Hej våran dörr behöver stängas två gånger för att den skall kunna låsa.
drar jag igen den en gång kan jag inte låsa den utan behöver dra till den en gång till.
Jag funderar på att smörja med kullagerfett eller grafitolja. Men vad är det jag ska smörja !? och finns det något annat jag kan göra om smörjningen inte fungerar.
Bifogar två bilder så kanske ni med kunskap kan förklara vad jag skall göra.
Tack!
drar jag igen den en gång kan jag inte låsa den utan behöver dra till den en gång till.
Jag funderar på att smörja med kullagerfett eller grafitolja. Men vad är det jag ska smörja !? och finns det något annat jag kan göra om smörjningen inte fungerar.
Bifogar två bilder så kanske ni med kunskap kan förklara vad jag skall göra.
Tack!
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Kolla också runt hela dörrkarmen, även gummilisten.
Vår dörr började krångla lite på olika vis, man var tvungen att ta i hårdare för att få den att gå igen och dra i handtaget när det skulle låsas. Sen upptäckte jag att det var en smal springa där det sipprade in lite ljus, fan, dörrbladet har slagit sig, var min tanke.
Jag surade några dagar över detta, och så sa sonen plötsligt en dag, "Pappa, det sitter fast en sten här i gummilisten", så när den var bortpillrad så blev allt som vanligt igen.
Vår dörr började krångla lite på olika vis, man var tvungen att ta i hårdare för att få den att gå igen och dra i handtaget när det skulle låsas. Sen upptäckte jag att det var en smal springa där det sipprade in lite ljus, fan, dörrbladet har slagit sig, var min tanke.
Jag surade några dagar över detta, och så sa sonen plötsligt en dag, "Pappa, det sitter fast en sten här i gummilisten", så när den var bortpillrad så blev allt som vanligt igen.
Om du får dra igen två gånger så hänger troligtvis fallkolven på läppen i slutblecket eller så stämmer den inte i höjdled.
Om listtrycket är för högt så kan det bli så men slutblecket ser inte ut att vara justerat för ett större plösmått.
Kontrollera att kolvarna ligger rätt i höjdled för uttagen i slutblecket.
Mer troligt är att dörrbladet tar emot i höjdled och du måste då dra igen en gång till det kan vara i ovankant eller i underkant, det är inte ovanligt att moderna gångjärn som är justerbara i höjd sjunker med tiden så dörrbladet tar i tröskeln, om så är fallet så kontrollera om det går att lossa det översta locket på gångjärnet och justera höjden med en insexnyckel.
Om du drar igen dörren försiktigt så känner du om dörren tar emot någonstans och du kan troligtvis känna var den tar emot om inte så kan det finnas skavmärken.
Ett enkelt sätt att kontrollera var den tar emot är att ta ett vanligt skrivpapper och föra runt dörrbladet först på insidan och sedan på utsidan för att se om pappret nyper någonstans.
Kontrollera även så ingen list börjat gå isär och ligger i kläm vid stängning.
Angående att smörja så strunta i kullagerfett och håll grafit långt borta från alla lås tillverkade det senaste 50 åren.
Vanligt vaselin kan du lägga på anläggningsytan av fallkolven dra sedan igen dörren några gånger utan att trycka ned trycket (handtaget) stryk sedan ut överblivet vaselin och dra bort det med fingret så det endast finns en tunn glidyta kvar.
Därefter bör inte fallkolven ställa till bekymmer vid stängning av dörren.
Om listtrycket är för högt så kan det bli så men slutblecket ser inte ut att vara justerat för ett större plösmått.
Mer troligt är att dörrbladet tar emot i höjdled och du måste då dra igen en gång till det kan vara i ovankant eller i underkant, det är inte ovanligt att moderna gångjärn som är justerbara i höjd sjunker med tiden så dörrbladet tar i tröskeln, om så är fallet så kontrollera om det går att lossa det översta locket på gångjärnet och justera höjden med en insexnyckel.
Om du drar igen dörren försiktigt så känner du om dörren tar emot någonstans och du kan troligtvis känna var den tar emot om inte så kan det finnas skavmärken.
Ett enkelt sätt att kontrollera var den tar emot är att ta ett vanligt skrivpapper och föra runt dörrbladet först på insidan och sedan på utsidan för att se om pappret nyper någonstans.
Angående att smörja så strunta i kullagerfett och håll grafit långt borta från alla lås tillverkade det senaste 50 åren.
Vanligt vaselin kan du lägga på anläggningsytan av fallkolven dra sedan igen dörren några gånger utan att trycka ned trycket (handtaget) stryk sedan ut överblivet vaselin och dra bort det med fingret så det endast finns en tunn glidyta kvar.
Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
Spalterna mellan dörrblad & karm vet jag inte ens vad det är, ursäkta min okunnighet!
Låskistan fungerar som den skall när dörren är öppen.
Hakreglen fälls ut när man låser.
ska väl nämna att listan runt dörren släppte en gång & jag har tryckt upp den en gång.
1 123abc skrev:Om du får dra igen två gånger så hänger troligtvis fallkolven på läppen i slutblecket eller så stämmer den inte i höjdled.
Tack för ett utförligt svar! Ren grekiska för mig tyvärr !
listen som sitter runt dörren har släppt en gång & jag pillade dit den med bästa förmåga. Kan det vara den som kärvar?
Ordlista: https://www.laskompaniet.se/page/ordlistaM Mikaeland skrev:
Stå på utsidan, stäng dörren
Då har du en springa mellan dörrbladet och karmen (sidostycken, överliggare & tröskel),
Varje springa ”ska” vara lika längs en hel sida.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta ytterdörr, behöver regla ut. Ok?
Fönster & Dörrar -
Ytterdörrkarm som behöver fästas bättre
Fönster & Dörrar -
Hur många gånger behöver man grundolja en ny obehandlad ytterdörr?
Färg, Måla & Tapetsera -
Behöver spirorörskarvar tejpas?
Ventilation -
ny ytterdörr behöver justeras 3 gånger - rimlig?
Fönster & Dörrar