Jag har ett gammalt fritidshus som renoverats senaste 2 åren. Vi har bland annat lagt ut matta i krypgrunden och avfuktare för att minska fuktbelastningen på huset. Min fråga är, är det värt att gräva runt huset cirka 30-40cm ner mot grunden och lägga grus/makadam för att ytterligare minska fuktbelastningen? Vi får även problem med smutsig fasad på sina ställen när det regnat ( se bild).

• Nedre delen av en grå plåtfasad mot jordig mark och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg av ljusa vertikala träpaneler med mörka spikmärken, nergrävd fot och ett avrinningsrör mot en skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräva runt huset och fylla med makadam = vattenfylld vallgrav, det vill du nog inte ha intill huset va. Se över marklutningen istället, där har du mer att vinna på av att döma på bilderna. Intill huset kan du lägga makadam/dekorsten ovanpå marken, utan att gräva, för att minska skvättet :)

• Gilla
Fixaren06
  • Laddar…
Varför skulle man få en vattenfylld vallgrav ifall man gräver runt huset och lägger makadam?

Står själv inför göra något sånt då jag själv äger ett fritidshus, tänkte även sätta en dräneringmatta på muren för skydda mot att vatten samt slänga ner dräneringsrör för leds bort vattnet.

Är detta en dum idé?

B Bruno Andersson skrev:
Varför skulle man få en vattenfylld vallgrav ifall man gräver runt huset och lägger makadam?

Står själv inför göra något sånt då jag själv äger ett fritidshus, tänkte även sätta en dräneringmatta på muren för skydda mot att vatten samt slänga ner dräneringsrör för leds bort vattnet.

Är detta en dum idé?
Blir bara en vallgrav om man har bra bakfall eller skippar utloppet.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vattnet bör rinna undan snabbare och det ytliga vattnet sjunker djupare om man har grävt, lagt markduk och fyllt med makadam. Att man har ca 30% tomrum istället för typ 10% I lera gör bara det att mycket vatten sjunker nedåt men makadamet binder också bara vatten på ytan (av strnen) så det försvinner också snabbare nedåt.

A
väldigt konstiga råd.

självklart är det väldigt fördelaktigt om du kan gräva en makadam fylld "vallgrav" runt huset och på så sätt leda bort vatten från huset.

men man kan ju ha mer en en tanke i huvudet samtidigt.
så att justera fallet från huset, takavvattning etcetera

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.