Byggahus.se

Ytterväggar uppbyggnad i Tyskland

1. A
    Medlem · 1 049 inlägg
    I Tyskland har de vid nybygge av enfamiljshus eller flerfamiljshus helt annorlunda ytterväggar jämfört Sverige, se bifogad bild. Alltså yttervägg från markplan upp till 4 våningen eller högre. De klistar Rockwollplattor(värmeisolering) direkt på de uppmurade tegelstensväggarna. Det är hårda Rockwollplattor. Sedan lägger de puts direkt på Rockwoll-plattorna. Sedan putsas innerväggarna med bruk.

Någon diffusionsspärr verkar de inte ha. I Sverige har man plastfilm innanför gipsskivor som fuktspärr så vattenånga inte kan vandra ut genom väggen. I Tyskland har man inga gipsskivor alls, utan alla väggar putsas invändigt. De har inga tapeter, utan väggarna är som sandpapper och alltid vita.

De bygger genom att mura upp väggar, inte som i Sverige med trävirke.

Man tänker på fuktproblem med sådan uppbyggnad utan diffusionsspärr. Vad har ni för synpunkter. Bevisligen fungerar det tyska ytterväggarna annars skulle de inte fortsätta.

Det kanske görs på liknande sätt även i Sverige?

Redigerat 9 maj 2020 21:06
  2. H
    Medlem · 6 391 inlägg
    I betong eller murade hus behövs inte spärren då dessa redan är tillräckligt täta. Vi använder liknande sandwichelement i Sverige men skillnad då att vi gipsar insidan.

• Laddar…
  3. tommib
    Bergsfogde · 12 349 inlägg
    Är det inte snarare frågan om att det inte finns något organiskt i väggen som kan mögla?

4. useless
    Lök. · 18 158 inlägg
    Någon som kommer att tänka på enstegstätade putsfasader?

5. A
    Medlem · 1 049 inlägg
    Som huggen skriver, så gipsar de i Tyskland väggens insida(inte putsar den, som jag skrev), det som blir väggen man hänger tavlorna på. Den yrkersgrupp som gör det arbetet heter till och med gipsare. Men de har någon slags gipsmassa de stryker ut och jämnar till på väggarna.

Vad jag tycker är suspekt är att de lägger utomhusputsen direkt på rockwollskivorna.

De anger att vatten kan diffundera genom väggen. Då tycker man att om det då är säg -10 grader ute och 20 grader inne, då vattenångan går igenom väggen och till utomhus, måste den påträffa sin kondensationstemperatur. Det är bara frågan om hur långt in i väggen, men det måste vara någonstans i yttersta Rockwoolplattan, och där ansamlas då kondensvattnet.

En annan sak: hur fäster de detaljer på fassaden med sådant konstruktion? T.ex. lampor. Skruvar i tunna putsen och Rockwollplattan?

Jag är inte byggingenjör och kan inte detta med hur en vägg lämpligen ska vara uppbyggd, utan jag har bara en aning hur man gör i Sverige.

Det verkar som om de aldrig bygger väggarna i ett enfamiljshus med virke som i Sverige, utan väggarna muras alltid upp. Är det att murade väggar är överlägsna virkesväggar, eller varför gör de så?

Redigerat 10 maj 2020 07:26
  6. MathiasS
    Medlem · 27 500 inlägg
    är inte detta exakt en sk enstegstätad fasad ( något som tyskarna isådant fall borde googla)?

7. -RB-
    Medlem · 2 779 inlägg
    Felpost

8. useless
    Lök. · 18 158 inlägg
    Det fungerar säkert i Tyskland där det är varmare klimat. Tekniken var ju inte oprövad när den började användas i Sverige, bara oprövad i vårat klimat.

9. A
    Medlem · 1 049 inlägg
    I väggen jag visar bild på, är det inget organiskt. Det kanske inte möglar då även om det blir vatten i rockwollen eller i murstenarna. Möglar tegelstenar? De säger att väggen andas.

Vad de har för ventilationssystem vet jag inte.

Tack för alla synpunkter.

10. W
    Medlem · 980 inlägg
    Den här principen används i många flerbostadshus i sverige, men vi murar sällan utan använder oftast betong. Ibland lättbetong. När vi renoverar gamla tegelhus har vi ofta den här materialkombinationen. Det är en fuktsäker konstruktion.

11. W
    Medlem · 980 inlägg
    Det är det men det är bara ett problem i fuktkänsliga konstruktioner som träreglar.

12. Claes Sörmland
    Medlem · 6 219 inlägg
    Ja det här är de enstegstätade fasadernas ursprung som importerades till Sverige. Den svenska industrin förstod dock inte att det är skillnad på trä och papp i vägg och murad/gjuten vägg.

Redigerat 10 maj 2020 08:23
  13. Claes Sörmland
    Medlem · 6 219 inlägg
    Jag utgår från att de har ventilation vid nybyggnation men i de äldre husen så är ventilationen att öppna fönstret. Badrummet brukade ha en styrd fläkt som fick rakt ut. Vi var väldigt tidiga med ventilation i Sverige.

14. N
    Medlem · 353 inlägg
    Fukten kan vandra genom dessa väggar, och visst kondenserar den och bildar mögel ibland. Särskilt då tyska hus (i alla fall i Bayern) byggs utan ventilation. Tyskarna är vana att ventilera genom att öppna fönster.

Kanske inte den mesta moderna konstruktion, men så byggs här av tradition. Ett putsat hus i sten anses robust, rejält - ett ordentligt hus helt enkelt. Hus i trä har lägre status - billigare, inte lika bra som sten. Därför vill färre bygga i trä.

Redigerat 10 maj 2020 08:32
  15. useless
    Lök. · 18 158 inlägg
    Det största problemet med den svenska implementationen är nog att vi har mer isolering och en fuktspärr på insidan. Den tyska väggen kan andas åt bägge håll.