Jag jobbar som snickare men är ganska intresserad av el. Jag kopplar inte egentligen osv hos kunder men är väldigt nyfiken:rolleyes:

Nu var jag hos en kund och snickrade och han berättade att hans JFB som han fått installerad i samband men centralbyte PGA av ombyggnationen löser ut väldigt ofta. Jag kikade lite på det och mätte mellan jord och nollskena när JFB var avstängd. och hade 100 ohm om jag inte mins fel. Jag trodde att det inte ska vara någon kontakt däremellan öht. ? Jag testade att ta bort JFB helt en gång och mätte (ifal JFB var trasig eller nåt:rolleyes:) hade samma värde då. satte dock tillbaka den som det var och de får springa en till ett par ggr / dag.

kan det var det som är felet?
Elektrikern börjar på måndag igen men skulle vara kul att få lite svar nu.. :)

Eftersom du gjorde en ny tråd så svarar jag i den ;)
Någonstans i en dosa eller ett uttag eller ansluten apparat så finns en överledning mellan nolla och jord. När något drar mycket ström, tex infravärmaren, så går strömmen bakvägen genom denna överledning och tillbaka i jordledaren, är strömmen tillräckligt stor så blir det en felström som är så stor att jordfelsbrytaren löser ut.

Det en elektriker hade gjort när han kommer är att mäta mellan jord och nollskena med avslagen jfb som du gjorde. Sen lossar han en nolla åt gången från nollskenan. När resistansen ökar till oändlig så har han hittat den felande gruppen och får söka vidare var felet är.

okej. Fast detta är 2 olika trådar men svaret kanske är detsamma??

om man mäter med en multimeter som har outomatisk summer.. Det piper alltid vid kontakt. Då kommer det alltså fortfarande pipa men ohm värdet ska alltså skjuta i höjden?
Det är när man får bort nollan till gruppen där felet är som det blir så. Sen då? hur lokaliserar man felet på denna grupp? Ej detta hus med infravärmen alltså. i det huset vet vi ju att det är infavärmen som krånglar. i detta fallet så vet vi ju inte vad felet är.