O
Som så många andra vill även jag sänka vår elförbrukning så mycket vi kan givet rimlig investering.

Bakgrund
Älvsbyhus,byggt ca 2002, enplans på 130 kvadrat, SE4 Vattenburna radiatorer och en 20 år gammal Nibe 310P fighter står för värme och varmvatten. Vi är ganska nyinflyttade och vet inte exakt vad uppvärmningen ligger på men uppskattar den till 10 000kwh per år -+ 2000kwh kanske. Jag tycker det är ganska hög förbrukning givet våra förutsättningar.

Mål
Då 310 är mycket gammal, är ineffektiv och låter mycket är det nog så dags att byta ut den, särskilt nu när elen rusar så som den gör. Jag är verkligen ingen expert på detta område och allt jag skriver nu har jag i princip bara hört och läst om och kan mycket väl ha fel i mycket!

Som jag förstått visar COP vilken effekt man kan få ut per inmatad effekt. SCOP är samma sak fast utslaget över året vilket är mer rättvist än COP då temperaturen ofta varierar i vårt avlånga land. För vår del så är då SCOP för medelklimat och hög temp värdet vi bör kolla på. Jag har inte lyckats hitta vare sig COP eller SCOP för Nibe 310. Däremot har jag kollat på dess "ersättare", Nibe F370, och den har ju SCOP värde på 2.83 i medelklimat, 55 grader varmt. Spontant tycker jag att det låter rätt bra! Stoppar jag in 1kw får jag tillbaka 2.83kw värme? När jag kollar online så ligger dessa på ca 52 000Kr. Som alternativ finns ju även t ex Bosch Compress 3800i EW men de redovisar enbart SCOP för kallt klimat och 35 grader varmt på 4.39, men det lär ju inte jag kunna få.

Nåväl, jag har den senaste månaden haft två olika VVS firmor som varit här och tittat. De har sagt att de knappt vill sälja Nibe F370 då den är utdaterad och svår att få tag i. De har också berättad att om jag köper en FLVP i samma klass som vår gamla kommer vi inte se någon markant minskning i förbrukning. Dessa "gamla" FLVP har för liten kompressor och får förlita sig mycket på elpatron. Likväl kostar dessa i dagsläget närmare 50 000kr vilket jag tycker verkar vara ganska mycket? Vad säger forumet, är det värt att köpa dessa "2kw" FLVP idag för dessa priser? De har ju högt SCOP men är det något annat jag missförstått? Att kompressorn är effektiv men inte tillräckligt stor för att tillgodose hela vårt behov så resten stöttas med elpatron? De har också tipsat om de större mer kraftfulla "5kw" FLVP som finns idag, typ Nibe 730 (finns det fler?). Men dessa kostar 100 000Kr nu och kräver lite jobb på avluftskanalen. Jag vet inte men är det inte ganska mycket pengar för en sådan?

Som alternativt har jag då fått offerter på Luftvattenvärmepump istället. Denna investering kostar 110 000Kr, så lite mer än det dubbla. T ex en Thermia iTech eco 8 har SCOP på 3.23, men högre energiklass än t ex de FLVP jag kollat på. Hur kan det komma sig egentligen när SCOP är sämre? Enligt firmorna skulle luftvatten sänka förbrukningen till drygt 3-4000kwh per år. Om vi räknar med att elpriset är 3kr/kwh med alla avgifter de kommande åren så blir det 6000*3kr=18 000kr per år. Så efter ca 5 år skulle denna investering vara betald.

Slutligen är det värt att "konvertera" från FLVP till t ex LVVP när man har ett hus som är byggt för FLVP? Enligt VVS firman kan man bara sätta en kanalfläkt i ventilationen och även sänka luftflödet en aning om man vill vid en konvertering. Är en LVVP "overkill" för vårt lilla hus? Innedelen för den LVVP vi fått offert på är dessutom djupare än vår gamla FLVP så den kommer "sticka ut" lite grann och därmed göra dörröppningen mindre, men det är det kanske värt.

En ny luftluftvärmepump för 25k är väl egentligen det mest ekonomiska försvarbara men är inte road av mer oväsende i huset i form av fläktljud. Vår nuvarande FLVP ska ju bytas ut oavsett.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.