Jag har ett gult tegelhus från -57 och funderar lite på hur jag skulle kunna lysa upp utemiljön på något mysigt sätt.
Just nu är det beckmörkt ute i termer av belysning, förutom en strålkastare på garageväggen. Jag vill ordna någonting mysigt och smakfullt, och det får gärna framhäva mitt gula tegel om det finns någon fasadbelysning som skulle passa huset. Annars får det bli lyktstolpar eller traditionella väggarmaturer.

Har suttit och kollat runt i mäklarannonser, forumtrådar, pinterest och kataloger mm. för inspiration - men det verkar vara svårt att hitta någon som gjort något liknande. Det finns gott om exempel där man målat eller putsat liknande hus, men jag tycker om mitt gula tegel och hur det ser ut i kombination med omgivande grönska.

Har ni några tips eller erfarenheter om att belysa gult tegel eller 50-talshus i övrigt?

Delar med mig av lite bilder (de enda jag har). Hade tänkt att ersätta planket på mittersta bilden med thujahäck eller nåt annat vintergrönt. Takfönstren är borta, parabolen och de trasiga markiserna ska också väck.

Andra tips om vad som kan göras mottages också gärna!Visa bilaga 305036

Gult tegelhus från 1957 med gräsmatta och trädgårdsförråd, grå himmel i bakgrunden. Gult tegelhus från 1957 med trädgård och häck, potentiell för belysningsförbättringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gult tegelhus från 1957 med en frodig häck och grönska runt omkring, under molnig himmel.
J
Svårt att säga något om belysning på hus , det är onekligen individuellt i smak och tycke , vad har du tänkt dig , belysa hela fasaden eller punktvis , bara på en sida eller runtom

J jojo123 skrev:
vad har du tänkt dig , belysa hela fasaden eller punktvis , bara på en sida eller runtom
Jag har inte tänk mig någonting speciellt överhuvudtaget, bara att få lite stämningsfull belysning utomhus. Om det går att lysa upp min fasad på något trevligt sätt så gör jag gärna det, men jag vill kolla hur andra med gult tegel gjort först och hur det blev innan jag sätter slagborren i min egen vägg. :)

Inte så lätt att hitta några bilder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.