Hej!
Har köpt ett hus från 1962 som är byggt av Hultsfredshus. Både inner och ytterväggar är byggda av fiberplank som består av tretex. Ytskicktet på innsidan är sedan en tretexskiva som är tapetserad. Vi har plockat ner denna tretexskiva och är inne vid fiberflanken. Fiberplanken är klädda med en vindpapp. Frågan är om tretexskivans syfte är mer än bara att vara ytskicktet innåt. Eller kan det vara så att den även skall isolera. Varför väljer man tretex?
Jag hade tänkt spåra för el & data och sedan klä väggarna med gips. Ev. klä väggen med en OSB och sedan ett lager gips. Finns det risk för sämre isolering om jag byter tretex-skivan mot gips eller OSB och gips?
/Magnus
Har köpt ett hus från 1962 som är byggt av Hultsfredshus. Både inner och ytterväggar är byggda av fiberplank som består av tretex. Ytskicktet på innsidan är sedan en tretexskiva som är tapetserad. Vi har plockat ner denna tretexskiva och är inne vid fiberflanken. Fiberplanken är klädda med en vindpapp. Frågan är om tretexskivans syfte är mer än bara att vara ytskicktet innåt. Eller kan det vara så att den även skall isolera. Varför väljer man tretex?
Jag hade tänkt spåra för el & data och sedan klä väggarna med gips. Ev. klä väggen med en OSB och sedan ett lager gips. Finns det risk för sämre isolering om jag byter tretex-skivan mot gips eller OSB och gips?
/Magnus
Läste någonstans att en tretex motsvarar 3st 13mm gipsskivor i isoleringsverkan. Kan väl kännas rimligt. Frågan är om jag i resten av rummen låter tretex-skivan sitta kvar och slänger gipsen utanpå. Kan nog ordna elen med den yttre skivan kvar.
Kan det vara någon nackdel att tilläggsisolera på insidan av denna konstruktion? Samma som på bilden men med tegel på utsidan. Det viktiga är väl att inte pika upp plast utan låta väggen andas. Eller är jag helt ute och cyklar?
Kan det vara någon nackdel att tilläggsisolera på insidan av denna konstruktion? Samma som på bilden men med tegel på utsidan. Det viktiga är väl att inte pika upp plast utan låta väggen andas. Eller är jag helt ute och cyklar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tilläggsisolerar insidan med tex 45 mm så plastar du inte för då får du dubbla diffspärrar. Skall du tilläggsisolerar mer måste du riva dig ner till den befintliga diffspärren och ta bort den för att sedan tilläggsisolerara.
Jag har likadana väggar hemma och jag upplever det som bra och isolerande väggar, isoleringen sitter där den ska dvs den är tight mot reglarna och den sjunker inte ihop.
Jag har likadana väggar hemma och jag upplever det som bra och isolerande väggar, isoleringen sitter där den ska dvs den är tight mot reglarna och den sjunker inte ihop.
Tilläggsisolera är väl alltid bra, men jag upplever som sagt att det är bra väggar. Ytterväggarna hade jag satt osb och gips just pga att fiberplank är sådär att skruva upp saker i.
Hur är det med den diffusionstäta pappen på insidan. Har på något ställe rivit bort tretexskivan. Pappen är skadad. Bör man sätta ny plast över innan jag slänger upp OSB och gips?
Vad gäller badrummet. Där är ingen papp och det vill man väl inte heller ha. Fuktskyddet räcker. Man bör väl inte ha dubbla ångspärrar.
Vad gäller badrummet. Där är ingen papp och det vill man väl inte heller ha. Fuktskyddet räcker. Man bör väl inte ha dubbla ångspärrar.
Jag undrar det med.. om fläckvisa papp som är bortaM Mr Lorentz skrev:Hur är det med den diffusionstäta pappen på insidan. Har på något ställe rivit bort tretexskivan. Pappen är skadad. Bör man sätta ny plast över innan jag slänger upp OSB och gips?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska jag isolera ytterväggarna inifrån i gammalt hus
Isolering -
Modulenthus från 1964, inga fundament under ytterväggar, vad vilar huset på?
Grund & Markarbeten -
Isolera ytterväggar inifrån i gammalt hus med träpanel
Isolering -
Nytt rum i ett Hultsfredshus från 1966
Socialt & Projekt -
Tilläggsisolera ytterväggar i Egnahemhus från 1940
Isolering