Byggahus.se
Hej . Jag ska bygga ett garage och undrar hur man gör när man sätter upp ytterväggarna . Jag har fått förslag på att mura ett lager med lecablock som man sen lägger på tjärpapp och sen virke . Om det är rätt metod , ska blocken fixeras i plattan med nerborrade armeringsjärnsstumpar då eller .???
Igår fick jag höra att jag istället skulle använda mig av stålsyll . Vad är detta . Resten byggs alltså i trä
Tacksam för svar .
Björn

Redigerat:
Att gjuta en sockel av Leca är vanligt och har flera fördelar. Garaget blir mindre känsligt för fukt invändigt om du kör in t.ex. en snöig bil som tinar av och fallet till ev. golvbrunn inte är perfekt. Det ger även möjlighet att spola av golvet.

Utvändigt ger det fördelen att panelen kommer upp en bit från marken, speciellt vid porten där plattan måste vara i nivå med marken.

Alternativ till Leca är att gjuta en sockel eller använda färdiga garagelement med färdig sockel.

Mellan sockeln och Syllen (botten på din regelstomme) blir syllisolering eller t.ex. tjärpapp lämpligt.

Jag skulle rekommendera att du fäster syllen i sockeln men även något ner i plattan. T.ex. gjuta in gängstång som går genom alltihop och fästs med bricka och mutter på ovansida syll. Det går att borra efteråt och fästa med kemankare också. Expanderbult är ytterligare ett alternativ.

Det finns mycket skrivet om detta på forumet. Sök på ”spolkant” eller ”lecasockel garage” så kommer du hitta mycket information!

Tänk på att Leca isolerar dåligt och det kan vara värt att isolera beroende på dina krav men det finns lösningar på det också.

Tusen tack för svar .
Gjuta in gängstång var ett toppentips tycker jag , Då känns alternativet med Leca bra . Då gjuter jag in stänger med 1 meters mellanrum . Det borde väl räcka . och M10 .
Mvh Björn

Ja det behöver nog inte vara så tätt heller beroende hur tungt tak osv du har. Du kan ju skruva syllen tätt i Lecan med t.ex lättbetongskruv och köra gängstång lite glesare.

Kör varmförzinkad gängstång så blir det där kanon!

• Gilla
BUAJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.