personstarthumb-up

Ytbehandling hylla för skivspill

651 läst  19 svar

1. Daniel_N
    Moderator · Nivå 17
    Är snart klar med en hylla för skivspill (den skall alltså vara i snickeriet). Den är gjord i mdf (eller ja, torsionboxar m mdf som ytskikt) med massiva kantlister i ek för hållbarhet. Nu funderar jag kring ytbehandlingen. Att utsidan ska följa övrig färgkod i snickeriet (grå) är givet. Men jag är lite fundersam kring insidan. Skivspillet ska stå på högkant och kommer delvis att luta mot väggarna. Dela tror jag att färgen på väggarna kommer att nötas bort, dels att skivspillet får lite gråa märken/sträck vilket kanske inte är hela världen, men lite onödigt.

Tankar? Kanske olja?

Ber om ursäkt för att jag inte har bilder, det kommer

2. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 13
    Vet inte hur osmos gråpigmenterade gör sig på MDF. Kan kolla i morgon om jag har lite kvar och testa på en bit.

Daniel_N gillar
  3. bygga_bo
    Medlem · Nivå 11
    Svarar med en motfråga... vad är syftet med ytbehandlingen på insidan? Du lär fylla hyllan på nolltid, så kosmetiskt kan det ju inte vara ;)

13th Marine gillar
  4. Daniel_N
    Moderator · Nivå 17
    Haha, man kommer alltid att kunna se lite grann av insidan. Och obehandlat blir det så smutsigt och otrevligt, funkar ej

5. Ola C
    Medlem · Nivå 19
    Högtryckslaminat i botten för bra glid när skivorna ska dras in och ut. Resten obehandlat...eller om det stör ordningssinnet så mdf sealer följt av billigast möjliga olja.

13th Marine gillar
  6. H
    Medlem · Nivå 6
    ta någon helt annab färg än vitt och grått. ibland vill man ha en färgklick

7. Daniel_N
    Moderator · Nivå 17
    Menar du kompaktlaminat? Det har jag lite som en "plan b" att montera i efterhand i facken om glidet på mdf blir för dåligt. Men jag tänker att MDFen borde räcka, eftersom det inte är så stora skivbitar. Men jag gissar mest...

Högtryckslaminaten (alltså "vanlig" 0,7mm laminat) måste limmas på hela botten och kan inte (rimligtvis enkelt i alla fall) sågas till och monteras fack-för-fack i efterhand. Och eftersom min tanke är att limma och skruva fast de stående avdelarna i botten är jag inte riktigt glad för laminat där. Eller hade du någon annan fiffig ide?

8. Daniel_N
    Moderator · Nivå 17
    Va? Vitt har jag inte någonstans.

O färgklickar har jag faktiskt, skruvställen från Wurth är röda, för de fanns inte i grått. ;)

Pysslarn och henke_benke gillar
  9. Daniel_N
    Moderator · Nivå 17
    Ordningssinnet är som du vet väldigt ömtåligt och det är viktigt med struktur så att jag inte bryter ihop av fel färg på fel pryl eller fel skruv i fel låda;)

Gillar du MDF-sealern? Jag har använt upp en liter och vet inte riktigt om jag ser poängen kontra att bara olja direkt? Eller så fattar jag kan inte riktigt bara?

10. H
    Medlem · Nivå 6
    många har vitt ;) du fick en liten fördom där.
    jo. men är lite roligare med något större som en förvaring

Daniel_N gillar
  11. Ola C
    Medlem · Nivå 19
    Du kan såga upp remsor laminat och sätta med permanent dubbelhäftande tejp i botten, efter att du limmat ihop boxen med de stående väggarna. Mdf sealern tycker jag är rätt ok för att spara in på dyrare olja (eller framförallt färg).

Hade du nappat på mina kökserbjudande kunde då fått plastmatta från 70-talet att klä väggarna med men den är tyvärr på tippen nu.

Pysslarn gillar
  12. Mazen
    Inredare · Nivå 7
    Vinylmatta som limmas kanske kan va ett alt.
    Eller förklistrade plattor.

13. Daniel_N
    Moderator · Nivå 17
    Typiskt, jag visste väl att jag skulle ångra mig...Har du kvar kylskåpet?! Kanske lika bra att köpa det för säkerhets skull..;)

Blir det laminat så skruvar jag kompaktlaminat rakt ner i botten, typ som jag har på sågbänken. Men kanske går det utan.

Jag kanske får ge sealern fler försök o inte vara så negativ till nya saker haha;)

Pysslarn gillar
  14. Daniel_N
    Moderator · Nivå 17
    Känner inte riktigt till dessa produkter. Är de "glidiga"? vill ju inte att de ska vara tröga så att de tär svårt att få ut/in skivor. Samtidigt så vill jag inte har något tjockt heller, behöver varenda millimeter inne i skåpet. Men de är kanske väldigt tunna?

15. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 13
    Jag tycker det är bra med ett visst mått av friktion. För mycket glid gör att mindre bitar kommer kalva åt sidan och det är bökigt att ”kila” tillbaka bitarna till vertikal position igen.

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: