Byggahus.se

Ytterligare en "Är det här asbest?"-tråd...

1. P
    Medlem · Nivå 13
    Vi har ju massor av trådar som avhandlar detta ämne och de drar ofta iväg i diskussioner om asbestens farlighet och hur det ska hanteras. Jag tycker att det är jätteintressant men jag är inte direkt ute efter att starta en ny sådan diskussion utan jag skulle bara vilja ha hjälp att avfärda/bekräfta om det jag hittat är asbest.

Så här ser det ut:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4130.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4132.jpg

Detta är ventilationen i bastun och den är totalt felaktig. Jag tänker därför göra om den helt och då ska detta fyrkantiga, gråa rör bort. Frågan är alltså om röret kan vara asbest. Bastun är byggd andra hälften av 80-talet eftersom den befinner sig i det rum som fram till 1985 huserade en oljetank till pannan.

Mvh
    Fred

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, 4-kantiga gråa ventilationsrör var vanligt att de gjordes med asbest inblandat.

Det är hög sannolikhet att dina rör innehåller asbest, om du vill vara 100% säker så ta ett prov och skicka till analys.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är nog ganska troligt att det vi ser på bilderna är eternitrör.
    Och eternit är en form av cementbaserat material, armerat med asbest.
    Du kan se asbestmattans tuskaft-vävda matta tydligt i röret på översta bilden.

Och asbest finns det ju gott om runt omkring oss fortfarande, till exempel i alla fasader med sidiplattor
    250px-Eternitplattor.JPG

Och ändå har vi kanske världens högsta medellivslängd :)

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Det ser ut exakt så som våra eternikanaler såg ut, jag slängde ut alla eternitkanaler i samband med utbyte till FTX-system.

5. P
    Medlem · Nivå 13
    Användes alltså asbets/eternit så sent som på slutet av 80-talet...? Och varför valde man ett sådant rör just i bastun?

6. P
    Medlem · Nivå 13
    Fast ska jag hantera ett prov och skicka iväg kan jag ju lika gärna bara ta bort röret...:rolleyes:

7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Totalförbud kom 1982.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Där tänker du nog helt rätt tror jag.
    Lyft ut det helt, eller i så stora bitar som möjligt, så slipper du oroa dig sen.

9. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, det hade jag också gjort, hade inte ens frågat här på forat.

Förmodar att det tar längre tid att få svar än att göra själva jobbet......

Men hade varit normalt försiktig med en ansiktsmask. .... :cool:

10. P
    Medlem · Nivå 13
    I så fall måste det vara återbruk om det verkligen är asbestkanal...eftersom oljepannan slängdes ut 1985 (av vad jag har kunnat sluta mig till av de ledtrådar jag hittat). Bastun kan inte ha existerat före oljepannan bytts ut mot elpannan eftersom tanken som sagt stod där bastun sedan byggdes, och står kvar idag.

Jag frågar på forum för att jag tycker om att lära mig saker! (y) Min tanke är att skapa ett övertryck i bastun så att ev. fibrer som lossnar när jag hanterar kanalen blåser ut genom friskluftventilen som skymtar i bilderna. Sen manövrerar jag ned kanalen i en platssäck och knyter till...givetvis iförd andningsmask.

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kanske OT, men vad jag minns så rekommenderade Tylö att man ventilerade bastun endast till och från det intilliggande rummet.

Dvs att tilluftventilen är ett hål i väggen under bastuaggregatet, och frånluften tas ut uppe strax undet taket diagonalt bort i andra sidan av bastun, och ut i samma rum som tilluften tas från.

Så några kanaler, eternit eller icke, borde inte behövas.

Det kanske räcker att proppa igen kanalen alltså.

12. P
    Medlem · Nivå 13
    Du har helt rätt KOW...det är precis det jag menar i första inlägget där jag skriver att ventilationen är totalt felaktig. Den kanal som sitter där nu behövs inte så den ska bort, jag har tillfälligt proppat friskluftsventilen med lite gullfiber.

Det var ingen bastuexpert som byggde bastun så det är fler grejer som är fel, t ex att aggregatet inte sitter på samma vägg som dörren och lavarna är placerade på kortaste väggen i den rektangulära bastun! :banghead:

Jag ska göra om ventilationen helt genom att ha en separat kanal för när bastun används (som inte involverar friskluftsventilen) och en annan kanal för när jag vill dra ur fukten mha en fläkt. Jag har en annan tråd om detta faktiskt...

• Laddar…