Hej alla duktiga!

Jag har investerat i min första handhyvel, en redig dyrgrip från Veritas.

I instruktionen står det att man ska använda en trasa fuktad med ”mineral spirits” för att avlägsna rostskyddsmedel från fabriken. Vad innebär mineral spirits? Vad använder ni andra? Spontant tycker jag det låter kontraproduktivt att ta bort ett rostskyddsmedel.

Periodvis ska hyveln även behandlas med ”silicone-free paste wax”. Vad innebär detta?

Ett sådant här dyrt verktyg kräver sin omsorg och jag är mån om att det ska bli bra så jag får leva med att blotta min okunskap i ämnet :)

Tack på förhand!

• Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus!

Din hyvel är behandlad från fabrik med en verktygsolja som förhindrar rost men som sannolikt lämnar spår på det du hyvlar som försvårar ytbehandling, d v s lackering eller inoljning.
Rostskyddet måste därför avlägsnas och det görs med ”mineral spirit” som är terpentin eller kanske bättre med balsamterpentin. Själv är jag inte så känslig utan brukar köra med T-röd…

Kan verka kontraproduktivt men är ett måste. Ett annat måste nu är att förvara hyveln i ett utrymme där den relativa luftfuktigheten kontrolleras och inte överstiger ca 50%, för då kan hyveln börja rosta… Sommartid kan man behöva ha en avfuktare i verkstaden.

Att ibland smörja in hyveln med ett lämpligt silikonfritt hårdvax skyddar ytterligare mot rost samt ger ett bättre glid vid användning. Antar att tillverkaren ger exempel på vax.
Om inte är cameliaolja klassiskt.

Det finns även vissa produkter som är avsedda för att förbättra ”glidet” utan att påverka efterföljande ytbehandling av träet negativt — t ex Silbergleit eller Carmalit som också lär ge ett visst rostskydd.

Lycka till med din nya hyvel!
//Ronnie

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Mineraler spirits är väl ändå lacknafta? Hyvelns sula brukar jag smörja med en ljusstump av stearin. Övriga bearbetade ytor får en tunn strykning symaskinsolja när jag kommer ihåg det. De obearbetade ytorna brukar vara målade eller linoljebrända och därmed redan ganska väl skyddade.

• Gilla
Henrik Mårtensson1
  • Laddar…
Fint med Veritas!

Kan rekommendera dessa slipklossar för att ta bort ytrost och polera upp ytor. Även Lie Nielsen rekommenderar dom till sina hyvlar. Enda problemet är att Amazon.se har slutat sälja dom. 👎

Men kanske värt att ha bevakning på om dom kommer in igen.
Kostade runt 350 sek för något år sedan.

Tre slipblock från Klingspor Sandflex, förpackningar i gult (fin), grönt (medium) och rött (grovt), används för rengöring och polering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Henrik Mårtensson1
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Din hyvel är behandlad från fabrik med en verktygsolja som förhindrar rost men som sannolikt lämnar spår på det du hyvlar som försvårar ytbehandling, d v s lackering eller inoljning.
Rostskyddet måste därför avlägsnas och det görs med ”mineral spirit” som är terpentin eller kanske bättre med balsamterpentin. Själv är jag inte så känslig utan brukar köra med T-röd…

Kan verka kontraproduktivt men är ett måste. Ett annat måste nu är att förvara hyveln i ett utrymme där den relativa luftfuktigheten kontrolleras och inte överstiger ca 50%, för då kan hyveln börja rosta… Sommartid kan man behöva ha en avfuktare i verkstaden.

Att ibland smörja in hyveln med ett lämpligt silikonfritt hårdvax skyddar ytterligare mot rost samt ger ett bättre glid vid användning. Antar att tillverkaren ger exempel på vax.
Om inte är cameliaolja klassiskt.

Det finns även vissa produkter som är avsedda för att förbättra ”glidet” utan att påverka efterföljande ytbehandling av träet negativt — t ex Silbergleit eller Carmalit som också lär ge ett visst rostskydd.

Lycka till med din nya hyvel!
//Ronnie
Tack för ett utförligt svar, Ronnie.

Jag ska absolut undersöka balsamterpentin och carmeliaolja.

/ Henke

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Gammaldags Simonitz hårdvax för bilar brukar vara bra för att hålla rosten borta från hyvlarna.

• Gilla
Henrik Mårtensson1
  • Laddar…
En produkt jag inte provat men hört bra saker om är Ballistol.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.