Jag jobbar som snickare men är ganska intresserad av el. Jag kopplar inte egentligen osv hos kunder men är väldigt nyfiken:rolleyes:

Nu var jag hos en kund och snickrade och han berättade att hans JFB som han fått installerad i samband men centralbyte PGA av ombyggnationen löser ut väldigt ofta. Jag kikade lite på det och mätte mellan jord och nollskena när JFB var avstängd. och hade 100 ohm om jag inte mins fel. Jag trodde att det inte ska vara någon kontakt däremellan öht. ? Jag testade att ta bort JFB helt en gång och mätte (ifal JFB var trasig eller nåt:rolleyes:) hade samma värde då. satte dock tillbaka den som det var och de får springa en till ett par ggr / dag.

kan det var det som är felet?
Elektrikern börjar på måndag igen men skulle vara kul att få lite svar nu.. :)

Eftersom du gjorde en ny tråd så svarar jag i den ;)
Någonstans i en dosa eller ett uttag eller ansluten apparat så finns en överledning mellan nolla och jord. När något drar mycket ström, tex infravärmaren, så går strömmen bakvägen genom denna överledning och tillbaka i jordledaren, är strömmen tillräckligt stor så blir det en felström som är så stor att jordfelsbrytaren löser ut.

Det en elektriker hade gjort när han kommer är att mäta mellan jord och nollskena med avslagen jfb som du gjorde. Sen lossar han en nolla åt gången från nollskenan. När resistansen ökar till oändlig så har han hittat den felande gruppen och får söka vidare var felet är.

okej. Fast detta är 2 olika trådar men svaret kanske är detsamma??

om man mäter med en multimeter som har outomatisk summer.. Det piper alltid vid kontakt. Då kommer det alltså fortfarande pipa men ohm värdet ska alltså skjuta i höjden?
Det är när man får bort nollan till gruppen där felet är som det blir så. Sen då? hur lokaliserar man felet på denna grupp? Ej detta hus med infravärmen alltså. i det huset vet vi ju att det är infavärmen som krånglar. i detta fallet så vet vi ju inte vad felet är.

Nej, om allt är korrekt så kommer det sluta pipa. Ohmvärdet ska vara så högt så att multimetern visar out of range. Dom flesta fel är så högohmiga att dom inte går att hitta med en multimeter utan man behöver en megger som mäter med högre spänning.

Hur man lokaliserar felet på gruppen: Inte illa menat, men om du inte vet det kanske du inte borde vara och gräva i centralen?

Hur menar du?
Jag menar när jag väl vet vilken grupp det är skulle jag då börja öppna alla dosor mm och leta fel bara? dra ur alla apparater osv?

Kanske inte blir jag som gör det heller men jag är ju nyfiken och enda sättet o lära är ju att fråga. :)

precis

tack

har kollat vidare på detta problem och jag blir inte klokare..

Nu har jag satt mätinstrumenet med klor på nolla och en på jorden i centralen. instrumentet visar då 50ohm och summern piper som aldrig förr.
sen plockade jag bort nolla för nolla. och lokaliserade det till kylskåpet. tog bort nollan från skenan, då slutar summern låta men det visar fortfarande ca 350 ohm. det verkar komma från gruppen "häll+ugn"
men vi släpper det en stund.

Jag satte tillbaka nollan från gruppen med kylen. och summern piper högt. (50ohm igen)
Jag går och drar ur sladden till kylen, då slutar summern att pipa och mätinstrumentet visar ingenting...
aha tror jag, det är fel på kylen. mäter mellan nolla och jord på stickkontakten på kylen men där är det ej fel..?
sätter jag i sladden börjar det pipa och visar 50ohm igen i centralen..

vad är nästa steg. Jag fattar ingenting nu

När du kopplar loss en grupp i taget för att hitta felet, lossa jordledaren i stället för nollan.
Lossar du nollan kan felet ändras/försvinna trots att felet finns på en annan grupp.
Kylen kan vara hel.

Vad använder du för mätinstrument?

/Hasse

vanlig multimeter med autoinställning. (FLUKE)finns inget vrede på den.

okej så då får jag göra om då och börja med jord skenan istället..

På din beskrivning så tror jag att det finns en "fuljord" någonstans. Dvs man har byglat noll och jord i ett uttag eller i en kopplingsdosa.

I äldre kök var detta ganska vanligt (utfördes även av elektriker). Om det överhuvudtaget inte fanns något jordat i huset, och så skall man plötsligt in med ett jordat kylskåp i köket, då kan det ha varit lite frestande att "snedda lite i hörnet".

Som sagt ett ganska vanligt fel, direkt livsfarligt om det blir avbrott på nollan, eller om nollan kopplas fel senare. Det kan givetvis även vara ett rent isolationsfel på nollan någonstans.

En annan fråga.

Nu när kylen är urdragen så finns ingen kontakt mellan nolla o jordskena. MEN om jag slår på säkringarna (trots att strömmen är av) till en undercentral så blir det "kortis" mellan nolla o jord.. Den undercentralen har ingen JFB och är kopplad innan JFB . Faserna till den ligger innan JFB (på ovansidan) och PEN ledaren ligger på jord skenan där inkommande ligger.

Varför piper summern (på mätinstrumentet som sitter på varsin skena) då när man slår på säkringarna?

Hade du JFB aktiverad, och hade i stället frikopplat nolla från jord genom att lossa en kabel?
I så fall behöver det inte vara något fel.

Ska du mäta mellan centralens jord och nollskena (efter JFB), stäng av JFB.
Ingen kabel behöver kopplas bort.

Ska du mäta på en grupp, lossa gruppens jordledare.

/Hasse

Om du har en last inkopplad i undercentralen så sammankopplar den en fas med jord (PEN). Om du har en annan last i huvudcentralen, så sammankopplar den fas med nollskenan. Är det till exempel glödlampor så har dom väldigt låg resistans när dom inte lyser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.