Byggahus.se

ytong (xella sipporex) väggar, små mellanrum

1. E
    Medlem · 3 inlägg

exipnos

Medlem
    Hej,

Jag bygger ett hus i Frankrike. Mina ytterväggar är utav 25cm Xella sipporex sten typ Ytong. Fiman har just murat alla väggarna. På vissa partier så är det ett par mm mellanrum mellan två block. Man kan se ut mellan två block. Vissa större mellanrum kommer att bli täta med skum men de små mellanrumen kommer inte att tätas. Är detta normalt? Väggen kommer att putsas både invänndigt och utvändigt. Men kommer inte mellanrummen att påverka väggens isolering? Både ljud och kyla kan ju tränga in genom den tunna putsen.

Behöver jag oroa mig eller är det normalt?

Tack för hjälpen

Exipnos

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

Re: ytong (xella sipporex) väggar, små mellanrum

Mitt hus har murats upp med iso-block med samma effekt som du. På förfrågan fick också jag besked om att så skall det vara ;). Luftisolering. Därefter kommer naturligtvis putsen på in-och utsidan.

3. I
    Medlem · 1 220 inlägg

isolde

Medlem

Den gamla sortens Siporex är väsentligt olik dagens Ytong, men jag kan inte uttala mig om vad för sorts Siporex Xella marknadsför i Frankrike. Möjligtvis använder man endast gamla märkesnamnet men avser Ytong. Hursomhelst ska det inte finnas några springor mellan blocken då hela idéen med Ytongblock bygger på milimeterpassning. Återigen, Ytongblock är försedda med spår, vilka i stort sett omöjliggör den typ av springor mellan blocken som du beskriver. Har dina murare erfarenhet av Ytong och tunna fogar?

4. E
    Medlem · 3 inlägg

exipnos

Medlem

Den franska produkten heter Ytong Sipporex men jag vet ej om den hade spår. Men byggarna har erfarenhet. Jag hittade dem genom Xellas hem sida. Men vem vet, de kanske tog vissa genvägar som inte var bra. Erfarenhet eller ej så är det många partier som har dessa små mellan rum. De kapade block i små delar så att de kan hade rätta dimensioner och att fogarna skulle hamna på de rätta ställena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.