste åren kommer flera av sovrummen reglas ut invändigt för infälld eldragning. När det sker kommer vi behöva lossa röret i väggen och byta ut det mot ett längre.
Därför är det också ett krav att ventilgallret är skruvat i fasaden.
Vi kommer inte ha möjlighet att komma åt från utsidan.

I en perfekt värld hade vi haft ett galler skruvat från utsidan, med en stos anpassad för rör, där man med lite trixande och uggande kan tvinga på och av röret.

Dock är det väldigt ont om ventilgaller med stos som skruvas fast.

Är det fullgott att skjuva in ett spirorör inifrån, så långt som möjligt mot gallret, och sen dutta lite isolering runt omkring, för att fixera med inne-ventilens skruvinfästning på insida fasad? Det skulle du kunna resultera i isolering som ligger mot insektsgallret, med viss risk att utsättas för väta.

Är det någon som vet hur man brukar lösa detta?

Vänligen.

Vet inte riktigt om jag förstår men det vanligaste är att man använder ett plast rör och inte spiro för tilluftsventiler typ Fresh 90
Finns påbyggnadsdelar som är typ 10 cm, men i ditt fall hade jag nog kört ett långt rör utan stos som sticker in på insidan och när jag sen byggt på väggen kapat det till rätt längd

Ett 105 mm hål på insidan och ett på utsidan och ett rör rakt igenom se bild

• Isolerade väggen med synligt plastventilationsrör och ett hål genom väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plaströr är absolut aktuellt, funderingen på spiro var väl mest att det ändå fanns hemma och skulle inte må dåligt av att användas istället för att slängas, och att vi hade tänkt att då kanske man kunde använda det så länge om det ändå ska byggas om längre fram.

Jag vet att jag sett förlängningar för Pax-rör. Ett alternativ som är snyggt under alla år vore då alltså att montera ett plastventilationsrör som är i rätt längd nu, se till att det tätas på utsidan och montera ventilen på insidan.
Om några år, ta bort ventilen, sätta i en förlängning och se hur mycket den ska kapas, kapa, montera ventil.

Det som oroar mig lite är att när jag plockar bort ventilen ska jag slita bort röret från sin tätning på utsidan. Det kanske är därför du tycker att jag ska ha röret utstickandes 10 cm in i rummet i några år?

Är det så långt tidsspann så kan jag förstå att man inte vill ha ett för långt rör….om du tar ett 105 hål så passar de här rören så exakt och du behöver inte tänk på nån tätning, den droppen som hittar dit ventileras bort.

Tack för all hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.