Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte det heller, den har morgonsol en kort stund men står väldigt skyddat till, men har alltså skett inom cirka två veckor...
Dörrens ytskikt och ramverk är i olika trämaterial och kommer därför svälla och krympa med omgivande luftfuktighet. Vid hög luftfuktighet utomhus sväller ytskiktet på utsidan och dörren böjer dörren utåt. Vid krympning böjer dörren inåt, som i ditt fall, vilket är lite underligt eftersom vi har rätt hög luftfuktighet just nu.
Om tillverkaren använt ytskivor från olika batcher kan det vara så att skivorna vid tillverkning av dörren hade olika fuktkvot och nu när de acklimatiserat sig fått dörren att böja sig.
Enligt standard tillåts en böjning på 4 mm på en M21 hög dörr så kan du påvisa större glipa bör du kunna reklamera dörren.
Prova mäta böjningen några gånger under dagen, så nära låssidan du kan, och se om du kan se någon skillnad.
Om tillverkaren använt ytskivor från olika batcher kan det vara så att skivorna vid tillverkning av dörren hade olika fuktkvot och nu när de acklimatiserat sig fått dörren att böja sig.
Enligt standard tillåts en böjning på 4 mm på en M21 hög dörr så kan du påvisa större glipa bör du kunna reklamera dörren.
Prova mäta böjningen några gånger under dagen, så nära låssidan du kan, och se om du kan se någon skillnad.
L Lasselano skrev:Dörrens ytskikt och ramverk är i olika trämaterial och kommer därför svälla och krympa med omgivande luftfuktighet. Vid hög luftfuktighet utomhus sväller ytskiktet på utsidan och dörren böjer dörren utåt. Vid krympning böjer dörren inåt, som i ditt fall, vilket är lite underligt eftersom vi har rätt hög luftfuktighet just nu.
Kanon, jag mäter cirka 3 mm i nuläget vilket då r godkänt ? Hade ingen aning om detta, matchar ju inte karmen speciellt snyggt tyvärr...
Hej.
Ja då är det inom tolerans och inte tillräckligt skäl för en reklamation.
En trädörr kommer alltid röra sig lite fram och tillbaka beroende på fukthalten i luften så att alltid ha exakt liv med karmen är att begära lite för mycket. Trä rör sig rätt trögt så det finns fortfarande stor chans att dörren rätar upp sig med tiden, så ha lite tålamod.
Ja då är det inom tolerans och inte tillräckligt skäl för en reklamation.
En trädörr kommer alltid röra sig lite fram och tillbaka beroende på fukthalten i luften så att alltid ha exakt liv med karmen är att begära lite för mycket. Trä rör sig rätt trögt så det finns fortfarande stor chans att dörren rätar upp sig med tiden, så ha lite tålamod.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 inlägg
Väcker liv i tråden då jag har samma problem...
Dock så har dörren suttit några år och troligen börjat bukta lite lätt av tidens tand...
Som det är nu så är dörren svår att stänga och vad jag kan se så tar dörrbladet i karmen upptill och nertill och vi får trycka/dra ganska ordentligt för att kunna stänga dörren helt...
Fråga: Hur justerar jag karmen smidigast? Är det bäst att släppa på karmskruvarna ovanför och nedanför låskistan och sätta om karmen med lätt buktning utåt? Eller andra idéer?
Ha det gott!
/F
Dock så har dörren suttit några år och troligen börjat bukta lite lätt av tidens tand...
Som det är nu så är dörren svår att stänga och vad jag kan se så tar dörrbladet i karmen upptill och nertill och vi får trycka/dra ganska ordentligt för att kunna stänga dörren helt...
Fråga: Hur justerar jag karmen smidigast? Är det bäst att släppa på karmskruvarna ovanför och nedanför låskistan och sätta om karmen med lätt buktning utåt? Eller andra idéer?
Ha det gott!
/F
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden